Flexibilis szárnyú repülőgép aktív flatter szabályozása

Absztrakt

Az aeroelasztikus flatter egy csillapítatlan lengés, amelyet a repülőgép strukturális dinamikája és az aerodinamikai erők között fellépő rezonancia okoz. E jelenség fellépését meg kell akadályozni, mivel a repülőgép szerkezetének károsodásához, és ezáltal potenciálisan katasztrófához vezet. A repülőgépek tervezői ezt jelenleg passzív eszközökkel, főként a szárnyak merevségének növelésével oldják meg. Azonban könnyebb anyagokból épült, és ezért rugalmasabb szerkezetű szárnyak alkalmazása előnyösebb lenne az üzemanyag fogyasztás szempontjából. Ez motiválta az utóbbi évek kutatásait, amelyekben a flutter jelenség megszüntetését aktív szabályozással kívánják elérni. Ehhez a célkitűzéshez csatlakozva két szabályozó tervezési módszerét ismertetünk e cikkben, amelyek képesek a biztonságos repülési tartomány megnövelésére egy pilóta nélküli kísérleti repülőgép estén. A bemutatott módszerek alkalmazhatóságát szimulációs eredményekkel szemléltetjük.

Kulcsszavak:

UAV flatter szabályozás robusztus irányítás

Hogyan kell idézni

[1]
B. Patartics, T. Péni, és B. Vanek, „Flexibilis szárnyú repülőgép aktív flatter szabályozása”, RepTudKoz, köt. 30, sz. 1, o. 99–110, ápr. 2018.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.