Teljes szám
Integrált repülőterek környezetterhelés-menedzselése
As the applications of UAV/drone developments accelerate, their integration into the entire military and civil aviation is an increasingly important task. At the recommendation of aeronautical research institutes and researchers, the aviation authorities have already created a series of rules and issued instructions to the so-called drone operators with the aim of operating integrated airports safely, efficiently and minimising environmental impact. The presentation deals with the management of the environmental impact of integrated airports. It examines the characteristics of integrated airports, the estimation procedures of the environmental load, the possibilities of reducing the load, the management of the minimisation of the environmental load. The new content of the presentation is the application of the specific, full life cycle calculation procedure of the environmental load in connection with the flight procedures. The results contribute to the development and application of management procedures that reduce environmental impact.
" ["hu_HU"]=> string(1062) "A UAV- vagy drónfejlesztések és azok alkalmazásának elterjedésével egyre fontosabb feladat integrálásuk a teljes katonai és civil repülésbe. A repüléstudományi kutatóintézetek, kutatók ajánlására a légügyi hatóságok már egy sor szabályt alkottak, és utasítást adtak ki a drónokat is üzemeltető, úgynevezett integrált repülőterek biztonságos, hatékony és környezetterhelést minimalizáló működtetése céljával. A cikk az integrált repülőterek környezetterhelésének menedzselésével foglalkozik. Megvizsgálja az integrált repülőterek sajátosságait, a környezetterhelés becslési eljárásait, a terheléscsökkentés lehetőségeit, a környezetterhelés minimalizálásának a menedzselését. A publikáció újdonságtartalma a környezetterhelés fajlagos, teljes élettartamciklus-számítási eljárás alkalmazása a repülési eljárásokkal összekapcsoltan. Az eredmények hozzájárulnak a környezetterhelést csökkentő menedzsmenteljárások kidolgozásához és alkalmazásához.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(54) "Environmental Impact Management of Integrated Airports" ["hu_HU"]=> string(58) "Integrált repülőterek környezetterhelés-menedzselése" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(45) "Faltin Zsolt, Rohács József, Kavas László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#813 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9074) ["email"]=> string(20) "ZSFALTIN@VRHT.BME.HU" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7262) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-8361-1397" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(94) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Repüléstudományi és hajózási Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Faltin" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Zsolt" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#796 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9075) ["email"]=> string(24) "ROHACS.JOZSEF@KJK.BME.HU" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7262) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4607-9063" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(93) "Budapest University Of Technology And Economics Department of Aeronautics Naval Architecture " ["hu_HU"]=> string(94) "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Repüléstudományi és hajózási Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Rohács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "József" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#789 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9073) ["email"]=> string(23) "kavas.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7262) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7375-3527" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(5) { ["de_DE"]=> string(0) "" ["en_US"]=> string(151) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of Aircraft and Engine" ["fr_FR"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(137) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék" ["ru_RU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "Associate Professor
" ["hu_HU"]=> string(22) "egyetemi docens
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Kavas" ["hu_HU"]=> string(5) "Kavas" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(5) "drone" [2]=> string(18) "integrated airport" [3]=> string(20) "environmental impact" [4]=> string(31) "environmental impact management" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(5) "drón" [2]=> string(23) "integrált repülőtér" [3]=> string(19) "környezetterhelés" [4]=> string(33) "környezetterhelés menedzselése" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#826 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39540) ["id"]=> int(6296) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7262) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A repülésbiztonsági kockázatelemzési eljárások evolúciója I.
As many hazardous operations, aviation also can be carried out along acceptable and unacceptable (would be manageable) risks. The purpose of writing this series of articles is to introduce and review the risk analysis procedures that have emerged since the 1960s, their possible interdependence and their usefulness. The first part of the article series deals basically with the initial steps and linear risk analysis procedures. Describes the risk analysis and visualisation procedures that did not necessarily originate in aviation, but which, when transferred and applied to the field of aviation safety, contribute to enhancing aviation safety. The chosen research method primarily relied on processing domestic and foreign literature from the field of safety and risk assessment.
