Teljes szám
A horvát regionális repülőterek működésének és fejlesztésének főbb jellegzetességei
The main purpose of this study is to examine in what directions Croatia is currently developing its air traffic. What factors play the greatest role in the development of Croatian regional airports? Is it true that the air traffic of Croatian regional airports has grown remarkably in recent years? Did the air traffic of Croatian regional airports really develop much more dynamically over the last four years than the Hungarian or Austrian airports? What role did low- budget airlines play in the leaps and bounds of regional airport? Which Croatian airports saw a dramatic increase in traffic and which ones did not? Is it true that the air traffic of some Croatian regional airports is now well over the size of their catchment area and collection area? What are the cornerstones of the Croatian aviation development strategy?
" ["hu_HU"]=> string(754) "E tanulmány legfőbb célja az, hogy megvizsgálja, Horvátország hol tart jelenleg a légi forgalom fejlesztésében. Milyen tényezők játszanak leginkább szerepet a horvát regionális repülőterek fejlődésében? Hogyan változott a horvát regionális repülőterek forgalma az elmúlt években? Milyen szerepet játszottak a regionális repülőterek ugrásszerű fejlődésében az alacsony költségvetésű légitársaságok? Milyen sarokpontjai vannak a horvát légiközlekedés-fejlesztési stratégiának? Melyik horvát repülőterek forgalma nőtt kiugróan és melyeké kevésbé? Igaz-e, hogy egyes horvát regionális repülőterek forgalma mára már jóval meghaladja vonzáskörzetük, gyűjtőterületük nagyságát?
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(83) "Main Characteristics of the Operation and Development of Croatian Regional Airports" ["hu_HU"]=> string(96) "A horvát regionális repülőterek működésének és fejlesztésének főbb jellegzetességei" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Novoszáth Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#806 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(986) ["email"]=> string(26) "Novoszath.Peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(688) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8755-6858" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Novoszáth" ["hu_HU"]=> string(10) "Novoszáth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(29) "aviation development strategy" [1]=> string(26) "Croatian regional airports" [2]=> string(48) " increasing the competitiveness of rural regions" [3]=> string(17) "regional airports" [4]=> string(21) " regional development" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(50) "vidéki régiók versenyképességének növelése" [1]=> string(42) " légiközlekedés-fejlesztési stratégia" [2]=> string(25) "regionális fejlesztések" [3]=> string(25) "regionális repülőterek" [4]=> string(33) "horvát regionális repülőterek" [5]=> string(24) " területi fejlesztések" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#819 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14921) ["id"]=> int(4186) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(688) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Pilóta nélküli légi jármű kis magasságú repülési pályáinak tervezése
Regarding development of the UAV regulations at the EU, an intensive legislation process is expected in the EU Member Countries, too. Regardless of the UAV control principle, it must take off to execute missions, and, after successful flight mission, it must land. These flight regimes require from the UAV operators the highest skill levels. Besides there regimes there are many flight missions planned to be executed at low altitudes when UAV collision might happen. The UAV flight path must be planned in a way to avoid collisions, ensuring flight safety criteria. The purpose of the author is to introduce low altitude UAV flights and the paths best serving their flight missions.
