A jó állam keresztény hagyománya
Copyright (c) 2023 Jancsó András
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A tanulmány a jó állam keresztény eszmetörténeti hagyományának összefoglalására vállalkozik. A keresztény hagyomány vizsgálata során a protestáns megközelítést nem mutatjuk be. A kutatás hipotézise, hogy a keresztény eszmetörténet rendelkezik a jó államra vonatkozó hagyománnyal, amely megismerhető egyes szerzők munkáin keresztül. Ennek alátámasztására az újszövetségi
Szentírástól egyes ókeresztény és skolasztikus szerzőkön keresztül jutunk el a modern keresztény szerzők munkásságához.
Kulcsszavak:
Hivatkozások
XVI. Benedek pápa (2009): Az egyházatyák. Római Szent Kelementől Szent Ágostonig. Budapest: Szent István Társulat.
Almond, Gabriel A. (1948): The Political Ideas of Christian Democracy. The Journal of Politics, 10(4), 734–763. Online: https://doi.org/10.2307/2126252
Barzelay, Michael (2001): The New Public Management. Improving Research and Policy Dialogue. Berkeley – Los Angeles – London: Universitiy of California Press.
Baynes, Norman H. (1955): Eusebius and the Christian Empire. In Byzantine Studies and Other Essays. Westport-Connecticut: Greenwood Press.
Borbély Gábor (2019): Civakodó angyalok. Bevezetés a középkori filozófiába. Budapest: Akadémiai. Online: https://doi.org/10.1556/9789634544319
Boros Gábor szerk. (2011): Filozófia. Budapest: Akadémiai.
Canning, Joseph (1996): A History of Medieval Political Thought 300–1450. London – New York: Routledge.
Corr, Charles A. (1973): The Existence of God, Natural Theology and Christian Wolff. International Journal for Philosophy of Religion, 4(2), 105–118. Online: https://doi.org/10.1007/BF00138698
Darabos Ádám (2021): The Origins of Christian Democracy (Catholic Non-papal Tradition). Danube Institute, 2021. március 20. Online: https://danubeinstitute.hu/en/research/the-origins-of-christian-democracy-catholic-non-papal-tradition
Darabos, Ádám – Jancsó, András (2021): Forgotten Origins of Christian Democracy. Hungarian Conservative, 1(3). Online: https://www.hungarianconservative.com/articles/culture_society/forgotten-origins-of-christian-democracy/
Doromby Károly (1972): A keresztény pártok mint az evangéliumi üdvösségüzenet félreértésének termékei. Vigilia, 37(1), 18–26.
Egresi Katalin et al. (2016): Államelmélet. Győr: SZE DF ÁJK Jogelméleti Tanszék.
Fejes Zsuzsanna (2013): A „jó állam” eszmetörténeti változásai. Jogtörténeti Szemle, 15(3–4), 17–26. Online: https://bit.ly/3ZqJ60D
Frenyó Zoltán (2018): Szent Ágoston és az Augusztinizmus. Budapest: Szent István Társulat.
Grice-Hutchinson, Marjorie (1952): The School of Salamanca. Readings in Spanish Monetary Theory 1544–1605. London: Oxford University Press.
G. Fodor Gábor (2008): Jó és rossz kormányzás Magyarországon, avagy a demokratikus minőség mérésnek problémája. Politikatudományi Szemle, 17(1), 131–144. Online: https://epa.oszk.hu/02500/02565/00053/pdf/EPA02565_poltud_szemle_2008_1_131-144.pdf
G. Fodor Gábor – Stumpf István (2007): A „jó kormányzás” két értelme, avagy a demokratikus kormányzás programja és feltételei. Nemzeti Érdek, 1(3), 76–94.
Jancsó András (2022): Theologians on Modern Politics: Erik Peterson. Hungarian Conservative, 2022. március 19. Online: https://www.hungarianconservative.com/articles/philosophy/theologians-on-modern-politics-erik-peterson/
Kaiser Tamás szerk. (2017) Jó állam jelentés 2016. Budapest: Nordex – Dialóg Campus.
Kaiser Tamás – Kis Norbert szerk. (2014): A jó állam mérhetősége. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Online: https://joallamjelentes.uni-nke.hu/kiadvanyok/ajo-allam-merhetosege/
Katus László (2021): Keresztények és szabadság – történész szemmel. In Ecclesia Semper Reformanda et Renovanda. Egyháztörténeti tanulmányok. Pécs: Kronosz, 240–258.
Kendeffy Gábor (2011): Patrisztika. In Boros Gábor (szerk.): Filozófia. Budapest: Akadémiai.
Ketteler, Vilmos Manó (1863): Szabadság, tekintély és egyház. Ford. Mennyei József. Kalocsa.
