A repülésbiztonsági kockázatelemzési eljárások evolúciója I.
Copyright (c) 2025 Beller Balázs

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Mint sok veszélyes üzem, a légi közlekedés is csak elfogadott és elfogadhatatlan, azaz kezelendő kockázatok mentén valósítható meg. A cikksorozat megírásának célja, hogy bemutassa és sorra vegye az 1960-as évektől megjelenő kockázatelemzési eljárásokat, azok esetleges egymásra épülését, használhatóságát. A cikksorozat első része alapvetően a kezdeti lépésekkel, illetve a lineáris kockázatelemzési eljárásokkal foglalkozik. Ismerteti azon kockázatelemzési és szemléltetési eljárásokat, amelyek nem feltétlenül a légi közlekedésben keletkeztek, de azokat a repülésbiztonság területére átemelve és alkalmazva hozzájárulnak a légi közlekedés biztonságának növeléséhez. A választott kutatási módszer alapvetően a hazai és a külföldi szakirodalom feldolgozásán alapult.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
J. Aust, D. Pons, „A Systematic Methodology for Developing Bowtie in Risk Assessment: Application to Borescope Inspection,” Aerospace, 7. évf. 7. sz. 2020. Online: https://doi.org/10.3390/aerospace7070086
Civil Aviation Authority (CAA), Bowtie Risk Assessment Models. [é. n.]. Online: https://www.caa.co.uk/Safety-Initiatives-and-Resources/Working-with-industry/Bowtie/
T. W. DeLong, A Fault Tree Manual. Texas A&M University, 1970. Online: https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD0739001.pdf
Dudás Z., „Az információ fontossága a repülésbiztonságban,” Repüléstudományi Közlemények, 17. évf. 2. sz. pp. 1–10. 2005. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2005_cikkek/dudas_zoltan.pdf
Dudás Z., „Repülésbiztonsági kockázat, repülésbiztonsági felelősség,” Repüléstudományi Közlemények, 21. évf. 2. sz. pp. 1–8. 2009. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2009_cikkek/Dudas_Zoltan.pdf
Fenyvesi Cs. – Pokorádi L., „Üzemeltetési folyamat kockázatát befolyásoló tényezők elemzése,” Repüléstudományi Közlemények, 26. évf. 2. sz., pp. 232–246. 2014. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2014_cikkek/2014-2-20-0124_Fenyvesi_Cs-Pokoradi_L.pdf
International Civil Aviation Organization (ICAO), DOC 9859, Safety Management System. Fourth Edition, Montreal, 2018.
Jackovics P., „Kötéltechnikai mentés során bekövetkezett baleset elemzése Csokornyakkendő analízissel”, in Proceedings of 8th International Engineering Symposium at Bánki, Budapest, Óbudai Egyetem, pp. 1–13. 2016. Online: http://real.mtak.hu/42378/1/35.pdf
M. Jemielniak, „A Study of Aviation Incidents Involving Military Aircraft”, Journal of KONES Powertrain and Transport, 21. évf. 1. sz. pp. 127–136. 2014. Online: https://doi.org/10.5604/12314005.1133886
Leskó Gy., „A civil kockázat-elemzési módszerek lehetőségei a katonai műveletek környezeti hatásértékelése során,” Hadmérnök, 14. évf. 2. sz. pp. 335–346. 2019. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2019.2.28
N. G. Leveson, Shortcomings of the Bow Tie and Other Safety Tools Based on Linear Causality. Nancy’s white papers, MIT Partnership for System Approaches to Safety and Security (PSASS), Massachusetts Institute of Technology, 2019. Online: http://sunnyday.mit.edu/Bow-tie-final.pdf
Megyer L., Farkas T., „Kockázatkezelés, tudomány vagy kuruzslás?” Hadmérnök, 12. évf. 3. sz. pp. 198–209. 2017. Online: http://hadmernok.hu/173_18_megyeri.pdf
NATO, NATO Standard AFSP-01 Aviation Safety Ed. C, Ver. 1. (STANAG 7160 Ed. 5.), Bruxelles, NATO Standardization Office (NSO), 2023.
C. V. Pietreanu, V. M. Iordache, „Qualitative and Quantitative Assessment of Risks Associated to HELIOS HP 03-2 Unmanned Aerial Vehicle Developed by NASA,” Scientific Bulletin, Series D: Mechanical Engineering, 80. évf. 2. sz. pp. 39–50. Online: https://www.scientificbulletin.upb.ro/rev_docs_arhiva/reza7f_822664.pdf
Pokorádi L., „Kockázatkezelés a repülésben”, Repüléstudományi Közlemények, 11. évf. 26. sz. pp. 65–77. 1999. Online: https://www.epa.hu/02600/02694/00023/pdf/EPA02694_rtk_1999_01_065-077.pdf
Rohács J., Horváth Zs. Cs., „A repülésbiztonság problémája és fejlesztési elvei,” Repüléstudományi Közlemények, 25. évf. 3. sz. pp. 39–55. 2013. Online: https://www.repulestudomany.hu/folyoirat/2013_3/2013-3-05-Rohacs_J-Horvath_Zs_Cs.pdf
Vas T., A Magyar Honvédség mobil légiforgalom szervezési komponens kialakításának és alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata. Doktori (PhD) értekezés. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskola, 2019. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2019.032