" ["hu_HU"]=> string(1168) "A pilóta nélküli légi járművek (UAV-k) európai légtérhasználatával kapcsolatos jogalkotói tevékenység előrehaladtával, és a nemzeti szabályozások megalkotásával a közeljövőben az UAV-rendszerek robbanásszerű elterjedése várható. Az UAV, függetlenül az irányítási módjától, hasonlóan a hagyományos légi járművekhez, a repülési feladat megkezdése előtt felszáll, majd a repülési feladatát végrehajtva leszáll. Ezek a földközeli repülési üzemmódok sohasem veszélytelenek, a kezelők részéről is magas szintű tudást és nagy körültekintést igényelnek. Az UAV-k repülési feladataikat számos küldetésük során, kis magasságokon hajtják végre. Ily módon, amikor fokozottan kell számolni az UAV lehetséges ütközéseinek problémájával, az UAV kis magasságú repüléseinek repülési pályáit úgy kell megtervezni, hogy az ütközések elkerülhetőek legyenek, valamint a repülési pályán repülve megfelelő legyen a repülésbiztonság. A szerző célja bemutatni a kis magasságú repülések néhány lehetséges formáját és azok lehetséges repülési pályáit.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(43) "Planning of UAVs' Low Altitude Flight Paths" ["hu_HU"]=> string(81) "Pilóta nélküli légi jármű kis magasságú repülési pályáinak tervezése" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Szabolcsi Róbert" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#792 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(983) ["email"]=> string(33) "szabolcsi.robert@bgk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(685) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-2494-3746" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Óbudai Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Szabolcsi" ["hu_HU"]=> string(9) "Szabolcsi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Róbert " ["hu_HU"]=> string(7) "Róbert" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(21) " low altitude flights" [1]=> string(18) " terrain-following" [2]=> string(7) "landing" [3]=> string(21) " flight path planning" [4]=> string(3) "UAV" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(27) "kis magasságú repülések" [1]=> string(14) "terepkövetés" [2]=> string(12) " leszállás" [3]=> string(29) " repülési pálya tervezése" [4]=> string(3) "UAV" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#842 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14923) ["id"]=> int(4187) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(685) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }In this article I would like to introduce special tools for abandonment of helicopters. Devices which provide and assist successful emergency abandonment of an aircraft are designed to ensure the survival of the helicopter staff, or passengers and the whole aircraft, if the helicopter is hit or a malfunction occurs, such that an immediate forced landing is unavoidable.
" ["hu_HU"]=> string(441) "A különböző speciális vészelhagyást biztosító és segítő eszközök a helikopter személyzetének, esetleg az utasainak és a légi jármű egészének a túlélőképességét hívatottak biztosítani, amennyiben a helikoptert olyan találat éri, vagy olyan jellegű meghibásodás következik be, hogy az esetleges azonnali kényszerleszállás elkerülhetetlen. A cikkben ezeket az eszközöket kívánom bemutatni.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(48) "Special Equipment for Abandonment of Helicopters" ["hu_HU"]=> string(49) "Helikopterek speciális vészelhagyási eszközei" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Domán László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#846 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(811) ["email"]=> string(24) "doman.laszlo79@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(567) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4472-2609" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(46) "Hungarian Defence Forces Aircraft Repair Plant" ["hu_HU"]=> string(45) "Magyar Honvédség Légijármű Javítóüzem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Domán" ["hu_HU"]=> string(6) "Domán" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(15) " vészelhagyás" [1]=> string(10) "helikopter" [2]=> string(11) " túlélés" [3]=> string(12) " ejtőernyő" [4]=> string(15) " katapultülés" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(21) "emergency abandonment" [1]=> string(10) "helicopter" [2]=> string(8) "survival" [3]=> string(9) "parachute" [4]=> string(14) " ejection seat" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#811 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14924) ["id"]=> int(4188) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(567) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Repülőterek felmérése, elektronikus terep- és akadály adatgyűjtés
The development of the aviation sector is continuous. One of the pillars of aviation safety is the database containing obstacle data, which, in accordance with international guidelines, is not only to be maintained, but also its reliability is to be improved. State-of-the-art technologies contribute greatly to this, for example electronic Terrain and Obstacle Data Collection (eTOD). The process is based on remote sensing of a fixed wing aircraft. The point cloud generated from aircraft and GIS information can be organised into strictly defined terrain- and obstacle databases, governed by international standards and documents, that will make the obstacle database applicable internationally. These data sets are needed not only because regulations require their existence, but also because they form the basis for the design of various flight procedures and make amajor contribution to aviation safety.
