Pilóta nélküli légi járművek megjelenési gyakoriságának vizsgálata
Copyright (c) 2022 Gajdács László
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Ma már szinte nem találni olyan személyt, aki ne hallott volna pilóta nélküli repülőgépekről, vagy közismertebb nevükön a drónokról. Egyre intenzívebb jelenlétük az élet számos területén érzékelhető. A 21. század egyik nagy kihívása, hogy milyen módon és miként tudjuk ezeket a légi járműveket integrálni a hagyományos légi közlekedés rendszerébe. Megjelenési gyakoriságuk vizsgálatából képet kaphatunk arról, hogy ezek a pilóta nélküli légi járművek milyen gyakran és milyen magasságokban fordulnak elő leginkább. A cikkben ennek a vizsgálatnak az eredményeit kívánom bemutatni.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
[1] 1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?-docid=99500097.tv
[2] European Union Aviation Safety Agency, Drone Incident Management at Aerodromes. Germany, 2021. Online: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/drone_incident_management_at_aerodromes_part1_website_sitable.pdf
[3] Dudás Z., „Az információ fontossága a repülésbiztonságban,” Repüléstudományi Közlemények, 17. évf. 2. sz. pp. 1–10. 2005. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2005_cikkek/dudas_zoltan.pdf
[4] European Union Aviation Safety Agency, The European Plan for Aviation Safety (EPAS 2021–2025). 2020. december 23. Online: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/epas_2021_2025_vol_one_final.pdf
[5] Federal Aviation Administration, Drones by the Numbers. 2021. Online: https://www.faa.gov/uas/resources/by_the_numbers/
[6] Gajdács L., Major G., „Az UAV alkalmazásánakkockázatai a biztonságtechnika területén,” Repüléstudományi Közlemények, 30. évf. 2. sz. pp. 101–112. 2018. Online: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/reptudkoz/article/view/4342/3548
[7] Gajdács L., Palik M., Dudás Z., „Drónok és hagyományos légi járművek közös légtérben történő alkalmazásának repülésbiztonsági kockázatai,” Repüléstudományi Közlemények, 33. évf. 1. sz. pp. 157–170. 2021. Online: https://doi.org/10.32560/rk.2021.1.12
[8] HungaroControl, Légi forgalmi térkép, ICAO 1:500 000. Online: https://ais.hungarocontrol.hu/aip/
[9] L. Schroth, „Drone Market Shares in the USA after China-US Disputes,” Drone Industry Insights, 2021. március 2. Online: https://droneii.com/drone-market-shares-usa-after-chinausa-disputes
[10] Major G., Csóré A., „A pilóta nélküli légi járművek(UAV) evolúciója,” Repüléstudományi Közlemények, 33. évf. 1. sz. pp. 171–191. 2021. Online: https://doi.org/10.32560/rk.2021.1.13
[11] Palik M., A repülésirányítás alapjai. Budapest, Dialóg Campus Kiadó, 2018.
[12] Federal Aviation Administration, UAS Sightings Report. 2021. Online: https://www.faa.gov/uas/resources/public_records/uas_sightings_report/
[13] Vas T., Palik M., Nagy G., „Pilóta nélküli légi járművek repülőterekről történő alkalmazása,” Honvédségi Szemle, 144. évf. 1. sz. pp. 73–82. 2016.