Fától a kompozitig - a repülőgépek építésére használt szerkezeti anyagok fejlődése napjainkig

  • Borján József
  • Koncz Imre
  • Óvári Gyula

Absztrakt

A földi és vízi műszaki létesítmények tartószerkezeteivel szembeni elsődleges követelmény a megfelelő szilárdság. Ez, légijárműveknél kiegészül a lehető legkisebb szerkezeti tömegre való törekvéssel (könnyűépítés elve!), mivel a repülőgép levegőbe emeléséhez tömegével arányos motorteljesítmény szükséges. Ebből adódóan a repülés kezdeti időszakában a konstruktőrök fát használtak építőanyagul, majd később megjelentek a hegesztett acélcsőből épített egyes szerkezeti elemek, amit teljesen acélszerkezetek is követtek. A létrehozott fém konstrukciók másik csoportja dúralumíniumból készült, de ismeretesek vegyes építésű kialakítások is. Az utóbbi évtizedekben a kompozit anyagok rohamos elterjedése tapasztalható.

Kulcsszavak:

repülőgép építés szerkezeti anyagok fejlődéstörténet

Hogyan kell idézni

[1]
J. Borján, I. Koncz, és G. Óvári, „Fától a kompozitig - a repülőgépek építésére használt szerkezeti anyagok fejlődése napjainkig”, RepTudKoz, köt. 27, sz. 2, o. 120–142, ápr. 2015.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.