" ["hu_HU"]=> string(1232) "A repülési ágazat fejlődése folyamatos jellegű. A repülésbiztonság egyik alappillére az akadályadatokat tartalmazó adatbázis, amelyet a nemzetközi irányelveknek megfelelően nem elég csupán szinten tartani, hanem fokozni is kell annak megbízhatóságát. A legmodernebb technológiák ehhez nagymértékben hozzájárulnak. Ilyen például az elektronikus terep- és akadály-adatgyűjtés, angol nyelven és rövidítve eTOD (electronic Terrain- and Obstacle Data Collection). A folyamat alapja merevszárnyú repülőgéppel történő légi távérzékelés. A repülőgéppel gyűjtött adatokból előállított pontfelhő és a geoinformatikai szoftverek segítségével kinyert információk a szigorúan definiált terep- és akadályadatok adatbázisaiba rendezhetők, amelyek jellegét olyan nemzetközi szabványok és dokumentumok szabályozzák, amelyeknek megfelelve nemzetközi szinten alkalmazható lesz az akadály-adatbázis. Az adathalmazokra nemcsak amiatt van szükség, mert rendeletek megkövetelik azok meglétét, hanem azért, mert különféle repülőgépes eljárások tervezésének alapját képezik, és nagymértékben hozzájárulnak a biztonságos légi közlekedéshez.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(63) "Airport Survey, Electronic Terrain and Obstacle Data Collection" ["hu_HU"]=> string(73) "Repülőterek felmérése, elektronikus terep- és akadály adatgyűjtés" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(34) "Bagdi Zsolt Péter, Bakó Gábor " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#820 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(800) ["email"]=> string(25) "zsolt.bagdi@erenfield.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(559) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-3467-7995" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Erenfield Consulting Kft." ["hu_HU"]=> string(25) "Erenfield Consulting Kft." } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(41) "Tulajdonos - ügyvezető igazgató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Bagdi" ["hu_HU"]=> string(5) "Bagdi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Zsolt Péter " ["hu_HU"]=> string(6) "Zsolt " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#850 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(6420) ["email"]=> string(23) "bakogabor@interspect.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(559) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-3649-6007" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Bakó" ["hu_HU"]=> string(6) "Bakó " } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(7) "Gábor " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(8) { [0]=> string(4) "ICAO" [1]=> string(7) "Airport" [2]=> string(3) "AIP" [3]=> string(4) "eTOD" [4]=> string(8) "obstacle" [5]=> string(3) "ADQ" [6]=> string(14) "airport survey" [7]=> string(3) "OLS" } ["hu_HU"]=> array(8) { [0]=> string(4) "ICAO" [1]=> string(12) "Repülőtér" [2]=> string(3) "AIP" [3]=> string(4) "eTOD" [4]=> string(8) "akadály" [5]=> string(3) "ADQ" [6]=> string(23) "repülőtér felmérés" [7]=> string(3) "OLS" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#844 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14926) ["id"]=> int(4189) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(559) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A JAS 39EBS HU harcászati repülő irányítható légiharc-rakétái
This article discusses the JAS 39EBS HU fighter plane’s guided missiles: the AIM-9L/I-1 and the AIM-120C-5; furthermore, the guided missiles systems, the brief history of aircraft development, and the general guiding principles for guided missiles.