Kocsis Imre (2019): Bevezetés az Újszövetség könyveibe. Kortörténet és irodalom. Budapest: Szent István Társulat.
Marks, Gary (1996): An Actor-centred Approach to Multi-level Governance. Regional & Federal Studies, 6(2), 20–38. Online: https://doi.org/10.1080/13597569608420966
Nagypál Szabolcs (2012): A vallás fogalma a vallásközi párbeszédben. In Kendeffy Gábor – Kopeczky Rita (szerk.): Vallásfogalmak sokfélesége. Budapest: L’Harmattan, 159–169.
Nyirkos Tamás (2014): Az ötfejű sas. Teológia és politika a francia ellenforradalomban. Máriabesnyő: Attraktor.
Nyirkos Tamás (2015): Bevezetés a világvégéhez. Joachim apát történelmi misztikája. Máriabesnyő: Attraktor.
Osborn, Stephen P. (2006): The New Public Governance? Public Management Review, 8(3), 377–387. Online: https://doi.org/10.1080/14719030600853022
Papp György (2016): Kaisareai Euszebiosz Egyháztörténetének historiográfiai jelentősége. Studia Doctorum Theologiae Protestantis, 7(1), 135–165. Online: http://real.mtak.hu/id/eprint/49672
Pálfy Eszter – Jancsó András (2020): Böckenförde emlékezete. Ernst-Wolfgang Böckenförde: Az állam keletkezése mint a szekularizáció folyamata. Valóság, 63(2), 33–51. Online: https://epa.oszk.hu/02900/02924/00085/pdf/EPA02924_valosag_2020_02_033-051.pdf
Pálné Kovács Ilona (2014): Jó kormányzás és decentralizáció. Budapest: Magyar Tudományos Akadémia.
Peterson, Erik (1935): Der Monotheismus als Politisches Problem. Ein Beitrag zur Geschichte der Politischen Theologie im Imperium Romanum. Leipzig: Jakob Hegner.
Pulay Gyula (2012): A jó kormányzás, a Katolikus Egyház társadalmi tanítás és a közigazgatás megújítása. In Szigeti Szabolcs (szerk.): A jó kormányzásról. Elmélet és kihívások. Budapest: L’Harmattan, 29–50.
Sáry Pál (2020): Az ókeresztény államelmélet alapvonalai. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem – Közigazgatási Továbbképzési Intézet.
Simon József (2016): Explicationes explicationum. Filozófia, irodalom és egzegetika Enyedi György életművében. Budapest: Typotex.
Skinner, Quentin (2004): The Foundations of Modern Political Thought. Volume two: The Age of Reformation. Cambridge: Cambridge University Press.
Somfai Béla (1995): Katolikus tanítás a háborúról és a békéről. Vigilia, 60(5), 322–328.
Somló Bódog (2016): Jegyzet Aquinói Szent Tamás állambölcseletéről. In Takács Péter (szerk.): Állambölcseleti töredékek. Somló Bódog írásai és hátrahagyott jegyzetei egy megírni tervezett Állambölcseletből. Budapest: Gondolat.
Sturzo, Luigi (1947): The Philosophic Background of Christian Democracy. The Review of Politics, 9(1), 3–15. Online: https://doi.org/10.1017/S0034670500037918
Szabó Edit (2007): Késői császárkor. In Havasi László – Hegyi W. György – Szabó Edit: Római történelem. Budapest: Osiris.
Szkárosi Niké (2007): A liberális katolicizmus kiemelkedő gondolkodói Franciaországban és Itáliában. Studia Caroliensia, (3), 117–141. Online: https://www.kre.hu/portal/doc/studia/Cikkek/2007.3.szam/Szkarosi_Nike.pdf
Takács Péter szerk. (2007): Államelmélet I. A modern állam elméletének előzményei és történeti alapvonalai. Budapest: Szent István Társulat.
Tarcsay Tibor – Ilosvai Dániel – Harai Levente (2021): A keresztény hitalapú közösségszervezés hatalomképe. Parola, (2). Online: https://kofe.hu/parola/parola--folyoirat/a-kereszteny-hitalapu-kozossegszervezes-hatalomkepe/
Tattay Szilárd (2015): Ész, akarat, szabadság. Természetjog és természetes jogok a későskolasztikus gondolkodásban. Budapest: Gondolat.
Török József (1999): Egyetemes egyháztörténelem 2. Budapest: Szent István Társulat.
Vanyó László szerk. (1983): Euszebiosz egyháztörténete. Ókeresztény írók 4. Budapest: Szent István Társulat.
Zachar Péter (2015): Az egyház társadalmi tanítása és az emberarcú piacgazdaság. Jel: Keresztény Értelmiségiek Szövetségének Lapja. Online: https://www.jelujsag.hu/az-egyhaztarsadalmi-tanitasa-es-az-emberarcu-piacgazdasag