Új képzési módszerek alkalmazásának tapasztalatai a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál
Copyright (c) 2024 Horváth Ferenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A technikai lehetőségek fejlődése, az új generációk munkaerőpiacra lépése, illetve az elmúlt évek pandémiás kihívásai együttesen olyan közeget teremtettek, amelyek nélkülözhetetlenné tették, hogy a hagyományos oktatási megoldások mellett új szemléletű képzési módszerekkel próbáljuk meg biztosítani a pályára lépők számára a betanulást, illetve a már polgári nemzetbiztonsági pályán lévők számára a továbbképzési lehetőségeket. A hagyományos paradigma szerint a pályakör betöltéséhez szükséges ismereteket elméleti oktatással, előadásokkal, jegyzetekkel, vizsgákkal kell biztosítani, miközben szigorúan ellenőrizni kell a részvételt, a felkészülést és a számonkérés tisztaságát. Egy lépést jelent előre, de érdemi változást önmagában nem hoz, amikor ugyanezeket a megoldásokat elektronikus felületekre helyezik át. Az igazi áttörést az jelenti, amikor magukat a tanulókat, az ő igényeiket és sajátosságaikat sikerül fókuszba helyezni. Amikor a tanulásra szorítás helyett a tanulás lehetőségének felhasználóbarát megteremtése válik elsődlegessé. Az ismeretátadás helyett a kompetenciafejlesztés, a közlés helyett az interakció, a beszéd helyett a multimodális megtapasztalás, a kötelezés helyett a gamifikáció, az emlékezettesztelés helyett a gyakorlati alkalmazás, az oktatói hatalom helyett a partneri bevonás. A tanulmány az új képzési módszerekkel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatainkat foglalja össze.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
ADAMIK Zsolt Leon et al. (2021): A pandémia okozta digitális átállás tapasztalatai a rendészettudományi oktatásban. Rendvédelem, 10(2), 185–222. Online: https://epa.oszk.hu/03300/03353/00018/pdf/EPA03353_rendvedelem_2021_2_185-221.pdf
BARNUCZ Nóra – URICSKA Erna (2021): Kiterjesztett valóság és közösségi oldalak alkalmazása a nyelvoktatásban – különös tekintettel a rendészeti szaknyelvre. Rendvédelem, 10(2), 4–49. Online: https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.4.9
BELÉNYESI Emese et al. (2018): Pedagógiai módszertani ismeretek a közszolgálati pályaorientációs képzés oktatói számára. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/12735
FEKETE Márta – BAJNOK Andrea – HEGEDŰS Judit (2023): Akciókutatás a rendészeti felsőoktatásban: egy tantárgyfejlesztés reflexiója. Neveléstudomány, 11(2), 20–31. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.41.2023.2.2
HAVASI Sándor (2021): Az egyéni tanulás, gyakorlás és alkalmazás irányítása és segítése digitális eszközökkel. Rendvédelem, 10(2), 49–76. Online: https://real.mtak.hu/127283/1/Rendvedelem_2021_2_.pdf
HORVÁTH Ferenc (2015): A pályaszocializáció pszichológiai kérdései a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál. Nemzetbiztonsági Szemle, 3(1), 82–114. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/10200
HORVÁTH Ferenc (2018): A közszolgálati etika elméleti és gyakorlati kérdései a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2018.021
HORVÁTH, Ferenc (2022): „From Top to Toe”: Choosing the Appropriate Training Method. Nemzetbiztonsági Szemle, 10(3), 44–56. Online: https://doi.org/10.32561/nsz.2022.3.4
KERTAI Bendegúz et al. (2021): Online tanítási – tanulási módszerek a rendészeti képzés gyakorlatába a COVID-19 járvány alatt. Rendvédelem, 10(2), 137–185. Online: https://epa.oszk.hu/03300/03353/00018/pdf/EPA03353_rendvedelem_2021_2_137-184.pdf
LYONS, Sean – KURON, Lisa (2014): Generational Differences in the Workplace: A Review of the Evidence and Directions for Future Research. Journal of Organizational Behavior, 35(1), 139–157. Online: https://doi.org/10.1002/job.1913
MELTON, Arthur W. (1963): Implications of Short-Term Memory for a General Theory of Memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 2(1), 1–21. Online: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(63)80063-8
MOLNÁR Katalin (2021): 4D. Diskurzus a digitális didaktikai diverzitásról. Beszélgetőkönyv. Dunakeszi. Online: http://www.nyelvilektoralas.hu/wp-content/uploads/2012/05/4D-Besz%C3%A9lget%C5%91k%C3%B6nyv.pdf
PAKSI-PETRÓ Csilla – STRÉHLI Georgina (2021): Coaching szemléletű fejlesztés a közszolgálatban: Jó gyakorlatok, fejlesztési potenciálok a rendvédelemben és a közigazgatásban. Belügyi Szemle, 69(12), 2167–2187. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.12.7
PETTY, Richard E. – CACIOPPO, John T. (1981): Attitudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches. Dubuque: W.C. Brown Company Publishers.
RANSCHBURG Jenő (2014): Szeretet, erkölcs autonómia. Budapest: Saxum.
SENGE, Peter M. (1998): Az ötödik alapelv. Budapest: HVG.
STRÉHLI Georgina (2022): Új utakon a közszolgálati vezetőképzés – Az action learning módszerének alkalmazási lehetőségei a közigazgatásban és a rendvédelemben. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2023.017