" ["hu_HU"]=> string(305) "A cikk tárgyalja a Magyar Honvédség által 2007-ben rendszeresített JAS 39EBS HU négy és feledik generációs harci vadászgép irányított légiharc-rakétáit, a repülőgép fejlesztésének rövid történetét, az irányított légiharc-rakéták általános irányítási alapelveit.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(44) "JAS 39EBS HU Fighter Plane's Guided Missiles" ["hu_HU"]=> string(70) "A JAS 39EBS HU harcászati repülő irányítható légiharc-rakétái" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(35) "Szilvássy László, Tímár Félix" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#851 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4414) ["email"]=> string(27) "szilvassy.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3878) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-0455-4559" ["url"]=> string(24) "http://dr.sziszilaci.hu/" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "NUPS Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(102) "NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Szilvássy" ["hu_HU"]=> string(10) "Szilvássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "László " ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#854 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4415) ["email"]=> string(20) "felixtimar@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3878) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-8653-4374" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Tímár" ["hu_HU"]=> string(7) "Tímár" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Félix" ["hu_HU"]=> string(6) "Félix" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(12) "JAS 39EBS HU" [1]=> string(6) "active" [2]=> string(11) "semi-active" [3]=> string(14) "passive homing" [4]=> string(8) "infrared" [5]=> string(11) " AIM-9L/I-1" [6]=> string(10) "AIM-120C-5" } ["hu_HU"]=> array(7) { [0]=> string(12) "JAS 39EBS HU" [1]=> string(6) "aktív" [2]=> string(10) "félaktív" [3]=> string(24) "passzív önirányítás" [4]=> string(12) "infravörös" [5]=> string(10) "AIM-9L/I-1" [6]=> string(10) "AIM-120C-5" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#856 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14927) ["id"]=> int(4190) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3878) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A pilóta nélküli légijármű-rendszerek és a honvédelem tegnap, ma és holnap
Every era has the tools which are capable to move the imagination of people, especially that of developers and inventors. These factors have an effect on everyday life; what is more, there is asignificant number of factors which change it radically. In the publication below the authors present what tools the operators of drones come across when using them in a special field, like national defence, furthermore, what these vehicles can do if used by experts in a professional way. From the article, the reader has the chance to gain information about the flight parameters and mission system of UA used in the field of defence, and the reader is given the opportunity to imagine the useful and effective deployment of these rapidly evolving 'technical organisms’ in newer and newer areas.
" ["hu_HU"]=> string(900) "Minden kornak megvannak azok az eszközei, amelyek megindítják az emberek, különösképpen a fejlesztők, feltalálók fantáziáját, befolyásolják a hétköznapokat, sőt nem kis számban olyanok is akadnak, amelyek merőben megváltoztatják a hétköznapokat. Az alábbi publikációban a szerzők azt mutatják be, hogy a drónfelhasználás egy speciális területén, mint a honvédelem, milyen eszközökkel találkozik a „drónhasználó”, mire képesek ezek a járművek értő kezek szakszerű felhasználása során. A cikkből az olvasó megismerheti a honvédelem területén alkalmazott UA4 repülési paramétereit, feladatrendszerét, majd ezen keresztül lehetőséget ad az olvasó kezébe, hogy szárnyaló fantáziája újabb és újabb területekre képzelje a hasznos és hatékony bevetését ezeknek a rohamosan fejlődő „technikai organizmusoknak”.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(76) "Unmanned Aircraft Systems and National Defence Yesterday, Today and Tomorrow" ["hu_HU"]=> string(83) "A pilóta nélküli légijármű-rendszerek és a honvédelem tegnap, ma és holnap" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(50) "Major Gábor , Gajdács László , Gervai Bálint " } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(3) { [0]=> object(Author)#859 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4781) ["email"]=> string(22) "major.gabor@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4190) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2927-127X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(25) "Assistant Lecturer
" ["hu_HU"]=> string(19) "tanársegéd
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(5) "Major" ["hu_HU"]=> string(5) "Major" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gábor" ["hu_HU"]=> string(7) "Gábor " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#858 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4782) ["email"]=> string(25) "gajdacs.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4190) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2334-6859" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(156) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(138) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Gajdács" ["hu_HU"]=> string(8) "Gajdács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(9) "László " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [2]=> object(Author)#847 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4783) ["email"]=> string(21) "blintgervai@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4190) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0001-7000-2691" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(125) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems" ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(20) "BSc hallgató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gervai" ["hu_HU"]=> string(6) "Gervai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bálint" ["hu_HU"]=> string(8) "Bálint " } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(26) " unmanned aircraft systems" [1]=> string(5) "drone" [2]=> string(17) " national defence" [3]=> string(11) "UAV history" } ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(41) "pilóta nélküli légijármű-rendszerek" [1]=> string(6) " drón" [2]=> string(11) "honvédelem" [3]=> string(16) "UAV-történelem" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#861 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14928) ["id"]=> int(4191) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4190) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A 3D-nyomtatás gyártástechnológiái, felhasználási területei, illetve az ebben rejlő potenciál
3D printing is one of the most revolutionary technologies of our time. The proof of its application and spread is that it can be found in almost every industry from car production through production of aircraft parts. Their use is also significant in the production of unmanned aerial vehicles. The reason for the rapid spread of the technology is lower production costs, faster execution and more precise work. The article describes the types of materials used by the printer, the different manufacturing technologies, the areas of use of these processes and the possibilities for the future.
