Examining the “Safety in Numbers” Principle in the Bicycle Traffic of Budapest between 2011 and 2023
Copyright (c) 2023 Felföldi Péter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Bicycle traffic in Budapest has undergone a number of changes over the past decade, in terms of traffic, infrastructure and safety. The present study provides key indicators of traffic and accident data back to 2011,
from which conclusions can be drawn about the relative safety of cycling. The result of this research is to demonstrate that, in line with international research findings, the increasing traffic share and the growing visibility of bicycle traffic in Budapest over a longer period of time has a positive impact on the safety of this mode of transportation.
Keywords:
How to Cite
References
Ábel Melinda et al. (2014): Balázs Mór-Terv. Budapest közlekedésfejlesztési stratégiája 2014–2030. Budapest: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Baranyai, Dávid – Levulyté, Loreta – Török Ádám (2016): Vulnerable Road Users in Hungary. Proceedings of 20th International Scientific Conference Transport Means 2016.
Bhatia, Rajiv – Wier, Megan (2011): “Safety in Numbers” re-examined: Can We Make Valid or Practical Inferences from Available Evidence? Accident Analysis & Prevention, 43(1), 235–240. Online: https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.08.015
Budapesti Közlekedési Központ (2023): Budapesti Mobilitási Terv 2030. I. Célrendszer és intézkedések. Online: https://bkk.hu/downloads/15953/
Cantisani, G. – Moretti, L. – Barbosa, Y. D (2019): Safety Problems in Urban Cycling Mobility: A Quantitative Risk Analysis at Urban Intersections. Safety, 5(1). Online: https://doi.org/10.3390/safety5010006
Elvik, Rune (2017): Exploring Factors Influencing the Strength of the Safety-in-Numbers Effect. Accident Analysis & Prevention, 100, 75–84. Online: https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.12.013
Felföldi Péter (2014): Kerékpáros-balesetek Budapesten. Belügyi Szemle, 62(11), 83–100.
Felföldi Péter (2015): Cycling accidents and the “Safety in numbers”. In Augustín, Pavol – Chochlík, Bohus (szerk.): Prevenciaako nástroj na znízenie dopravnej nehodovsti. Bratislava: Akadémia Policajného zboru v Bratislave, 176–189.
Felföldi Péter (2021): Gyengébb közlekedők és átalakuló mobilitás Budapesten. Belügyi Szemle, 69(7), 1239–1259. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.7.9
Felföldi Péter – Major Róbert – Mészáros Gábor (2019): Forgalomszervezés és -irányítás. Budapest: Dialóg Campus.
Felföldi Péter – Tóth Zsombor (2021): Budapesti forgalmi változások a COVID-19 első hulláma alatt. In Mezőfi Nóra et al. (szerk.): V. Turizmus és Biztonság Nemzetközi Tudományos Konferencia tanulmánykötet. Nagykanizsa: Pannon Egyetem Nagykanizsai Campus, 179–195.
Glász Attila (2016): A kerékpáros közlekedés baleseti kockázata Budapesten. In Horváth Balázs – Horváth Gábor – Gaál Bertalan (szerk.): Közlekedéstervezés és irányítás a 21. században. Győr: Széchenyi István Egyetem, 350–359.
Glász Attila – Juhász János (2015): Kerékpáros közlekedési balesetek Budapesten. Közlekedéstudományi Szemle, 65(3), 37–48.
Hong, Jinhyun – McArthur, David – Raturi, Varun (2020): Did Safe Cycling Infrastructure Still Matter During a COVID-19 Lockdown? Sustainability, 12(20), 8672. Online: https://doi.org/10.3390/su12208672
Hóz, Erzsébet – Makó, Emese – Miletics, Dániel (2018): Road Safety Issues of EU Funded Bicycle Network Projects in Hungary. In Collection of Open Conferences in Research Transport (2018). Vol. 2018, 219. Online: https://doi.org/10.5281/zenodo.1491647
Irk Ferenc (1996): Balesetek, gondatlan bűnözés, közlekedési bűnözés. In Gönczöl Katalin – Korinek László – Lévay Miklós (szerk.): Kriminológiai ismeretek, bűnözés, bűnözéskontroll. Budapest: Corvina, 198–210.
Jacobsen, Peter L. (2003): Safety in Numbers: More Walkers and Bicyclists, Safer Walking and Bicycling. Injury Prevention, 9(3), 205–209. Online: https://doi.org/10.1136/ip.9.3.205
Krizsik Nóra – Pauer Gábor – Glász Attila (2021): Kerékpáros baleseti adatok vizsgálata, és az adatgyűjtésre vonatkozó átfogó javaslatok kidolgozása. In Horváth Balázs – Horváth Gábor (szerk.): XI. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia. Győr: Széchenyi István Egyetem, 342–352.
Kózel Miklós (2012): A közösségi közlekedés előnyben részesítési eszközeinek hatékony kombinálási lehetőségei. Közlekedéstudományi Szemle, 62(4), 37–45.
Lopez, Griselda et al. (2020): Analysis of Overtaking Maneuvers to Cycling Groups on Two-Lane Rural Roads using Objective and Subjective Risk. Transportation Research Record, 2674(7), 148–160. Online: https://doi.org/10.1177/0361198120921169
Major Róbert (2018): A formális jogértelmezés veszélyei a közlekedés körében. Belügyi Szemle, 66(12), 82–88. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2018.12.6
Mészáros Gábor (2017): A közlekedésibaleset-megelőzés rendszerének információs folyamatai. Magyar Rendészet, 17(2), 129–139.
Mátyás Szabolcs et al. (2021): Budapest kerékpáros baleseteinek bűnözésföldrajzi elemzése. Bűnözésföldrajzi Közlemények,2(1–2), 21–33.
Raford, N. et al. (2006): The Continuing Debate about Safety in Numbers – Data From Oakland, CA. TRB 2006 Annual Meeting. Institute of Transportation Studies, Research Reports, Working Papers, Proceedings qt0v85242q. Berkeley: University of California, Institute of Transportation Studies. Online: https://escholarship.org/content/qt0v85242q/qt0v85242q.pdf
Roman, Monika (2022): Sustainable Transport: A State-of-the-Art Literature Review. Energies, 15(23), 8997.Online: https://doi.org/10.3390/en15238997
Sallai János et al. (2016): A „jó rendészet” közpolitikai kapcsolódási lehetőségei. In Kaiser Tamás (szerk.): A jó állam nagyító alatt. Budapest: Dialóg Campus, 83–121.
Schwarz, Lucas – Keler, Andreas – Krisp, Jukka M. (2022): Improving Urban Bicycle Infrastructure – An Exploratory Study Based on the Effects from the COVID-19 Lockdown. Journal of Urban Mobility, 2(2022), 100013. Online: https://doi.org/10.1016/j.urbmob.2022.100013
Tasic, Ivana – Elvik, Rune – Brewer, Simon (2017): Exploring the safety in numbers effect for vulnerable road users on a macroscopic scale. Accident Analysis & Prevention, 109, 36-46. Online: https://doi.org/10.1016/j.aap.2017.07.029