Autonóm járművek kooperatív irányítása
Copyright (c) 2022 Szabolcsi Róbert
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Az elmúlt és a következő évek egyik nagy kihívása az autonóm (A) járművek kooperatív irányítása. Az autonóm járművek, mint például a pilóta nélküli légi jármű (AUAV), a vezető nélküli felszíni jármű (AUGV), a vízfelszíni jármű (AUSV) kooperatív irányítása viszonylatában számos esetben találkozunk olyan forgatókönyvvel, hogy egy-egy közös cél (például UAV zárt kötelékes repülési alakzatainak létrehozása, vagy az UAV repülési alakzatának bontása, UAV földi utántöltése, felderítő UAV-repülések, UAV leszállása autonóm földi jármű fedélzetére, UAV automatikus leszállása hajók fedélzetén stb.) elérése érdekében a különféle autonóm járművek együttműködnek egymással. A szerző célja néhány speciális UAV-alkalmazás koncepciójának leírása, és a fő kooperatív irányítási stratégiák bemutatása.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
[1] A. E. Bryson Jr., Control of Spacecraft and Aircraft. Princeton, New Jersey, Princeton University Press, 1994.
[2] B. Dickinson, Aircraft Stability and Control for Pilots and Engineers. London, Sir Isaac Pitman & Sons, Ltd., 1968.
[3] L. Guoliang, X. Dongjing, H. Jianyong, J. Guting, Z. Ziyang, „Distributed Cooperative Control Algorithm for Multi-UAV Mission Rendezvous,” Transactions of Nanjing University of Aeronautics and Astronautics, Vol. 34. No. 6. pp. 617–627. 2017.
[4] N. Harl, S. N. Balakrishnan, „Co-Ordinated Rendezvous of Unmanned Air Vehicles to a Formation Using a Sliding Mode Approach,” Journal of Aerospace Engineeering, Vol. 225. No. 1. pp. 105–119. 2011. Online: https://doi.org/10.1243/09544100JAERO714
[5] T. W. McLain, P. R. Chandler, S. Rasmussen, M. Pachter, „Cooperative Control of UAV Rendezvous,” BYU ScholarArchive, 2001. Online: https://doi.org/10.1109/ACC.2001.946096
[6] T. W. McLain, P. R. Chandler, S. Rasmussen, M. Pachter, „Cooperative Control of UAV Rendezvous,” in Proceedings of the American Control Conference, 2001. pp. 2309–2314. Online: https://doi.org/10.1109/ACC.2001.946096
[7] D. McLean, Automatic Flight Control Systems. New York, Prentice-Hall International Ltd., 1990.
[8] R. C. Nelson, Flight Stability and Automatic Control. Boston, McGraw-Hill Companies, Inc., 1998.
[9] A. Papen, R. Vandenhoeck, J. Boltong, F. Defay, „Collision-Free Rendezvous Maneouvers for Formations of Unmanned Aerial Vehicles,” IFAC Paper-OnLine, Vol. 50. No. 1. pp. 282–289. 2017. Online: https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2017.08.047
[10] L. Persson, Autonomous and Cooperative Landing Using Model Predictive Control. Sweden, KTH Royal Institute of Technology, 2019. Online: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1296460/FULLTEXT01.pdf
[11] R. W. Pratt szerk., Flight Control Systems. Reston, Virginia, American Institute of Aeronautics, and Astronautics, Inc., 2000.
[12] A. Rucco, S. Baliyarasimhuni, P. Auigar, „Optimal Rendezvous Trajectory for Unmanned Aerial-Ground Vehicles,” IEEE Transactions on Aerospace and Electronic Systems, Vol. 54. No. 2. pp. 834–847. 2018. Online: https://doi.org/10.1109/TAES.2017.2767958
[13] Z. Shao, F. Yan, Z. Zhou, X. Zhu, „Path Planning for Multi-UAV Formation Rendezvous Based on Distributed Cooperative Particle Swarm Optimization,” Applied Science, Vol. 9. No. 13. p. 2621. 2019. Online: https://doi.org/10.3390/app9132621
[14] B. L. Stevens, F. L. Lewis, E. N. Johnson, Aircraft Control and Simulation: Dynamics, Control Design and Autonomous Systems. 3rd Edition. Hoboken, NJ, Wiley-Blackwell, 2015.
[15] R. K. Yedavalli, Flight Dynamics and Control of Aero and Space Vehicles. Hoboken, NJ, John Wiley & Sons, Ltd., 2020.
[16] Z. Wang, L. Liu, G. Xu, „Efficient Unmanned Aerial Vehicle Formation Rendezvous Trajectory Planning Using Dubins Path and Sequential Convex Programming,” Engineering Optimization, Vol. 51. No. 8. pp. 1412–1429. 2019. Online: https://doi.org/10.1080/0305215X.2018.1524461
[17] Q. Zhang, J. Tao, F. Yu, Y. Li, H. Sun, W. Xu, „Cooperative Solution of Multi-UAV Rendezvous Problem with Network Restrictions,” Mathematical Problems in Engineering, Vol. 2015. pp. 1–14. Online: https://doi.org/10.1155/2015/878536