" ["hu_HU"]=> string(743) "A 3D-nyomtatás korunk egyik legforradalmibb technológiájának bizonyul. Alkalmazásának és elterjedésének ékes bizonyítéka, hogy szinte minden iparágban megtalálható, legyen szó autó- vagy repülőgépalkatrész-gyártásról egyaránt. Felhasználásuk a pilóta nélküli repülőgépek gyártása, illetve kiegészítése terén is jelentősen megmutatkozik. A technológia gyors elterjedésének oka az alacsonyabb előállítási költség, a gyorsabb végrehajtás és a precízebb munkavégzés. A cikkben bemutatjuk a nyomtató által használt anyagok típusait, különféle gyártástechnológiákat, illetve ezeknek a folyamatoknak a felhasználási területeit, valamint lehetőségeit a jövőre nézve.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(80) "3D Printing Production Technologies, its Areas of Application and its Potential " ["hu_HU"]=> string(103) "A 3D-nyomtatás gyártástechnológiái, felhasználási területei, illetve az ebben rejlő potenciál" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(40) "Gajdács László, Szűcs Viktor Dániel" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#852 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5418) ["email"]=> string(25) "gajdacs.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4684) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-2334-6859" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(148) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(130) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(17) "Instructor
" ["hu_HU"]=> string(25) "gyakorlati oktató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Gajdács" ["hu_HU"]=> string(8) "Gajdács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#855 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(5419) ["email"]=> string(23) "szucsviktor69@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(4684) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0001-9408-0360" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(126) "National University of Public Service Faculty of Military Science and Officer Training Department of Aircraft Onboard Systems " ["hu_HU"]=> string(112) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Szűcs" ["hu_HU"]=> string(6) "Szűcs" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Viktor Daniel" ["hu_HU"]=> string(14) "Viktor Dániel" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(11) "3D printing" [2]=> string(11) " production" [3]=> string(10) "technology" } ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(3) "UAV" [1]=> string(14) " 3D-nyomtatás" [2]=> string(21) "gyártástechnológia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#863 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14929) ["id"]=> int(4192) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(4684) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A magyar regionális repülőterek fejlődése nemzetközi összehasonlításban
The development of civil and military aviation is apriority objective in the European Union. European governments are particularly supportive of investments in the development of airport infrastructure in view of their growing role in the development and protection of industry and tourism in each region, and ultimately in the economic development of the country. Passenger and freight traffic at our regional airports in Hungary is currently at a low level, but significant growth can be expected in the future based on relevant international trends, especially with the increasing deployment of business and low budget aircraft. In most EU countries, the development of regional airports plays a key role in the development of individual regions and countries.
