Mérnöktanárképzés, lemorzsolódás

doi: 10.32560/rk.2023.2.12

Absztrakt

A Debreceni Egyetem Műszaki Karán a Debreceni Szakképzési Centrummal együttműködve folyik a mérnöktanárképzés, kooperatív képzési formában. A cikkben a leendő mérnöktanárok gyakorlati képzés során szerzett tapasztalatairól számolunk be, illetve arról, hogy a felsőoktatási tömegképzés hatására megjelenő heterogén hallgatói körrel együtt növekvő lemorzsolódás hogyan jelenik meg e képzés hallgatói körében.

Kulcsszavak:

műszaki oktatás mérnöktanár-képzés tanítási eszközök tanulási környezet önértékelés lemorzsolódás

Hogyan kell idézni

[1]
R. Nagyné Kondor, „Mérnöktanárképzés, lemorzsolódás”, RepTudKoz, köt. 35, sz. 2, o. 109–115, jún. 2024.

Hivatkozások

D. Uttal et al., „How Can We Best Assess Spatial Skills?” Practical and Conceptual Challenges, 2023. Online: https://doi.org/10.31234/osf.io/ywc7m

Fenyves V. et al., „Kísérlet a lemorzsolódás mértékének és okainak megragadására a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar példáján,” Neveléstudomány, 3. évf. pp. 5–14. 2017. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.19.2017.3.1

F. Karaismailoglu, M. Yildirim, „The effect of 3D modeling performed using Tikercad or concrete materials in the context of the flipped classroom on pre-service teachers’ spatial abilities,” Research in Science & Technological Education, 2023. Online: https://doi.org/10.1080/02635143.2023.2223134

Hámori Á., „EUROSTUDENT VII gyorsjelentés – A felsőoktatási hallgatók jellemzői Magyarországon,” Budapest, Magyarország: Oktatási Hivatal, 2021.

Józsa G., „Lemorzsolódási kockázat és jelentkezés a felsőoktatásba,” Képzés és gyakorlat, 18. évf. 1–2 sz. pp. 55–66. 2020. Online: https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.5

L. Borghans et al., „What grades and achievement tests measure,” Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 113. évf. 47. sz. pp. 13354–13359. 2016. Online: https://doi.org/10.1073/pnas.1601135113

Nagyné Kondor R., „Mérnöktanár-képzés – Taneszközök kiválasztása,” International Journal of Engineering and Management Sciences, 8. évf. 1. sz., pp. 1–8. 2023. Online: https://doi.org/10.21791/IJEMS.2023.2.10.

Nagy-Kondor R., „Spatial Ability, Descriptive Geometry and Dynamic Geometry Systems,” Annales Mathematicae et Informaticae, 37. évf., pp. 199–210. 2010. Online: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3195/1/AMI_37_from199to210.pdf

Nagy-Kondor R., „Spatial ability: Measurement and development,” in Visual-Spatial Ability in STEM Education: Transforming Research into Practice, Myint Swe Khine szerk. Springer, 2017. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-319-44385-0_3

Nagy-Kondor R., S. Esmailnia, „Polyhedrons vs. Curved Surfaces with Mental Cutting: Impact of Spatial Ability,” Acta Polytechnica Hungarica, 18. évf. 6. sz. pp. 71–83. 2021. Online: https://doi.org/10.12700/APH.18.6.2021.6.4

P. Tough, „How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character,” New York, Amerikai Egyesült Államok: Mariner Books, 2012.

Szabó F., „Riasztó lemorzsolódási adatok: van, ahol tízből négy hallgató otthagyja az egyetemet,” Eduline, Felsőoktatás. 2018. Elérhető: https://eduline.hu/felsooktatas/muszaki_kepzesek_lemorzsolodas_U0DZNP

Szanyi Gy., Nagyné Kondor R., Sipos D., „Módszertani gyakorlatok a mérnökképzésben,” Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetem Műszaki Kar, 2019. ISBN: 978-963-490-103-7

Szemerszki M., „Lemorzsolódási adatok és módszertani megfontolások,” in Lemorzsolódás és perzisztencia a felsőoktatásban, Pusztai G. és Szigeti F. szerk. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetemi, 2018, pp. 15–27. Elérhető: https://mek.oszk.hu/19000/19032/19032.pdf

Tom Lowrie, Tracy Logan, „Spatial Visualization Supports Students’ Math: Mechanisms for Spatial Transfer,” Journal of Intelligence, 11. évf. 6. sz. 127. p. 2023. Online: https://doi.org/10.3390/jintelligence11060127

V. Tinto, „Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.),” Chicago, Amerikai Egyesült Államok – London, Egyesült Királyság: The University of Chicago Press, 1993. Online: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001

V. Tinto, „Dropouts from higher education: A theoretical synthesis of recent literature,” A Review of Educational Research, 45. évf. pp. 89‒125. 1975. Online: https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.