A repülési biztonság növelése levegőhöz képesti sebesség más szenzorokra támaszkodó becslésével

Absztrakt

A cikk egy lehetséges sebességbecslő eljárást mutat be, mely a levegőhöz képesti sebesség mellett pontos információkat szolgáltat a háromdimenziós szélvektorról, állásszögről és csúszási szögről is. A módszer a repülőgép különböző repülési sebességek mellett elkészített lineáris időinvariáns egyensúlyi modelljein alapul. A sebességbecslés alapját a több modellen alapuló eljárások szolgáltatják. Az algoritmus valósághű tesztelése érdekében a bemutatott eljárás kiértékelése a NASA Airstar repülőgép számítógépes modelljén végzett szimulációk segítségével történt, mely során egy kétkörös szabályzás megvalósításával a repülőgép útvonalpont-követésre is képes. A külső kör egy PID a belső egy Lineáris Paraméter Változós (LPV) szabályozóból áll. Az utóbbi ütemezése a levegőhöz képesti sebesség mért vagy becsült értéke alapján is lehetséges. Ezáltal egy olyan, a Pitotcső mérésétől teljesen független szabályozó rendszer alkotható meg, mely képes manőverező útvonalpont követés végrehajtására a Pitot-csöves sebességmérő rendszer teljes kiesése esetén is.

Kulcsszavak:

sebességbecslés szélbecslés Pitot-cső jegesedés lineáris paraméter változó útvonalpont-követés

Hogyan kell idézni

[1]
T. Baár és P. Bauer, „A repülési biztonság növelése levegőhöz képesti sebesség más szenzorokra támaszkodó becslésével”, RepTudKoz, köt. 30, sz. 1, o. 161–184, ápr. 2018.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.