" ["hu_HU"]=> string(891) "Az Európai Unióban a polgári és a katonai repülés fejlesztése kiemelt célkitűzés. Az európai kormányok kiemelt módon támogatják a repülőtéri infrastruktúrák fejlesztésére irányuló befektetéseket tekintettel azok egyre növekvő szerepére az egyes régiók iparának és turizmusának fejlesztésében és védelmében, végső soron az ország gazdasági fejlődésében. Magyarországon, a regionális repülőtereinken az utas- és áruforgalom jelenleg még alacsony szinten folyik, de jelentős növekedés remélhető a jövőben az erre vonatkozó nemzetközi trendek alapján, különösen az üzleti célú és az alacsony költségvetésű repülőgépek egyre növekvő ütemű elterjedésével. A legtöbb európai uniós országban a regionális repülőterek fejlesztése kulcsszerepet játszik az egyes régiók és az ország fejlesztésében.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(70) "Development of Hungarian Regional Airports in International Comparison" ["hu_HU"]=> string(80) "A magyar regionális repülőterek fejlődése nemzetközi összehasonlításban" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Novoszáth Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#870 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(789) ["email"]=> string(26) "Novoszath.Peter@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(551) ["seq"]=> int(8) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-8755-6858" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Novoszáth" ["hu_HU"]=> string(10) "Novoszáth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Péter" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(7) "Austria" [1]=> string(7) "Croatia" [2]=> string(8) " Hungary" [3]=> string(30) " passenger and freight traffic" [4]=> string(16) "regional airport" [5]=> string(7) "Romania" } ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(9) " Ausztria" [1]=> string(14) "Horvátország" [2]=> string(29) " légi utas- és áruforgalom" [3]=> string(14) " Magyarország" [4]=> string(25) "regionális repülőterek" [5]=> string(9) " Románia" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#872 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14930) ["id"]=> int(4193) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(551) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }A repülést és a repülőterek működését veszélyeztető tényezők csoportosítása, alapvető jellemzői
Aviation has become an accessible form of travel for everyone by now, yet most people still think that it is extremely dangerous, and its safety depends on several hazards. A similar view has emerged regarding the operation of airports, too, especially with the spread of terrorism and the increased number of attacks against aircrafts and airports in the last decade. Of course, complete security can’t be achieved in this area either, even if the technological development of aviation, the modernisation of airports, the newly introduced operating and security procedures and methods reduce the possibility of the threats. The author of this article explores and systematises the sources of danger which affect aviation, the operation of airports and people’s judgment on the security of flying. Furthermore, he describes the basic features, expected effects and consequences of the various hazards, and offers suggestions on how to positively influence the average people’s attitude towards flying.
" ["hu_HU"]=> string(1262) "Annak ellenére, hogy napjainkban mindenki számára elérhető utazási forma lett a repülés, a legtöbben úgy ítélik meg, hogy ez továbbra is rendkívül veszélyes, biztonsága számtalan veszélyeztető tényezőtől függ. Hasonló vélemény alakult ki a repülőterek működésével kapcsolatban is, különösen az utóbbi évtizedben a terrorizmus elterjedésével, a repülőgépek és a repülőterek elleni támadások számának növekedésével. Természetesen a teljes biztonság ezen a területen sem valósítható meg, annak ellenére, hogy a repülés technikai fejlődése, valamint a repülőterek korszerűsítése, az alkalmazott új üzemeltetési, őrzés-védelmi eljárások, módszerek, csökkentik a veszélyeztetettség nagyságát. A szerző ebben a cikkben feltárja és rendszerezi azokat a veszélyforrásokat, amelyek hatással vannak a repülésre, a repülőterek működésére, valamint az embereknek a repüléssel szembeni biztonság megítélésére. Továbbá ismerteti a különböző veszélyek alapvető jellemzőit, várható hatásait és következményeit, javaslatot tesz az átlagember repüléssel szembeni fenntartásának, pozitív irányba történő befolyásolásának lehetőségeire.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(77) "Essential Features and Grouping of Hazards of Aviation and Airports Operation" ["hu_HU"]=> string(112) "A repülést és a repülőterek működését veszélyeztető tényezők csoportosítása, alapvető jellemzői" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(23) "Szabó István László" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#868 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1121) ["email"]=> string(22) "laci-szabo@freemail.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1096) ["seq"]=> int(9) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-7672-4959" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(45) "NUPS, Doctoral School of Military Engineering" ["hu_HU"]=> string(36) "NKE, Katonai Műszaki Doktori Iskola" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(18) "PhD student