" ["hu_HU"]=> string(854) "Mint sok veszélyes üzem, a légi közlekedés is csak elfogadott és elfogadhatatlan, azaz kezelendő kockázatok mentén valósítható meg. A cikksorozat megírásának célja, hogy bemutassa és sorra vegye az 1960-as évektől megjelenő kockázatelemzési eljárásokat, azok esetleges egymásra épülését, használhatóságát. A cikksorozat első része alapvetően a kezdeti lépésekkel, illetve a lineáris kockázatelemzési eljárásokkal foglalkozik. Ismerteti azon kockázatelemzési és szemléltetési eljárásokat, amelyek nem feltétlenül a légi közlekedésben keletkeztek, de azokat a repülésbiztonság területére átemelve és alkalmazva hozzájárulnak a légi közlekedés biztonságának növeléséhez. A választott kutatási módszer alapvetően a hazai és a külföldi szakirodalom feldolgozásán alapult.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(52) "The Evolution of Risk Analysis in Aviation Safety I." ["hu_HU"]=> string(69) "A repülésbiztonsági kockázatelemzési eljárások evolúciója I." } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Beller Balázs" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#797 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9327) ["email"]=> string(17) "balub77@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7440) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0009-6117-1026" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(32) "HM Állami Légügyi Főosztály" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(91) "Repülésbiztonsági és Repülőtérfelügyeleti Osztály, vezető kiemelt főtiszt
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Beller" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(15) "aviation safety" [1]=> string(15) "risk assessment" [2]=> string(15) "risk management" [3]=> string(10) "fault tree" [4]=> string(10) "event tree" [5]=> string(16) "Ishikawa-diagram" [6]=> string(32) "linear chain of fault even model" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(19) "repülésbiztonság" [1]=> string(17) "kockázatelemzés" [2]=> string(21) "kockázatok kezelése" [3]=> string(6) "hibafa" [4]=> string(10) "eseményfa" [5]=> string(16) "Ishikawa-diagram" [6]=> string(44) "lineáris kudarcesemény/hibaesemény modell" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#849 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39541) ["id"]=> int(6297) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7440) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A biztonságkritikus fejlesztésben alkalmazott módszertanok
Ever since we use computers to perform control engineering tasks, our goal has been to ensure that their operational safety meets the desired standards, both from a hardware and software perspective. We can easily see that above a level that is difficult to define that the complexity of the software is so high that it is impossible to see and follow it and, as we wrote in several previous articles, to test it sufficiently. In this paper, after a brief historical summary, we will deal with the development methodologies used today, highlight their appropriate field of application and their main characteristics. We present examples of where and how each discussed methodology can be applied in aviation.
" ["hu_HU"]=> string(791) "Amióta a számítógépeket irányítástechnikai feladatok elvégzésére használjuk, az a célunk, hogy mind hardveres, mind szoftveres szempontból a működésbiztonságuk a kívánt mértékeknek megfelelő legyen. Azt könnyen beláthatjuk, hogy egy nehezen meghatározható szint felett a szoftverek bonyolultsága már annyira magas, hogy azokat lehetetlen átlátni és követni, és mint azt több előző cikkben is megírtuk, kellő mértékben tesztelni. Ebben az írásban rövid történeti összefoglalás után a manapság használt fejlesztési módszertanokkal foglalkozunk, kiemeljük célszerű alkalmazási területüket és főbb jellemzőiket. Mintapéldákat mutatunk be, hogy az egyes tárgyalt módszertanokat hol és hogyan alkalmazhatjuk a repülésben.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(49) "Methodologies Used in Safety-Critical Development" ["hu_HU"]=> string(61) "A biztonságkritikus fejlesztésben alkalmazott módszertanok" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Schuster György" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#87 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9456) ["email"]=> string(32) "schuster.gyorgy@kvk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7546) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8573-3670" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(111) "Óbuda University Kandó Kálmán Faculty of Electrical Engineering Institute of Instrumantation and Automation" ["hu_HU"]=> string(108) "Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Műszertechnikai és Automatizálási Intézet (MAI)" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "docens
" ["hu_HU"]=> string(30) "főiskolai tanár
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Schuster" ["hu_HU"]=> string(8) "Schuster" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "György" ["hu_HU"]=> string(7) "György" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(2) { [0]=> string(19) "softwaredevelopment" [1]=> string(14) "Working safety" } ["hu_HU"]=> array(2) { [0]=> string(19) "szoftverfejlesztés" [1]=> string(20) "Működésbiztonság" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#823 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39545) ["id"]=> int(6298) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7546) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az emberi tényező szerepének vizsgálata korszerű diagnosztikai és információtechnológiai eszközök alkalmazásával – különös tekintettel az orvosbiológiai monitorozás területére a repülésbiztonság aspektusából
With its long-standing steady growth rate, air transport has become a dominant sector within the transport industries. In addition, airspace has become a major economic resource, whereas until now it was almost exclusively occupied by conventional (piloted) aviation. This is already placing a considerable burden on the professionals working in the field, especially the aircrew. Therefore, it is of paramount importance to have relevant information on the physiological status of pilots and to ensure the technical and aero-medical conditions for monitoring them. Medical recognition of risks and recommendations for their management are very important factors in maintaining overall aviation safety. Research in this area is therefore a priority from both a safety and a technical point of view. The introduction of new technology and testing methods and their application requires further detailed research, backed up by scientific results. These changes present many challenges, but also many opportunities, the mapping and scientific study of which is in the interests of military and national defence, as they can contribute greatly to the achievement of the objectives set by the Defence Forces and, through them, to the information dominance and leadership required in peacetime and beyond.
