A hatósági ügyintézés fejlődésének főbb állomásai

  • Józsa Zoltán
doi: 10.32575/ppb.2019.3.3

Absztrakt

A tanulmány a történeti múlt rövid felvázolását követően a hatósági igazgatás három fő elemére koncentrál: a szervezetre, a feladat- és hatáskörökre, valamint a személyzet sajátosságaira.
Az eltérő, de egymást kiegészítő kutatási módszerek (történeti, összehasonlító és dogmatikai) révén bemutatom a hatósági ügyintézés intézményeinek és működésének korszakokon átívelő változását, a változást előidéző okok hatását.
A hajdani formalizált, alá- és fölérendeltségi kapcsolatot jelentő hatósági ügyintézést napjainkban egyre inkább felváltja az ügyfélbarát, szolgáltató jellegű közigazgatás. Ennek megfelelő szervezeti kerete a kormányablakok rendszere, míg az általános közigazgatási rendtartás új intézményei a gyors, hatékony, olcsó szolgáltatások megvalósításának lehetőségét teremtik meg. A közigazgatási személyzet elkötelezettsége, képzettsége, hivatástudata továbbra is a legfontosabb tényező a modern, szolgáltató állam gyakorlati megvalósítása szempontjából.
A hatósági ügyintézés jellegének változása, a fejlődés nem szükségszerűen egyenes vonalú, de a tendencia a segítő, szolgáltató arculat erősödését mutatja.

Kulcsszavak:

államigazgatás hatóság hatósági ügy hatósági szolgáltatás általános közigazgatási rendtartás kormányablak egyablakos ügyintézés ügyfélbarát közigazgatás

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.