Vocational Teacher Training, Dropping Out
Copyright (c) 2024 Nagyné Kondor Rita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Teacher Training Programmes at the University of Debrecen, Faculty of Engineering in cooperation with Debrecen Vocational Training Centre provide teachers of Vocational Education and Training schools. At the end of the training the students wrote self-evaluation about their most significant experiences. The article deals with self-evaluation of prospective vocational teachers’ after their
practical pedagogical training and about the increasing dropout rate with the heterogeneous group of students emerging as a result of mass education in higher education.
Keywords:
How to Cite
References
D. Uttal et al., „How Can We Best Assess Spatial Skills?” Practical and Conceptual Challenges, 2023. Online: https://doi.org/10.31234/osf.io/ywc7m
Fenyves V. et al., „Kísérlet a lemorzsolódás mértékének és okainak megragadására a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar példáján,” Neveléstudomány, 3. évf. pp. 5–14. 2017. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.19.2017.3.1
F. Karaismailoglu, M. Yildirim, „The effect of 3D modeling performed using Tikercad or concrete materials in the context of the flipped classroom on pre-service teachers’ spatial abilities,” Research in Science & Technological Education, 2023. Online: https://doi.org/10.1080/02635143.2023.2223134
Hámori Á., „EUROSTUDENT VII gyorsjelentés – A felsőoktatási hallgatók jellemzői Magyarországon,” Budapest, Magyarország: Oktatási Hivatal, 2021.
Józsa G., „Lemorzsolódási kockázat és jelentkezés a felsőoktatásba,” Képzés és gyakorlat, 18. évf. 1–2 sz. pp. 55–66. 2020. Online: https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.5
L. Borghans et al., „What grades and achievement tests measure,” Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 113. évf. 47. sz. pp. 13354–13359. 2016. Online: https://doi.org/10.1073/pnas.1601135113
Nagyné Kondor R., „Mérnöktanár-képzés – Taneszközök kiválasztása,” International Journal of Engineering and Management Sciences, 8. évf. 1. sz., pp. 1–8. 2023. Online: https://doi.org/10.21791/IJEMS.2023.2.10.
Nagy-Kondor R., „Spatial Ability, Descriptive Geometry and Dynamic Geometry Systems,” Annales Mathematicae et Informaticae, 37. évf., pp. 199–210. 2010. Online: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3195/1/AMI_37_from199to210.pdf
Nagy-Kondor R., „Spatial ability: Measurement and development,” in Visual-Spatial Ability in STEM Education: Transforming Research into Practice, Myint Swe Khine szerk. Springer, 2017. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-319-44385-0_3
Nagy-Kondor R., S. Esmailnia, „Polyhedrons vs. Curved Surfaces with Mental Cutting: Impact of Spatial Ability,” Acta Polytechnica Hungarica, 18. évf. 6. sz. pp. 71–83. 2021. Online: https://doi.org/10.12700/APH.18.6.2021.6.4
P. Tough, „How Children Succeed: Grit, Curiosity, and the Hidden Power of Character,” New York, Amerikai Egyesült Államok: Mariner Books, 2012.
Szabó F., „Riasztó lemorzsolódási adatok: van, ahol tízből négy hallgató otthagyja az egyetemet,” Eduline, Felsőoktatás. 2018. Elérhető: https://eduline.hu/felsooktatas/muszaki_kepzesek_lemorzsolodas_U0DZNP
Szanyi Gy., Nagyné Kondor R., Sipos D., „Módszertani gyakorlatok a mérnökképzésben,” Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetem Műszaki Kar, 2019. ISBN: 978-963-490-103-7
Szemerszki M., „Lemorzsolódási adatok és módszertani megfontolások,” in Lemorzsolódás és perzisztencia a felsőoktatásban, Pusztai G. és Szigeti F. szerk. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetemi, 2018, pp. 15–27. Elérhető: https://mek.oszk.hu/19000/19032/19032.pdf
Tom Lowrie, Tracy Logan, „Spatial Visualization Supports Students’ Math: Mechanisms for Spatial Transfer,” Journal of Intelligence, 11. évf. 6. sz. 127. p. 2023. Online: https://doi.org/10.3390/jintelligence11060127
V. Tinto, „Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.),” Chicago, Amerikai Egyesült Államok – London, Egyesült Királyság: The University of Chicago Press, 1993. Online: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001
V. Tinto, „Dropouts from higher education: A theoretical synthesis of recent literature,” A Review of Educational Research, 45. évf. pp. 89‒125. 1975. Online: https://doi.org/10.3102/00346543045001089