A A „safety in numbers” elv vizsgálata a budapesti kerékpáros forgalomban 2011 és 2023 között
Copyright (c) 2023 Felföldi Péter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A budapesti kerékpáros forgalom az elmúlt évtizedben változásokon esett át mind forgalmi, mind infrastrukturális, mind közlekedésbiztonsági szempontból. Jelen tanulmányban megismerhetők a forgalmi és baleseti adatok fő mutatói 2011-igvisszamenőleg, amelyekből következtetéseket lehet levonni a kerékpáros közlekedés relatív biztonságossága tekintetében. A kutatás eredménye annak az igazolása, hogy a nemzetközi vizsgálati eredményeknek megfelelően, hosszú távon Budapesten is kimutatható, hogy a kerékpározás növekvő forgalmi részaránya kedvező hatással van a közlekedési mód biztonságosságára.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
Ábel Melinda et al. (2014): Balázs Mór-Terv. Budapest közlekedésfejlesztési stratégiája 2014–2030. Budapest: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Baranyai, Dávid – Levulyté, Loreta – Török Ádám (2016): Vulnerable Road Users in Hungary. Proceedings of 20th International Scientific Conference Transport Means 2016.
Bhatia, Rajiv – Wier, Megan (2011): “Safety in Numbers” re-examined: Can We Make Valid or Practical Inferences from Available Evidence? Accident Analysis & Prevention, 43(1), 235–240. Online: https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.08.015
Budapesti Közlekedési Központ (2023): Budapesti Mobilitási Terv 2030. I. Célrendszer és intézkedések. Online: https://bkk.hu/downloads/15953/
Cantisani, G. – Moretti, L. – Barbosa, Y. D (2019): Safety Problems in Urban Cycling Mobility: A Quantitative Risk Analysis at Urban Intersections. Safety, 5(1). Online: https://doi.org/10.3390/safety5010006
Elvik, Rune (2017): Exploring Factors Influencing the Strength of the Safety-in-Numbers Effect. Accident Analysis & Prevention, 100, 75–84. Online: https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.12.013
Felföldi Péter (2014): Kerékpáros-balesetek Budapesten. Belügyi Szemle, 62(11), 83–100.
Felföldi Péter (2015): Cycling accidents and the “Safety in numbers”. In Augustín, Pavol – Chochlík, Bohus (szerk.): Prevenciaako nástroj na znízenie dopravnej nehodovsti. Bratislava: Akadémia Policajného zboru v Bratislave, 176–189.
Felföldi Péter (2021): Gyengébb közlekedők és átalakuló mobilitás Budapesten. Belügyi Szemle, 69(7), 1239–1259. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.7.9
Felföldi Péter – Major Róbert – Mészáros Gábor (2019): Forgalomszervezés és -irányítás. Budapest: Dialóg Campus.
Felföldi Péter – Tóth Zsombor (2021): Budapesti forgalmi változások a COVID-19 első hulláma alatt. In Mezőfi Nóra et al. (szerk.): V. Turizmus és Biztonság Nemzetközi Tudományos Konferencia tanulmánykötet. Nagykanizsa: Pannon Egyetem Nagykanizsai Campus, 179–195.
Glász Attila (2016): A kerékpáros közlekedés baleseti kockázata Budapesten. In Horváth Balázs – Horváth Gábor – Gaál Bertalan (szerk.): Közlekedéstervezés és irányítás a 21. században. Győr: Széchenyi István Egyetem, 350–359.
Glász Attila – Juhász János (2015): Kerékpáros közlekedési balesetek Budapesten. Közlekedéstudományi Szemle, 65(3), 37–48.
Hong, Jinhyun – McArthur, David – Raturi, Varun (2020): Did Safe Cycling Infrastructure Still Matter During a COVID-19 Lockdown? Sustainability, 12(20), 8672. Online: https://doi.org/10.3390/su12208672
Hóz, Erzsébet – Makó, Emese – Miletics, Dániel (2018): Road Safety Issues of EU Funded Bicycle Network Projects in Hungary. In Collection of Open Conferences in Research Transport (2018). Vol. 2018, 219. Online: https://doi.org/10.5281/zenodo.1491647
Irk Ferenc (1996): Balesetek, gondatlan bűnözés, közlekedési bűnözés. In Gönczöl Katalin – Korinek László – Lévay Miklós (szerk.): Kriminológiai ismeretek, bűnözés, bűnözéskontroll. Budapest: Corvina, 198–210.
Jacobsen, Peter L. (2003): Safety in Numbers: More Walkers and Bicyclists, Safer Walking and Bicycling. Injury Prevention, 9(3), 205–209. Online: https://doi.org/10.1136/ip.9.3.205
Krizsik Nóra – Pauer Gábor – Glász Attila (2021): Kerékpáros baleseti adatok vizsgálata, és az adatgyűjtésre vonatkozó átfogó javaslatok kidolgozása. In Horváth Balázs – Horváth Gábor (szerk.): XI. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia. Győr: Széchenyi István Egyetem, 342–352.
Kózel Miklós (2012): A közösségi közlekedés előnyben részesítési eszközeinek hatékony kombinálási lehetőségei. Közlekedéstudományi Szemle, 62(4), 37–45.
Lopez, Griselda et al. (2020): Analysis of Overtaking Maneuvers to Cycling Groups on Two-Lane Rural Roads using Objective and Subjective Risk. Transportation Research Record, 2674(7), 148–160. Online: https://doi.org/10.1177/0361198120921169
Major Róbert (2018): A formális jogértelmezés veszélyei a közlekedés körében. Belügyi Szemle, 66(12), 82–88. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2018.12.6
Mészáros Gábor (2017): A közlekedésibaleset-megelőzés rendszerének információs folyamatai. Magyar Rendészet, 17(2), 129–139.
Mátyás Szabolcs et al. (2021): Budapest kerékpáros baleseteinek bűnözésföldrajzi elemzése. Bűnözésföldrajzi Közlemények,2(1–2), 21–33.
Raford, N. et al. (2006): The Continuing Debate about Safety in Numbers – Data From Oakland, CA. TRB 2006 Annual Meeting. Institute of Transportation Studies, Research Reports, Working Papers, Proceedings qt0v85242q. Berkeley: University of California, Institute of Transportation Studies. Online: https://escholarship.org/content/qt0v85242q/qt0v85242q.pdf
Roman, Monika (2022): Sustainable Transport: A State-of-the-Art Literature Review. Energies, 15(23), 8997.Online: https://doi.org/10.3390/en15238997
Sallai János et al. (2016): A „jó rendészet” közpolitikai kapcsolódási lehetőségei. In Kaiser Tamás (szerk.): A jó állam nagyító alatt. Budapest: Dialóg Campus, 83–121.
Schwarz, Lucas – Keler, Andreas – Krisp, Jukka M. (2022): Improving Urban Bicycle Infrastructure – An Exploratory Study Based on the Effects from the COVID-19 Lockdown. Journal of Urban Mobility, 2(2022), 100013. Online: https://doi.org/10.1016/j.urbmob.2022.100013
Tasic, Ivana – Elvik, Rune – Brewer, Simon (2017): Exploring the safety in numbers effect for vulnerable road users on a macroscopic scale. Accident Analysis & Prevention, 109, 36-46. Online: https://doi.org/10.1016/j.aap.2017.07.029