The Real Gossip Girl in Court
Lessons from the Wagatha Christie trial regarding the legal consequences of posting on social media
Copyright (c) 2025 Kovács Helga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The Wagatha Christie case is the latest emblematic piece of English defamation law. The difficulties of proof have raised some of the legal problems of electronic comments. The extremely heterogeneous user base of social media is not to be confused with the average reader of the traditional press. The courts recognise that the use of platforms has created different reading habits and this may have different legal consequences. However, the legal liability of lay producers of public content is uncertain. Typically, such problems are the relationship between influencers who use online platforms for commercial marketing purposes and public appearances, and the legal assessment of content that concerns the debate of public affairs.
Keywords:
How to Cite
References
ACHESON, David (2019): The Digital Defamation Damages Dilemma. Online: https://doi.org/10.2139/ssrn.3481760
ANTONIOU, Alexandros (2022): Wagatha Christie: What the Judgement Said, and What It Means for Future Libel Litigants. The Conversation (UK), 2022. augusztus 1. Online: https://theconversation.com/wagatha-christie-what-the-judgment-said-and-what-it-means-for-future-libel-litigants-187955
BERNAL, Paul (2014): A Defence of Responsible Tweeting. Communications Law, 19(1), 12–19.
BEZEMEK, Christoph – DUMBROVSKY, Tomas (2020): The Concept of Public Interest. Graz Law Working Paper, No1-2020, a Prágai Károly Egyetem Jogi Karának kutatási dokumentuma. Online: https://doi.org/10.2139/ssrn.3701204
BLAIR, Alexandra (2023): Amateur Sleuths and Online Truths: Defamation Lawsuits in the Internet Age of True Crime. SSRN, 31–32. Online: https://doi.org/10.2139/ssrn.4666365
BOYDEN, Bruce E. (2012): Oversharing: Facebook Discovery and the Unbearable Sameness of Internet Law. Arkansas Law Review, 65(1). Online: https://ssrn.com/abstract=2012121
CAMPBELL, John (2014): A rágalmazás jogának folyamatos változásai. A mulasztás kérdése, valamint a jó hírnévhez és a véleménynyilvánításhoz való jog összeegyeztetése az angolszáz jogrendekben napjainkban. In Medias Res, 3(1), 1–40. Online: https://szakcikkadatbazis.hu/doc/4820262
CLARKE, Barry (2016): Revealed: The Stuff of Life on Screen Now. Tribunals, 1, 8–11. Online: https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2016/01/clarke_perils-of-the-online-world-pt2-summer2013.pdf
CONNOLLY, Rachel (2022): For Influencers, Social Justice Is No More Than a Branding Device. Irish Examiner, 2022. február 10. Online:
HOPKINS, Christopher B. (2012): Discovery of Facebook Contents in Florida Cases. American Journal of Trial Advocacy, 31(2).
KENYON, Andrew T. (2024): A rágalmazás szabályozása, a Sullivan-ügy és a szólásszabadság megjelenési formája. STONE, Adrienne – SCHAUER, Frederick [szerk.]: A szólásszabadság oxfordi kézikönyve. Budapest: Orac, 299–322.
KOLTAY András (2014): A sajtó-helyreigazítási jog. CSEHI Zoltán – KOLTAY András – NAVRATYIL Zoltán (szerk.): A személyiség és a média a polgári és a büntetőjogban Az új Polgári Törvénykönyvre és az új Büntető Törvénykönyvre tekintettel. Budapest: Wolters Kluwer, 289–356.
KOLTAY András (2024): Sajtószabadság. Egy közös európai eszme szabályozása. Budapest: Orac.
KOVÁCS Helga (2025): Miért szubjektív az objektív? Az „átlagolvasó” fogalmának felhasználása a személyiségi jogi perekben. In Medias Res, 1. Megjelenés alatt. Online: https://doi.org/10.59851/imr.14.1.3
LIU, Ruiteng (2020): Innovation and Reform: Applying New Zealand's Public Interest Defence in Defamation to Social Media and Blogs. Victoria University of Wellington Legal Research Paper, 21, 1–46. Online: https://doi.org/10.2139/ssrn.3599683
LOMONTE, Frank D. – LEIBERT, Stephanie (2023): Internet Famous: Are Online Influencers and Micro-Celebrities Public Figures Under Defamation Law? Missouri Law Review, 88(3), 715–749. Online: https://ssrn.com/abstract=4678037
LOVELL, Jessica (2019): A Closer Look at Public Interest Defence. Inforrm’s Blog – The International Forum for Responsible Media Blog, 2019. április 3. Online: https://inforrm.org/2019/04/03/a-closer-look-at-the-public-interest-defence-jessica-lovell/
ONG’ONG’A, Daniel Oloo (2021): Exploring the Social Social Media Culture of Commenting: YouTube Users Sentiment’s of „Misinformation” on International News Media Sphere. Social Communication, 22(1), 90–100. Online: https://doi.org/10.2478/sc-2021-0009
POPOVICS Anett (2023): Az influenszer marketing hatása a fogyasztói döntésekre. Vállalkozásfejlesztés a XXI. században, 1, 78–87. Online: https://kgk.uni-obuda.hu/wp-content/uploads/2023/11/VF_2023_I_09.pdf
RAAB, Charles D. (2012): Privacy, Social Values and the Public Interest. BUSCH, A. – HOFMANN, J. (szerk.): Politik und die Regulierung von Information (Politische Vierteljahresschrift, Sonderheft 46.). Online: https://doi.org/10.5771/9783845238340-133
YOUNG, Hilary (2019): Reynolds V Times Newspapers. ROLPH, David (szerk.): Landmark Cases in Defamation Law. Sydney: Hart Publishing. Online: https://doi.org/10.5040/9781509916757.ch-009