" ["hu_HU"]=> string(1541) "A hosszú ideje tartó, folyamatos növekedési ütemével a légi közlekedés meghatározó szektorrá vált a közlekedési ágazatokon belül. Emellett a légtér napjainkra meghatározó gazdasági erőforrássá nőtte ki magát, úgy, hogy eddig szinte csak hagyományos (pilótás) repülési feladatokkal volt ellátva. Ez már most jelentős terhelést jelent a területen dolgozó szakemberek számára, főleg a repülő-hajózó állományra. Ezért kiemelten fontos releváns információval rendelkezni a pilóták élettani státuszáról, illetve biztosítani az állapotmonitorozás műszaki és repülőorvosi feltételeit. Az orvosi kockázatok felismerése és a kezelésükre tett javaslatok igen fontos tényezők az általános repülésbiztonság fenntartásában, ezért a kutatásoknak ezen a területen mind repülésbiztonsági, mind műszaki-technikai szempontból kiemelt szerepük van. Az új technológia és tesztelési metódusok bevezetése és azok alkalmazása további, részletekbe menő, tudományos eredményekkel igazolt kutatásokat igényel. Ezek a változások számos kihívás mellett rengeteg lehetőséget is magukban rejtenek, amelyek feltérképezése és tudományos igényű vizsgálata katonai és nemzetvédelmi érdekeket szolgál, mivel nagymértékben hozzájárulhatnak a honvédelem által meghatározott célkitűzések eléréséhez, és ezen keresztül a béke- és a békétől eltérő időszakokban szükséges információs uralomhoz, valamint vezetési fölényhez.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(189) "Investigation of the Role of the Human Factor Using Advanced Diagnostic and Information Technology Tools with Special Emphasis on Biomedical Monitoring from the Perspective of Flight Safety" ["hu_HU"]=> string(125) "Az emberi tényező szerepének vizsgálata korszerű diagnosztikai és információtechnológiai eszközök alkalmazásával" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Halmi Lajos" } ["subtitle"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(108) "– különös tekintettel az orvosbiológiai monitorozás területére a repülésbiztonság aspektusából" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#857 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9475) ["email"]=> string(21) "halmi.lajos@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7560) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0000-7501-9871" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "NKE KMDI" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(62) "
MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár
Among the multitude of two-dimensional materials, graphene has garnered significant scientific interest over the past three decades due to its remarkable properties. Its discovery has catalysed a profound expansion and diversification within materials research and nanotechnology. Currently, several research projects are dedicated to explore the potential applications of graphene, thereby significantly advancing both the military and civil aviation sectors in addition to technological innovation. After presenting the structure and primary properties of graphene, this paper outlines the expected applications in aviation industry focusing on power systems, sensors and materials used on the outer surface of the aircraft.
