Az új lengyel központi repülőtér és közlekedési csomópont stratégiai jelentősége

doi: 10.32560/rk.2022.1.11

Absztrakt

Lengyelország új központi repülőteret épít Varsó közelében, amely a közúti és vasúti közlekedés új csomópontjaként  gyorsan elérhető lesz egész Lengyelországból. A légikikötő  építését és a kapcsolódó közlekedési és urbanisztikai  fejlesztéseket egységben kezeli a lengyel kormányzat. A  tanulmány a projekt ismertetése mellett áttekinti a  tudományos igénnyel megfogalmazott kritikákat és  alternatív elképzeléseket, majd elemzést ad a lengyel  repülőterek és a lengyel légitársaság földrajzi és piaci  lehetőségeiről. A Covid–19-válság és az Oroszországgal  kapcsolatos szankciók komoly kihívás elé állították a lengyel  gazdaságot és a légi közlekedést. A nagyszabású fejlesztések hozzájárulhatnak Lengyelország válságok utáni gazdasági kiemelkedéséhez, új távlatokat nyithatnak a légi közlekedés számára. Egy ilyen volumenű projekt  ugyanakkor jelentős kockázatokat is hordoz. A megvalósíthatóság terén komoly pénzügyi korlátok jelentkezhetnek. A szűk gazdasági értelemben vett  megtérülés kétséges, ugyanakkor a fejlesztések  hozzájárulhatnak Lengyelország és a lengyel légitársaság  stratégiai jelentőségű újrapozicionálásához. 

Kulcsszavak:

Lengyelország repülőtér nagysebességű vasút közlekedési csomópont

Hogyan kell idézni

[1]
B. Szilágyi, „Az új lengyel központi repülőtér és közlekedési csomópont stratégiai jelentősége”, RepTudKoz, köt. 34, sz. 1, o. 181–193, nov. 2022.

Hivatkozások

[1] T. Balcerzak, K. Kostur, „Szanse i wyzwania Centralnego Portu Lotniczego (Komunikacyjnego)-czas na decyzje,” Revista Europea de Derecho de la Navegación Marítima y Aeronáutica, pp. 81–197. 2020. Online: https://revistasdederecho.com/wp-content/uploads/2020/09/notas-2.pdf

[2] P. Świątecki, „Ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym,” Przegląd komunikacyjny, 73. évf. 5. sz. pp. 32–34. 2018. Online: https://www.transportation.overview.pwr.edu.pl/UPLOAD/BAZA-ARTYKULOW/PL/2018/05/A_PL_18_05_07.pdf

[3] J. Blachut, „The Polish Air HUB or the Central Airport in Poland, the Solidarity Port,” IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 471. köt. 11. sz. pp. 1–10. 2019. Online: https://doi.org/10.1088/1757-899X/471/11/112081

[4] O. Stryhunivska, K. Gdowska, R. Rumin, „A Concept of Integration of a Vactrain Underground Station with the Solidarity Transport Hub Poland,” Energies, Vol. 13. No. 21. pp. 1–23. 2020. Online: https://doi.org/10.3390/en13215737

[5] A. Pomykała, „Centralny Port Komunikacyjny w systemie transportu kolejowego,” Problemy Kolejnictwa, No. 179. pp. 27–35. 2018. Online: https://doi.org/10.36137/1794p

[6] S. Chabiera, „Centralny Port Lotniczy – studium z zakresu zarządzania rynkiem lotniczym w Polsce,” Infolotnicze, 2017. november 6. Online: https://www.infolotnicze.pl/2017/11/06/centralny-port-lotniczy-studium-z-zakresu-zarzadzania-rynkiem-lotniczym-w-polsce/

[7] S. Białousz, J. Jaroszewicz, J. Chmiel, S. Różycki, „Analizy przestrzenne lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego RP Solidarność,” Roczniki Geomatyki, Vol. 3. No. 82. pp. 175–198. 2018. Online: http://rg.ptip.org.pl/index.php/rg/article/view/RG2018-3-Bialousz-inni

[8] A. Pomykała, „Uwarunkowania obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego przez transport kolejowy,” TTS Technika Transportu Szynowego, 9. sz. pp. 35–41. 2017.

[9] T. Wardak, Piasta i szprychy. Centralny Port Komunikacyjny, kolej i nasza przyszłość. Szerzői kiadás, 2021.

[10] J. Kociubiński, „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego z perspektywy prawa subwencyjnego,” Przegląd Komunikacyjny, Vol. 73. No. 5. pp. 35–39. 2018. Online: https://doi.org/10.35117/A_ENG_18_05_08

[11] M. Serafin, R. Zaremba, „Wstęp do prognoz dla wielkiego CPK – podejście popytowe,” Przegląd Komunikacyjny, Vol. 74. No. 9. pp. 14–20. 2019. Online: https://www.transportation.overview.pwr.edu.pl/UPLOAD/BAZA-ARTYKULOW/PL/2019/09/A_PL_19_09_03.pdf

[12] M. Serafin, Centralny Port Komunikacycjny. Analyza rynkowa. Warszawa, Fundacja Kaleckiego, 2019. Online: http://kalecki.org/uploads/media/5dd7a35099d34-cpk-raport.pdf?v=asd12asd1

[13] Z. Matyjas, „Uwzględnienie zagadnień geopolityki i geostrategii w analizach strategicznych,” in Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej. Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego, 2020. pp. 483–495. Online: https://doi.org/10.18778/8220-335-6.29

[14] E. Kowalska-Napora, „Hub-and-spoke: Centralny port lotniczy,” Autobusy, Vol. 19. No. 12. pp. 1094–1098. 2018. Online: https://doi.org/10.24136/atest.2018.557

[15] D. Choińska, J. Jakubik, K. Panasewicz, „Potencjał logistyczny Centralnego Portu Lotniczego jako elementu Pasa i Drogi,” Akademia Zarządzania, Vol. 4. No. 2. pp. 132–144. 2020. Online: http://info.wiz.pb.edu.pl/Nauka/Czasopismo-Akademia-Zarz%C4%85dzania

[16] Centralny Port Komunikacyjny, Program kolejowy. Online: https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej

[17] Az Európai Parlament és a Tanács 1315/2013/EU rendelete (2013. december 11.) a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó uniós iránymutatásokról és a 661/2010/EU határozat hatályon kívül helyezéséről. Online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX:32013R1315

[18] Wikipedia, the free Encyclopedia, List of largest airlines in Europe. Online: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_airlines_in_Europe

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.