Az emberi hiba értelmezése a repülésben

  • Dudás Zoltán
doi: 10.32560/rk.2021.1.5

Abstract

A szerző megkísérel választ adni arra a kérdésre, hogy van-e értelme az emberi hiba eltávolítását célzó tevékenységeknek a légi közlekedésben. Vagy éppen ellenkezőleg más úton válhat hasznossá. Például úgy, hogy a prevenció eszközévé válik. A repülés biztonságfilozófiájával, ezen belül a humán faktorral és az emberi hibával elméleti modellek (Reason modell; SHEL(L) modell; SRK modell) foglalkoznak. A modellek eltérő nézőpontjaik ellenére szinte kivétel nélkül alkalmasak az emberi hiba leírására, így bizonyos pontokon hasonlóságokat és átfedéseket mutatnak. Ugyanakkor teljes egészében nem adnak kielégítő választ az emberi hiba elfogadhatóságára vagy elfogadhatatlanságára. A kérdést a szerző a túlhaladott és a modern biztonságfilozófia elemeinek bemutatásán keresztül válaszolja meg.

Keywords:

emberi tényező emberi hiba Reason modell rendszermodell repülésbiztonság SHEL(L) modell SRK modell

How to Cite

[1]
Z. Dudás, “Az emberi hiba értelmezése a repülésben”, RepTudKoz, vol. 33, no. 1, pp. 49–57, Jul. 2021.

Downloads

Download data is not yet available.