" ["hu_HU"]=> string(746) "A különféle 2D-anyagok közül a grafén az elmúlt 30 évben kiterjedt kutatási figyelmet kapott lenyűgöző tulajdonságai miatt. Felfedezése hatalmas lökést és új dimenziót adott az anyagkutatásnak és a nanotechnológiának. Napjainkban már számtalan, a grafén felhasználási lehetőségeit boncolgató kutatás folyik, ami nagymértékben elősegíti a katonai és polgári repülőipar fejlődését és a technológiai innovációt. Ez a cikk a grafén szerkezetének és főbb tulajdonságainak bemutatása után három szempontból foglalja össze a grafén repülőiparban való alkalmazási lehetőségeit: energetikai berendezések, szenzorok és repülőgép külső felületén használt anyagok területeken.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(60) "The New Era of the Aviation Industry: Innovation in Graphene" ["hu_HU"]=> string(60) "A repülőipar új korszaka: a grafénban rejlő innováció" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(13) "Csató Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#852 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9476) ["email"]=> string(17) "cspetur@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7561) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9515-5376" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(122) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Műszaki Doktori Iskola
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Csató" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(8) "graphene" [1]=> string(7) "sensors" [2]=> string(10) "energetics" [3]=> string(16) "external coating" [4]=> string(14) "nanotechnology" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(7) "grafén" [1]=> string(10) "szenzorika" [2]=> string(10) "energetika" [3]=> string(17) "külső borítás" [4]=> string(16) "nanotechnológia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#855 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39550) ["id"]=> int(6300) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7561) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Possibilities of Air Force Cooperation in the Visegrad Countries
Air force cooperation in the Visegrad Countries is an important and hardly studied field of interest. In my research, I studied previous and actual V4 cooperation, with a focus on defence cooperation. With the help of interviews of professionals from different fields of expertise, I tried to highlight the possibilities for an air force cooperation in the V4. I created summary tables based on open-source information, the main goal of which is to present the current equipment and capabilities of the Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia. I have also made an attempt to sum up the previous joint military cooperation between the Visegrad Group countries, in order to make predictions for the future.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(64) "Possibilities of Air Force Cooperation in the Visegrad Countries" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(19) "Kesztyűs Viktória" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#865 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9548) ["email"]=> string(19) "vkesztyus@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7613) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0009-6142-1654" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(31) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Kesztyűs" ["hu_HU"]=> string(9) "Kesztyűs" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Viktória" ["hu_HU"]=> string(9) "Viktória" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(2) "V4" [1]=> string(21) "air force cooperation" [2]=> string(11) "air defence" [3]=> string(19) "Baltic Air Policing" [4]=> string(13) "flight safety" [5]=> string(4) "NATO" [6]=> string(14) "EU Battlegroup" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#860 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39565) ["id"]=> int(6305) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7613) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Személyzet nélküli eVTOL légi járművek biztonsági kihívásai
In the coming years, with the emergence of smart cities, air mobility (UM), including advanced air mobility (UAM), will be subject to revolutionary changes. With the development of technologies, new aircraft and their new applications have appeared. However, these developments have also brought new security challenges that cannot be addressed safely without them. The future safety challenges of air mobility will be comprehensively examined and, where possible, solutions are presented to ensure that new technologies and services are deployed in a safe and sustainable manner.
" ["hu_HU"]=> string(735) "Az elkövetkező években az okosvárosok létrejöttével a légi mobilitás (UM) és azon belül a fejlett légi mobilitás (AAM) forradalmi változások előtt áll. A technológiák fejlődésével új légi járművek és azok új alkalmazási területei jelentek meg. Azonban ezek a fejlesztések olyan új biztonsági kihívásokat is hoztak magukkal, amelyek megoldása nélkül a biztonságos alkalmazásuk nem lehetséges. A továbbiakban a légi mobilitás jövőbeni biztonsági kihívásainak átfogó vizsgálatára és amennyiben lehetséges, a megoldások ismertetésére kerül sor annak érdekében, hogy az új technológiák és szolgáltatások bevezetése biztonságos és fenntartható módon történjen.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(45) "Safety Challenges for Unmanned eVTOL Aircraft" ["hu_HU"]=> string(68) "Személyzet nélküli eVTOL légi járművek biztonsági kihívásai" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(33) "Terpecz Gábor, Schuster György" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#863 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9622) ["email"]=> string(26) "terpecz.gabor@uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7654) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(0) "" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7899-2837" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(138) "Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar Elektronikai és Kommunikációs Rendszerek Intézet Műszertechnikai és Automatizálási Tanszék " } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(21) "Mérnöktanár
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Terpecz " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#869 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9623) ["email"]=> string(28) "schuster.gyorgy@uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7654) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-8573-3670" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(8) "Schuster" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "György" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(5) "eVTOL" [1]=> string(16) "drone technology" [2]=> string(14) "urban aviation" [3]=> string(13) "air transport" [4]=> string(8) "security" [5]=> string(21) "advanced air nobility" [6]=> string(9) "SmartCity" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(5) "eVTOL" [1]=> string(17) "dróntechnológia" [2]=> string(25) "városi légiközlekedés" [3]=> string(10) "biztonság" [4]=> string(24) "fejlett légi mobilitás" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#864 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39551) ["id"]=> int(6301) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7654) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Potential Flight Safety Risks Associated with Unmanned Aerial Vehicles and the Importance of Ensuring their Visibility
In recent decades, the airspace has become increasingly congested due to the exponential growth in air traffic. Furthermore, the advent of unmanned aerial vehicles (UAVs) has introduced a new dimension to aviation safety. The integration of UAVs into the traditional aviation system presents a multitude of challenges, necessitating the development of appropriate legal regulations, innovative technical solutions, and the implementation of special procedures to mitigate flight safety risks. With the advent of sophisticated systems and equipment, even small UAVs can be effectively monitored and tracked during flight. This enables the immediate and indirect environment surrounding the UAV to be identified, enhancing situational awareness and reducing the risk of collisions. Such solutions include various existing identification systems, such as FLARM,1 OGN,2 ADS-B3 and Remote ID.4 Additionally, special lighting systems on board drones can be employed as a solution, particularly for visual recognition and identification. By utilising these systems, visual surveillance can be extended, and drones can be more easily detected by their surroundings. The simultaneous use of the aforementioned solutions can further enhance the safe integration of drones in traditional traffic [1].
