Experience in the Application of New Training Methods at the SSNS
Copyright (c) 2024 Horváth Ferenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The development of technical possibilities, the entrance of new generations into the labor market, and the challenges presented by recent pandemics have created an environment that necessitates the provision of training opportunities for newcomers to the profession. It also highlights the need for advanced training opportunities for those already pursuing careers in civilian national security, incorporating new training methods alongside traditional educational solutions. According to the traditional paradigm, the knowledge required to complete the career circle should be provided through theoretical education, which includes lectures, notes, exams, with strict control over attendance, preparation, and the clarity of examinations. However, merely transferring these solutions to electronic interfaces represents a step forward but does not, in itself, effect any real change. A genuine breakthrough occurs when the focus shifts to the students—considering their needs and characteristics—prioritizing the user-friendly creation of learning opportunities over rigid learning constraints. This approach emphasizes competence development over simple knowledge transfer, interaction over mere communication, multimodal experiences over plain speech, gamification over obligation, practical application over memorization, and partner involvement over authoritarian teaching. This study summarizes our practical experiences with these innovative training methods.
Keywords:
References
ADAMIK Zsolt Leon et al. (2021): A pandémia okozta digitális átállás tapasztalatai a rendészettudományi oktatásban. Rendvédelem, 10(2), 185–222. Online: https://epa.oszk.hu/03300/03353/00018/pdf/EPA03353_rendvedelem_2021_2_185-221.pdf
BARNUCZ Nóra – URICSKA Erna (2021): Kiterjesztett valóság és közösségi oldalak alkalmazása a nyelvoktatásban – különös tekintettel a rendészeti szaknyelvre. Rendvédelem, 10(2), 4–49. Online: https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.4.9
BELÉNYESI Emese et al. (2018): Pedagógiai módszertani ismeretek a közszolgálati pályaorientációs képzés oktatói számára. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/12735
FEKETE Márta – BAJNOK Andrea – HEGEDŰS Judit (2023): Akciókutatás a rendészeti felsőoktatásban: egy tantárgyfejlesztés reflexiója. Neveléstudomány, 11(2), 20–31. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.41.2023.2.2
HAVASI Sándor (2021): Az egyéni tanulás, gyakorlás és alkalmazás irányítása és segítése digitális eszközökkel. Rendvédelem, 10(2), 49–76. Online: https://real.mtak.hu/127283/1/Rendvedelem_2021_2_.pdf
HORVÁTH Ferenc (2015): A pályaszocializáció pszichológiai kérdései a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál. Nemzetbiztonsági Szemle, 3(1), 82–114. Online: http://hdl.handle.net/20.500.12944/10200
HORVÁTH Ferenc (2018): A közszolgálati etika elméleti és gyakorlati kérdései a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2018.021
HORVÁTH, Ferenc (2022): „From Top to Toe”: Choosing the Appropriate Training Method. Nemzetbiztonsági Szemle, 10(3), 44–56. Online: https://doi.org/10.32561/nsz.2022.3.4
KERTAI Bendegúz et al. (2021): Online tanítási – tanulási módszerek a rendészeti képzés gyakorlatába a COVID-19 járvány alatt. Rendvédelem, 10(2), 137–185. Online: https://epa.oszk.hu/03300/03353/00018/pdf/EPA03353_rendvedelem_2021_2_137-184.pdf
LYONS, Sean – KURON, Lisa (2014): Generational Differences in the Workplace: A Review of the Evidence and Directions for Future Research. Journal of Organizational Behavior, 35(1), 139–157. Online: https://doi.org/10.1002/job.1913
MELTON, Arthur W. (1963): Implications of Short-Term Memory for a General Theory of Memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 2(1), 1–21. Online: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(63)80063-8
MOLNÁR Katalin (2021): 4D. Diskurzus a digitális didaktikai diverzitásról. Beszélgetőkönyv. Dunakeszi. Online: http://www.nyelvilektoralas.hu/wp-content/uploads/2012/05/4D-Besz%C3%A9lget%C5%91k%C3%B6nyv.pdf
PAKSI-PETRÓ Csilla – STRÉHLI Georgina (2021): Coaching szemléletű fejlesztés a közszolgálatban: Jó gyakorlatok, fejlesztési potenciálok a rendvédelemben és a közigazgatásban. Belügyi Szemle, 69(12), 2167–2187. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.12.7
PETTY, Richard E. – CACIOPPO, John T. (1981): Attitudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches. Dubuque: W.C. Brown Company Publishers.
RANSCHBURG Jenő (2014): Szeretet, erkölcs autonómia. Budapest: Saxum.
SENGE, Peter M. (1998): Az ötödik alapelv. Budapest: HVG.
STRÉHLI Georgina (2022): Új utakon a közszolgálati vezetőképzés – Az action learning módszerének alkalmazási lehetőségei a közigazgatásban és a rendvédelemben. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2023.017