Kapcsolat a különböző gázturbinás hajtóművek és a SAF-tüzelőanyagok használatához kapcsolódó károsanyag-kibocsátás között

doi: 10.32560/rk.2023.2.20

Absztrakt

A publikációban arra a kérdésre keresik a szerzők a választ, hogy meghatározható-e markáns különbség, illetve sajátosság a különböző gázturbinás hajtómű-konstrukciók között a károsanyag-kibocsátási jellemzők területén, amennyiben a jelenleg használatba került alternatív tüzelőanyagok valamelyikével történik a hajtóművek üzemeltetése. A mai napig a légi közlekedés környezetkímélő módjának megvalósításában kulcsszerepet játszanak a különböző alternatív tüzelőanyagok. Az eddigi fejlesztések során mind a szintetikus úton előállított, mind a biológiai eredetű gázturbina-hajtóanyagok körében az úgynevezett SAF-kategóriába sorolható tüzelőanyag-változatok alkalmazására került sor a legelterjedtebb mértékben. A prezentáció néhány légijármű-típusban alkalmazott hajtóműváltozat üzemeltetése során a kimutatott károsanyag-kibocsátásban tapasztalt változási trendeket vizsgálja.

Kulcsszavak:

Alternatív tüzelőanyag gázturbinás hajtómű károsanyag SAF légiközlekedés

Hogyan kell idézni

[1]
L. Kavas, B. Varga, és J. Tóth, „Kapcsolat a különböző gázturbinás hajtóművek és a SAF-tüzelőanyagok használatához kapcsolódó károsanyag-kibocsátás között”, RepTudKoz, köt. 35, sz. 2, o. 185–193, jún. 2024.

Hivatkozások

ATAG: Beginner’s Guide to Sustainable Aviation Fuel. Aviation Benefits Beyond Borders, Edition 3, November 2017. Online: https://aviationbenefits.org/media/166152/beginners-guide-to-saf_web.pdf

Booz Allen Hamilton, „State of the Industry Report on Air Quality Emissions from Sustainable Alternative Jet Fuels,” Washington, DC, Amerikai Egyesült Államok: National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, 2018. Online: https://doi.org/10.17226/25095

B. Daily, C. Ginestra, „Reduced Emissions via Synthesized Aromatic Kerosene,” Seattle, WA, Amerikai Egyesült Államok: ASCENT, 2015.

E. Corporan et al., „Alternative Fuels Tests on a C-17 Aircraft: Emissions Characteristics, Air Force Research Laboratory,” Interim Report, AFRL-RZ-WP-TR-2011-2004, Wright-Patterson Air Force Base, OH, Amerikai Egyesült Államok: 2010.

E. Corporan et al., „Comparison of Emissions Characteristics of Several Turbine Engines Burning Fischer-Tropsch and Hydroprocessed Esters and Fatty Acids Alternative Jet Fuels,” in Proceedings of ASME Turbo Expo 2012, Copenhagen, Dánia, 11-15 June 2012. Online: https://doi.org/10.1115/GT2012-68656

M. Colket et al., „An Overview of the National Jet Fuels Combustion Program,” in 54th AIAA Aerospace Sciences Meeting, 4-8 January 2016, San Diego, CA, Amerikai Egyesült Államok: AIAA SciTech Forum, 2016. Online: https://doi.org/10.2514/6.2016-0177

Szabó László, „Szerkezeti és üzemanyagok jegyzet,” Szolnok, Magyarország: Killián György Repülő Műszaki Főiskola, 1989, p. 148.

The International Civil Aviation Organization (ICAO), „Sustainable Aviation Fuels Guide,” 2017.

Varga Béla, „A gázturbinás repülőgép-hajtóművek fejlesztési irányai I. rész,” Haditechnika, 57. évf. 1. sz. pp. 14–21. 8 p. 2023. Online: https://doi.org/10.23713/HT.57.1.03

Varga Béla, Kavas László, Rózsa Benjamin, „Repülőgép-hajtóművek hatásfokai, és hatásuk a szén-dioxid-kibocsátásra,” in Repüléstudományi tanulmányok: Repüléstudományi Szemelvények 2020, Szilvássy László, Békési Bertold szerk. Budapest, Magyarország: Ludovika Egyetemi, 2021, pp. 307–338. 384 p.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.