" ["hu_HU"]=> string(1296) "In recent decades, the airspace has become increasingly congested due to the exponential growth in air traffic. Furthermore, the advent of unmanned aerial vehicles (UAVs) has introduced a new dimension to aviation safety. The integration of UAVs into the traditional aviation system presents a multitude of challenges, necessitating the development of appropriate legal regulations, innovative technical solutions, and the implementation of special procedures to mitigate flight safety risks. With the advent of sophisticated systems and equipment, even small UAVs can be effectively monitored and tracked during flight. This enables the immediate and indirect environment surrounding the UAV to be identified, enhancing situational awareness and reducing the risk of collisions. Such solutions include various existing identification systems, such as FLARM,1 OGN,2 ADS-B3 and Remote ID.4 Additionally, special lighting systems on board drones can be employed as a solution, particularly for visual recognition and identification. By utilising these systems, visual surveillance can be extended, and drones can be more easily detected by their surroundings. The simultaneous use of the aforementioned solutions can further enhance the safe integration of drones in traditional traffic [1].
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(122) "The Potential Flight Safety Risks Associated with Unmanned Aerial Vehicles and the Importance of Ensuring their Visibility" ["hu_HU"]=> string(122) "The Potential Flight Safety Risks Associated with Unmanned Aerial Vehicles and the Importance of Ensuring their Visibility" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Gajdács László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#870 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9624) ["email"]=> string(25) "gajdacs.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7655) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2334-6859" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(130) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Instructor
" ["hu_HU"]=> string(25) "gyakorlati oktató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Gajdács" ["hu_HU"]=> string(8) "Gajdács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(6) "drones" [1]=> string(13) "flight safety" [2]=> string(4) "risk" [3]=> string(5) "FLARM" [4]=> string(5) "ADS-B" [5]=> string(3) "OGN" [6]=> string(9) "Remote ID" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#875 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39552) ["id"]=> int(6302) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7655) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A rádiólokáció fejlődéstörténete és napjainkban betöltött szerepe
The discovery and use of radio waves proved to be a huge technological opportunity in the hands of people. This made it possible to accurately determine the location of various radio wave reflective objects. In my study, I would like to examine the process of the development history of this invention, called radar, from the first moment to the present day. Demonstrating the significant role of the military industry during the development of radar systems is one of the important pillars, the other pillar is the constant increase in the safety and efficiency of civil aviation. Even today, these radar systems undergo constant development thanks to the new technological achievements.
" ["hu_HU"]=> string(755) "A rádióhullámok felfedezése és felhasználása óriási technológiai lehetőségnek bizonyult az emberek kezében. A rádióhullámok reflektálódásának segítségével meg tudjuk határozni különböző tárgyak helyzetét. Ebben a publikációban e találmány, nevén nevezve a radar fejlődéstörténetének folyamatát szeretnénk a megjelenésének első pillanatától napjainkig vizsgálni. A radarrendszerek fejlődése a hadiipar bemutatásának egyik fontos alappillére, a másik pillér a civil légi közlekedés biztonságosságának és hatékonyságának állandó növelése. Ezek a radarrendszerek napjainkban is állandó fejlődésen mennek keresztül a kapcsolódó új technológiai vívmányoknak köszönhetően.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(62) "The Development History of Radiolocation and Its Role Nowadays" ["hu_HU"]=> string(76) "A rádiólokáció fejlődéstörténete és napjainkban betöltött szerepe" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(28) "Major Gábor, Albert Csongor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#871 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9651) ["email"]=> string(22) "major.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7677) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-2927-127X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Assistant Lecturer
" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Major" ["hu_HU"]=> string(5) "Major" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#878 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9652) ["email"]=> string(28) "albert.csongor2016@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7677) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0003-2503-4012" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(174) "Ludovika University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training State Aviation BSc, Military Aviation Technical Officer Specialization, Aviation Module" ["hu_HU"]=> string(159) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Állami Légiközlekedési Szak, Katonai Repülő Műszaki szakirány, Avionika modul" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Csongor" ["hu_HU"]=> string(6) "Albert" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Albert" ["hu_HU"]=> string(7) "Csongor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(14) "Csongor Albert" ["hu_HU"]=> string(14) "Albert Csongor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(5) "radar" [1]=> string(7) "locator" [2]=> string(20) "radio reconnaissance" [3]=> string(11) "development" [4]=> string(9) "detection" [5]=> string(8) "accuracy" [6]=> string(10) "radio wave" [7]=> string(7) "antenna" } ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(5) "radar" [1]=> string(8) "lokátor" [2]=> string(19) "rádiófelderítés" [3]=> string(11) "fejlesztés" [4]=> string(10) "észlelés" [5]=> string(10) "pontosság" [6]=> string(14) "rádióhullám" [7]=> string(7) "antenna" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#868 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39553) ["id"]=> int(6303) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7677) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Towards Greener Skies: Past Achievements and Future Horizons of Sustainable Aviation Fuels
Nowadays industries worldwide are transforming to become more climate and environment aware, hence there is a radiant shift of focus and demand toward more green and sustainable solutions which can be easily spotted in various inventions and developments. Aviation is no stranger to these demands if not the most pressurised sector to reduce its environmental footprint, while accommodating the growing demand for air travel. The increased number of funded research in the field of creating new generation and greener aircraft (electrical, hybrid, hydrogen) is the proof of that quest. Pursuing those goals is very important, however, it is safe to say that the industry still has a long way to go. The proposed solutions, while very innovative, lack the resources to provide safe and economical operational flights due to immature technological tools. Therefore, a quick and alternative way was sought after in the meantime, which is what made sustainable aviation fuels (SAF) emerge as a viable option for reducing greenhouse gas emissions and promoting environmental sustainability in aviation. This paper presents a detailed review of SAF’s previous accomplishments and future possibilities and aspects.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(90) "Towards Greener Skies: Past Achievements and Future Horizons of Sustainable Aviation Fuels" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(36) "Mhd Bashar Al Kazzaz, Veress Árpád" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#881 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9758) ["email"]=> string(20) "balkazzaz@edu.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7744) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0001-9203-4595" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(206) "Department of Aeronautics and Naval Architecture, Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering, Budapest University of Technology and Economics, Műegyetem rkp. 3., H-1111 Budapest, Hungary" ["hu_HU"]=> string(177) "Repüléstudományi és Hajózási Tanszék, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(19) "PhD. Student
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Mhd Bashar" ["hu_HU"]=> string(10) "Mhd Bashar" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Al Kazzaz" ["hu_HU"]=> string(9) "Al Kazzaz" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#867 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9759) ["email"]=> string(23) "veress.arpad@kjk.bme.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7744) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-1983-2494" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(206) "Department of Aeronautics and Naval Architecture, Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering, Budapest University of Technology and Economics, Műegyetem rkp. 3., H-1111 Budapest, Hungary" ["hu_HU"]=> string(177) "Repüléstudományi és Hajózási Tanszék, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Veress" ["hu_HU"]=> string(6) "Veress" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Árpád" ["hu_HU"]=> string(7) "Árpád" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(14) "sustainability" [1]=> string(25) "Reduce Greenhouse Effects" [2]=> string(28) "Reduce Exhaust Gas Emissions" [3]=> string(14) "Green Aviation" [4]=> string(25) "Sustainable Aviation Fuel" [5]=> string(3) "SAF" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#880 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(39554) ["id"]=> int(6304) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7744) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }