A tálib kormányzati válság
Copyright (c) 2023 Katona Magda Nasrin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A tálib államelmélet kidolgozatlan, a politikai rendszer sem meghatározott. 2021. augusztus 15-én elfoglalták a fővárost, Kabult, majd az egész ország az ölükbe hullott, a tálibok az 1996–2001 közötti Iszlám Emirátusukat újra bevezették, ám nincsen definiálva, hogy az milyen elvek alapján és mi módon működik. Ez a meghatározatlanság és a kidolgozottság hiánya eltérő értelmezéseknek nyújt lehetőséget, ami különböző hatalmi centrumok felemelkedésének ad teret: Haibatullah emír kandahári tanácsa, a Hakkáni-hálózat, valamint Baradar molla és Jákúb molla csoportja fémjelzik ezeket a hatalmi központokat. A tálib rezsim jövője e hatalmi központok egymáshoz való viszonyának alakulásától függ. Az általuk ellenőrzött területeken a tálibok a helyi közösségek révén, katonai-civil tanácsaik horizontális hálózata révén sikeresen, ám korántsem egységesen kormányoznak. Tanácsaik tevékenységében nem váltak el az államhatalom különböző ágai. Döntéshozóként, bíróságként, valamint kormányzati szervekként egyaránt sikeresebben működtek a hadurak és „kutyamosók” szövetsége által működtetett köztársasági kormány korrupt szerveinél. De ma már a tálibok a társadalmat szétforgácsoló centrifugális tendenciák visszaszorítására vallási diktatúra bevezetésével reagálnak. A tálibok kormányzása gazdasági téren nem mutat rossz képet. Világi és vallási adókból (’usr, zakát), vámokból, illetékekből, szabálysértési jövedelmekből az állam jelentős bevételekre tett szert. Fontos bevételi forrás az ópiumgazdaság, valamint a fegyverek és a műkincsek csempészete is. A centrifugális erők, a radikalizmus, a terrorszervezetek, bűnözői szindikátusok térnyerésével a tálib kormányzat számos kihívással szembesül. Ezeknek a kezelése során a tálibok frakciói különböző megközelítési módokat és praktikákat alkalmaznak, ami előbb-utóbb törést okoz soraikban. Életképes alternatívájuk azonban nincs. Túlélésük záloga, ha hatalmi belharcaik során a mérsékeltek kerülnek ki győztesen, és kooptálják a kormányzásba a társadalom különböző csoportjait.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
Al Amírát al-Islamíja va Nizámuha (Daftar-e Dárul ’Ulúm Sarí’a), Kandahár, 1402.
Baczko, Adam (2021): How the Taliban Justice System Contributed to their Victory in Afghanistan. Social Science Research Council, 2021. október 26. Online: https://items.sscr.org/insights/how-the-taliban-justice-system-contributed-their-victoryin-afghanistan/
Bowley, Graham – Mashberg, Tom – Kambhampaty, Anna P. (2021): Taliban Vows to Protect Afghan Cultural Heritage, but Fear Persist. The New York Times, 2021. augusztus 20. Online: https://www.nytimes.com/2021/08/20/arts/taliban-afghan-cultural-heritage.html
Farr, Grant (2022): Female Education in Afghanistan After the Return of the Taliban. E-international Relations, 2022. április 23. Online: https://www.e-ir.info/2022/04/23/femaleeducation-in-afghanistan-after-the-return-of-the-taliban/#:~:text=The%20Taliban%20also%20ruled%20that,students%20(Jackson%2C%202022
Farshad Daryosh, Mohamed (2021): Supreme Court Appoints 69 Provincial Judges. Tolonews, 2021. december 16. Online: https://www.tolonews.com/afghanistan-175920
Felbab-Brown, Vanda (2023): Afghanistan in 2023: Taliban internal power struggles and militancy. Brookings.edu, 2023. február 3. Online: https://www.brookings.edu/articles/afghanistan-in-2023-taliban-internal-power-struggles-and-militancy/
Geranpayeh, Sarvy (2022): Taliban government approves conservation work on historic synagogue in Afghanistan. The Art Newspaper, 2022. október 26. Online: https://www.theartnewspaper.com/2022/10/26/taliban-government-approve-conservation-workon-historic-synagogue-in-afghanistan?fbclid=IwAR0Oo24g3b0le1Hr94t2gZVHIe746A96H7RESg6xoqPuwqkraxQoTn9QXTQ
Gul, Ayaz (2021): Taliban Say They Will Use Parts of Monarchy Constitution to Run Afghanistan for Now. VOA News, 2021. szeptember 28. Online: https://www.voanews.com/a/taliban-say-they-will-use-parts-of-monarchy-constitution-to-run -afghanistan-fornow/6248880.html
Jackson, Ashley (2022): The Ban on Older Girls’ Education. Taleban conservative ascendant and a leadership in disarray. Afghanistan Analysts Network, 2022. március 29. Online: https://www.afghanistan-analysts.org/en/reports/rights-freedom/the-ban-on-older-girlseducation-taleban-conservatives-ascendant-and-a-leadership-in-disarray/
Kullab, Samya (2022): Why the Taliban now preserve Buddha statues they once targeted. The Christian Science Monitor, 2022. március 28. Online: https://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2022/0328/Why-the-Taliban-now-preserve-Buddha-statues-theyonce-targeted
Lombardi, Clark B. – March, Andrew F. (2022): Taliban’s Views on Legitimate Islamic Governance. Certainties, Ambiguities, and Areas for Compromise. United States Institute of Peace, 2022. február 28. Online: https://www.urip.org/publications/2022/02/afghan-taliban-views-legitimate-islamic-governance
Metcalf, Barbara D. (2001): „Traditionalist” Islamic Activism: Deoband, Tablighis, and Talibs. Social Science Research Council, 2001. november 1. Online: https://items.ssrc.org/after-september-11/traditionalist-islamic-activism-deoband-tablighis-and-talibs/
Mukhopadhyay, Dipali (2022): The Taliban Have Not Moderated. An Extremist Regime Is Pushing Afghanistan to the Brink. Foreign Affairs, 2022. március 28. Online: https://www.foreignaffairs.com/afghanistan/taliban-have-not-moderated
Puri, Luv (2009): The Past and Future of Deobandi Islam. CTC Sentinel, 2(11), 19–22. Online: https://ctc.westpoint.edu/the-past-and-future-of-deobandi-islam/
Rahimi, Haroun (2021a): A Constitutional Reckoning with the Taliban’s Brand of Islam Politics. The Hard Path Ahead. Kabul: Afghan Institute for Strategic Studies. Online: https://www.aiss.af/assets/aiss_publication/Reckoning_with_Islamist_politics.pdf
Rahimi, Haroun (2021b): Taliban Caretaker Government: Good for Internal Cohesion, Bad for Governance. The Diplomat, 2021. szeptember 9. Online: https://thediplomat.com/2021/09/taliban-caretaker-government-good-for-internal-cohesion-bad-forgovernance/
Rahimi, Haroun (2022): Remaking of Afghanistan: How the Taliban are Changing Afghanistan’s Laws and Legal Institutions. Institute of South Asian Studies, 2022. július 26. Online: https://doi.org/10.37839/MAR2652-550X10.17
Somers Cocks, Anna (2022): Do the Taliban regret blowing up the Bamiyan Buddhas? New government sakes steps to protect heritage. The Art Newspaper, 2022. szeptember 5. Online: https://www.theartnewspaper.com/2022/09/05/do-the-taliban-regret-blowing-upthe-bamiyan-buddhas-new-government-takes-steps-to-protect-heritage
Syied, Fazl-I Haider (2021): The Doha accord and Taliban legitimacy. The Interpreter, 2021. november 29. Online: https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/doha-accordtaliban-legitimacy
Watkins, Andrew (2022): One Year Later: Taliban Reprise Repressive Rule, but Struggle to Build a State. United States Institute of Peace, 2022. augusztus 17. Online: https://www.usip.org/publications/2022/08/one-year-later-taliban-reprise-repressive-rulestruggle-build-state