" ["hu_HU"]=> string(19) "doktorandusz
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Szabó" ["hu_HU"]=> string(6) "Szabó" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(16) "István László" ["hu_HU"]=> string(16) "István László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(9) { [0]=> string(8) "aviation" [1]=> string(9) "aerodrome" [2]=> string(8) " threats" [3]=> string(12) " risk factor" [4]=> string(10) "protection" [5]=> string(9) "operating" [6]=> string(5) "rules" [7]=> string(9) "terrorism" [8]=> string(15) "flying accident" } ["hu_HU"]=> array(10) { [0]=> string(9) "repülés" [1]=> string(12) "repülőtér" [2]=> string(15) "veszélyforrás" [3]=> string(26) " veszélyeztető tényező" [4]=> string(11) " biztonság" [5]=> string(8) "védelem" [6]=> string(14) " üzemeltetés" [7]=> string(10) "szabályok" [8]=> string(11) "terrorizmus" [9]=> string(15) "repülőbaleset" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#862 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14931) ["id"]=> int(4194) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1096) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }UAV repülési magasságának mérése extrém alacsony repülési pályákon
The predicted intensive use of UAVs in urban area projects need measurements of the extermely low flight altitudes of the UAVs in the range of metres. This article deals with those measurement techniques that are applicable aboard on UAVs with small sizes, small weights and low level
of electrical energy consumption. The ultrasonic range finders will be discussed, and the old fashioned method based on Earth capacitance measurement will be subjected to review. Relying on these techniques, the UAV height control system and also the UAV terrain-following system can be designed.
A pilóta nélküli légi járművek (UAV-k) közeljövőben várható gyors és széles körű elterjedése, és azok városi, épített környezetben végrehajtott repülései előrevetítik az extrém kis repülési magasságok mérését, akár a méteres nagyságrendben is. A cikk az UAV-k automatikus repülésszabályozásában is használható mérési eljárásokkal, módszerekkel és eszközökkel foglalkozik, amelyek kis méret, kis tömeg és kis energiaigény mellett is lehetővé teszik az UAV valós, földfelszíntől mért repülési magasságának, illetve a tereptárgyaktól mért távolságának pontos, megbízható mérését. A cikkben a szerző két mérési módszert mutat be és hasonlít össze, ezek az ultrahangos távolság-(magasság-) mérés elvén, valamint a Föld kapacitásának mérésén alapuló mérési módszerek. E mérési módszerek és mérési eszközök segítségével az UAV-k részére magasságstabilizáló rendszer (terepkövető rendszer) is megtervezhető.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(54) "UAV Altitude Measurement at Extremely Low Flight Paths" ["hu_HU"]=> string(77) "UAV repülési magasságának mérése extrém alacsony repülési pályákon" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Szabolcsi Róbert" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#879 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(2432) ["email"]=> string(33) "szabolcsi.robert@bgk.uni-obuda.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(2222) ["seq"]=> int(10) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-2494-3746" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Óbudai Egyetem" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(9) "Szabolcsi" ["hu_HU"]=> string(9) "Szabolcsi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Róbert" ["hu_HU"]=> string(7) "Róbert" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(4) " UAV" [1]=> string(31) " extremely low flight altitudes" [2]=> string(31) "ultrasonic height/range finders" [3]=> string(30) " Earth capacitance measurement" [4]=> string(11) "A/C bridges" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(4) " UAV" [1]=> string(35) " extrém kis repülési magasságok" [2]=> string(40) "ultrahangos magasság-/távolságmérés" [3]=> string(30) "Föld kapacitásának mérése" [4]=> string(20) "A/C hídkapcsolások" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#873 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14932) ["id"]=> int(4195) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(2222) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Az Airbus H145M helikopter fegyverzete
In this article the authors introduce the armament of the Airbus H145M light combat helicopter. After a short history of development, the authors deal with various weapon systems that can be used on this helicopter, including firearms, rockets and missiles, with the rocket propulsion system for the type of the rockets, as well as the control of the helicopter with onboard missiles.
" ["hu_HU"]=> string(441) "A cikkben a szerzők bemutatják az Airbus H145M típusú könnyű harci helikopter fegyverzetét. Rövid fejlesztési történetet követően a helikopteren alkalmazható különböző fegyverrendszerekkel foglalkozunk, többek között tűzfegyverekkel, nemirányítható és irányítható rakétákkal, a típushoz rendszeresített rakéták rakétahajtóművével, valamint a helikopterfedélzeti rakéták irányításával.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(43) "The Armament of the Airbus H145M Helicopter" ["hu_HU"]=> string(38) "Az Airbus H145M helikopter fegyverzete" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(35) "Szilvássy László, Gervai Bálint" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(2) { [0]=> object(Author)#878 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4412) ["email"]=> string(27) "szilvassy.laszlo@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3877) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0002-0455-4559" ["url"]=> string(24) "http://dr.sziszilaci.hu/" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(115) "NUPS Faculty of Military Science and Officer Training Institute of Military Aviation Department of On-Board Systems" ["hu_HU"]=> string(102) "NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(10) "Szilvássy" ["hu_HU"]=> string(10) "Szilvássy" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "László" ["hu_HU"]=> string(8) "László" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } [1]=> object(Author)#883 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(4413) ["email"]=> string(21) "blintgervai@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(3877) ["seq"]=> int(11) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-7000-2691" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Gervai" ["hu_HU"]=> string(6) "Gervai" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(7) "Bálint" ["hu_HU"]=> string(7) "Bálint" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(5) "H145M" [1]=> string(10) "helicopter" [2]=> string(6) "rocket" [3]=> string(9) " missiles" [4]=> string(15) " onboard weapon" } ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(5) "H145M" [1]=> string(11) " helikopter" [2]=> string(25) "nemirányítható rakéta" [3]=> string(23) " irányítható rakéta" [4]=> string(18) "fedélzeti fegyver" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#877 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14933) ["id"]=> int(4196) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(3877) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Testing of a Cloud-Controlled Unmanned Aircraft System
During the last years, cloud controlled unmanned aircraft systems (UAS) have become reality. Keeping up with the trend, my research focused on design, development and testing of such a system, while keeping security concerns in mind. The present article summarises the final testing phase, including flight tests and test in lab environment. The most interesting results include successful flight tests with more than 15,000 km communication roundtrip between the ground controller station, the cloud server and the drone; evidences of the importance of georedundant installation of compute hosts to increase survivability of the service; and the demonstration of automatic horizontal scaling of the system depending on performance demands.
" } ["title"]=> array(1) { ["en_US"]=> string(54) "Testing of a Cloud-Controlled Unmanned Aircraft System" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(22) "Vránics Dávid Ferenc" } ["locale"]=> string(5) "en_US" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#880 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(1600) ["email"]=> string(18) "vranicsd@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1522) ["seq"]=> int(12) ["userGroupId"]=> int(31) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(36) "http://orcid.org/0000-0003-0637-476X" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(107) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Katonai Műszaki Doktori Iskola" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(29) "doktorandusz hallgató
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(8) "Vránics" ["hu_HU"]=> string(8) "Vránics" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(13) "Dávid Ferenc" ["hu_HU"]=> string(13) "Dávid Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "en_US" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(1) { ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(3) "UAS" [1]=> string(5) "drone" [2]=> string(5) "cloud" [3]=> string(7) "testing" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#885 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(14934) ["id"]=> int(4197) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "en_US" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1522) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }