Vocational Teacher Training, Dropping Out

doi: 10.32560/rk.2023.2.12

Abstract

Teacher Training Programmes at the University of Debrecen, Faculty of Engineering in cooperation with Debrecen Vocational Training Centre provide teachers of Vocational Education and Training schools. At the end of the training the students wrote self-evaluation about their most significant experiences. The article deals with self-evaluation of prospective vocational teachers’ after their
practical pedagogical training and about the increasing dropout rate with the heterogeneous group of students emerging as a result of mass education in higher education.

Keywords:

engineering education vocational teacher training teaching aids learning environment self-evaluation dropping out

How to Cite

[1]
R. Nagyné Kondor, “Vocational Teacher Training, Dropping Out”, RepTudKoz, vol. 35, no. 2, pp. 109–115, Jun. 2024.

References

D. Uttal et al., „How Can We Best Assess Spatial Skills?” Practical and Conceptual Challenges, 2023. Online: https://doi.org/10.31234/osf.io/ywc7m

Fenyves V. et al., „Kísérlet a lemorzsolódás mértékének és okainak megragadására a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar példáján,” Neveléstudomány, 3. évf. pp. 5–14. 2017. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.19.2017.3.1

F. Karaismailoglu, M. Yildirim, „The effect of 3D modeling performed using Tikercad or concrete materials in the context of the flipped classroom on pre-service teachers’ spatial abilities,” Research in Science & Technological Education, 2023. Online: https://doi.org/10.1080/02635143.2023.2223134

Hámori Á., „EUROSTUDENT VII gyorsjelentés – A felsőoktatási hallgatók jellemzői Magyarországon,” Budapest, Magyarország: Oktatási Hivatal, 2021.

Józsa G., „Lemorzsolódási kockázat és jelentkezés a felsőoktatásba,” Képzés és gyakorlat, 18. évf. 1–2 sz. pp. 55–66. 2020. Online: https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.5

L. Borghans et al., „What grades and achievement tests measure,” Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 113. évf. 47. sz. pp. 13354–13359. 2016. Online: https://doi.org/10.1073/pnas.1601135113

Nagyné Kondor R., „Mérnöktanár-képzés – Taneszközök kiválasztása,” International Journal of Engineering and Management Sciences, 8. évf. 1. sz., pp. 1–8. 2023. Online: https://doi.org/10.21791/IJEMS.2023.2.10.

Nagy-Kondor R., „Spatial Ability, Descriptive Geometry and Dynamic Geometry Systems,” Annales Mathematicae et Informaticae, 37. évf., pp. 199–210. 2010. Online: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3195/1/AMI_37_from199to210.pdf

Nagy-Kondor R., „Spatial ability: Measurement and development,” in Visual-Spatial Ability in STEM Education: Transforming Research into Practice, Myint Swe Khine szerk. Springer, 2017. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-319-44385-0_3

Nagy-Kondor R., S. Esmailnia, „Polyhedrons vs. Curved Surfaces with Mental Cutting: Impact of Spatial Ability,” Acta Polytechnica Hungarica, 18. évf. 6. sz. pp. 71–83. 2021. Online: https://doi.org/10.12700/APH.18.6.2021.6.4

P. Tough, „How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character,” New York, Amerikai Egyesült Államok: Mariner Books, 2012.

Szabó F., „Riasztó lemorzsolódási adatok: van, ahol tízből négy hallgató otthagyja az egyetemet,” Eduline, Felsőoktatás. 2018. Elérhető: https://eduline.hu/felsooktatas/muszaki_kepzesek_lemorzsolodas_U0DZNP

Szanyi Gy., Nagyné Kondor R., Sipos D., „Módszertani gyakorlatok a mérnökképzésben,” Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetem Műszaki Kar, 2019. ISBN: 978-963-490-103-7

Szemerszki M., „Lemorzsolódási adatok és módszertani megfontolások,” in Lemorzsolódás és perzisztencia a felsőoktatásban, Pusztai G. és Szigeti F. szerk. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetemi, 2018, pp. 15–27. Elérhető: https://mek.oszk.hu/19000/19032/19032.pdf

Tom Lowrie, Tracy Logan, „Spatial Visualization Supports Students’ Math: Mechanisms for Spatial Transfer,” Journal of Intelligence, 11. évf. 6. sz. 127. p. 2023. Online: https://doi.org/10.3390/jintelligence11060127

V. Tinto, „Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.),” Chicago, Amerikai Egyesült Államok – London, Egyesült Királyság: The University of Chicago Press, 1993. Online: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001

V. Tinto, „Dropouts from higher education: A theoretical synthesis of recent literature,” A Review of Educational Research, 45. évf. pp. 89‒125. 1975. Online: https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Downloads

Download data is not yet available.