Ugrás a jövőbe - A CFM LEAP-1A hajtómű rövid ismertetése

Absztrakt

A repülőgép-hajtóművek fejlesztése napjainkban egyre összetettebb feladat; egy-egy konstrukció évtizedeken keresztül meghatározó szerepet játszik, mire egy új típus bevezetésre kerülhet. Az amerikai-francia kooperációban készülő CFM56 nagy múltú típuscsalád munkálatait is jó harminc év és négy fő változat után nyilvánították befejezettnek, amikor elérkezett az idő, hogy az évtizedek alatt felhalmozott tapasztalatot ne egy már meglévő finomítására fordítsák, hanem új alapokon nyugvó gázturbina szülessen. Ez lett a LEAP, amelynek neve által sugallt ugrás valóban bekövetkezett, hiszen ez a hajtómű kihasználva az újdonság jelentette szabadságot, ami a korábbi változatok továbbfejlesztése esetén mindenképpen megköti a tervezők kezét, sikerült jelentős előrelépést létrehozni, amely nagy valószínűséggel meghatározó tényező lesz az elkövetkező évek polgári repülésében.

Kulcsszavak:

kétáramú gázturbinás sugárhajtómű CFM LEAP-1A Airbus A320neo repülőgép-hajtómű ultranagy kétáramúsági fok

Hogyan kell idézni

[1]
K. Dr. Beneda, „Ugrás a jövőbe - A CFM LEAP-1A hajtómű rövid ismertetése”, RepTudKoz, köt. 30, sz. 3, o. 27–44, dec. 2018.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.