The Evolution of Risk Analysis in Aviation Safety I.
Copyright (c) 2025 Beller Balázs

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
As many hazardous operations, aviation also can be carried out along acceptable and unacceptable (would be manageable) risks. The purpose of writing this series of articles is to introduce and review the risk analysis procedures that have emerged since the 1960s, their possible interdependence and their usefulness. The first part of the article series deals basically with the initial steps and linear risk analysis procedures. Describes the risk analysis and visualisation procedures that did not necessarily originate in aviation, but which, when transferred and applied to the field of aviation safety, contribute to enhancing aviation safety. The chosen research method primarily relied on processing domestic and foreign literature from the field of safety and risk assessment.
Keywords:
How to Cite
References
J. Aust, D. Pons, „A Systematic Methodology for Developing Bowtie in Risk Assessment: Application to Borescope Inspection,” Aerospace, 7. évf. 7. sz. 2020. Online: https://doi.org/10.3390/aerospace7070086
Civil Aviation Authority (CAA), Bowtie Risk Assessment Models. [é. n.]. Online: https://www.caa.co.uk/Safety-Initiatives-and-Resources/Working-with-industry/Bowtie/
T. W. DeLong, A Fault Tree Manual. Texas A&M University, 1970. Online: https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD0739001.pdf
Dudás Z., „Az információ fontossága a repülésbiztonságban,” Repüléstudományi Közlemények, 17. évf. 2. sz. pp. 1–10. 2005. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2005_cikkek/dudas_zoltan.pdf
Dudás Z., „Repülésbiztonsági kockázat, repülésbiztonsági felelősség,” Repüléstudományi Közlemények, 21. évf. 2. sz. pp. 1–8. 2009. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2009_cikkek/Dudas_Zoltan.pdf
Fenyvesi Cs. – Pokorádi L., „Üzemeltetési folyamat kockázatát befolyásoló tényezők elemzése,” Repüléstudományi Közlemények, 26. évf. 2. sz., pp. 232–246. 2014. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2014_cikkek/2014-2-20-0124_Fenyvesi_Cs-Pokoradi_L.pdf
International Civil Aviation Organization (ICAO), DOC 9859, Safety Management System. Fourth Edition, Montreal, 2018.
Jackovics P., „Kötéltechnikai mentés során bekövetkezett baleset elemzése Csokornyakkendő analízissel”, in Proceedings of 8th International Engineering Symposium at Bánki, Budapest, Óbudai Egyetem, pp. 1–13. 2016. Online: http://real.mtak.hu/42378/1/35.pdf
M. Jemielniak, „A Study of Aviation Incidents Involving Military Aircraft”, Journal of KONES Powertrain and Transport, 21. évf. 1. sz. pp. 127–136. 2014. Online: https://doi.org/10.5604/12314005.1133886
Leskó Gy., „A civil kockázat-elemzési módszerek lehetőségei a katonai műveletek környezeti hatásértékelése során,” Hadmérnök, 14. évf. 2. sz. pp. 335–346. 2019. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2019.2.28
N. G. Leveson, Shortcomings of the Bow Tie and Other Safety Tools Based on Linear Causality. Nancy’s white papers, MIT Partnership for System Approaches to Safety and Security (PSASS), Massachusetts Institute of Technology, 2019. Online: http://sunnyday.mit.edu/Bow-tie-final.pdf
Megyer L., Farkas T., „Kockázatkezelés, tudomány vagy kuruzslás?” Hadmérnök, 12. évf. 3. sz. pp. 198–209. 2017. Online: http://hadmernok.hu/173_18_megyeri.pdf
NATO, NATO Standard AFSP-01 Aviation Safety Ed. C, Ver. 1. (STANAG 7160 Ed. 5.), Bruxelles, NATO Standardization Office (NSO), 2023.
C. V. Pietreanu, V. M. Iordache, „Qualitative and Quantitative Assessment of Risks Associated to HELIOS HP 03-2 Unmanned Aerial Vehicle Developed by NASA,” Scientific Bulletin, Series D: Mechanical Engineering, 80. évf. 2. sz. pp. 39–50. Online: https://www.scientificbulletin.upb.ro/rev_docs_arhiva/reza7f_822664.pdf
Pokorádi L., „Kockázatkezelés a repülésben”, Repüléstudományi Közlemények, 11. évf. 26. sz. pp. 65–77. 1999. Online: https://www.epa.hu/02600/02694/00023/pdf/EPA02694_rtk_1999_01_065-077.pdf
Rohács J., Horváth Zs. Cs., „A repülésbiztonság problémája és fejlesztési elvei,” Repüléstudományi Közlemények, 25. évf. 3. sz. pp. 39–55. 2013. Online: https://www.repulestudomany.hu/folyoirat/2013_3/2013-3-05-Rohacs_J-Horvath_Zs_Cs.pdf
Vas T., A Magyar Honvédség mobil légiforgalom szervezési komponens kialakításának és alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata. Doktori (PhD) értekezés. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskola, 2019. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2019.032