Competency-based Human Resource Management in the Public Service from Educational Perspective
Copyright (c) 2023 Belényesi Emese, Dobos Ágota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
This study aims to provide a theoretical analysis of the applicability of competency-based Human Resource Management (HRM) approaches in the civil service with a view to enhancing and embedding the development of HRM in national systems, such as in the Hungarian civil service, where, despite its growing popularity, it has not been adequately addressed so far. It is our intention to focus on several interrelated aspects of the issue, analysing its components and indicating directions for improvement. Exploring the reasons behind the lack of progress in this area, the study highlights aspects such as the misunderstandings resulting from the differences of interpretations of competency-based HRM, and of the practical implications of the measurability of competencies. It also presents the special features of practices employed in the United States, where the interpretation of competencies is based on the unified personality of the employee, who is ready to develop new competencies that meet the requirements of employers and the changing work environment. It seems important to bring the approaches of the training institutions into line with those of the public institutions, even if compromises are unavoidable.
Keywords:
References
Anderson, Janna – Rainie, Lee (2010): The Future of Social Relations. Pew Internet & American Life Research Center. Online: https://www.socialcapitalgateway.org/content/paper/anderson-j-rainie-l-2010-future-social-relations-pew-internet-american-liferesearch-c
Belényesi, Emese – Dobos, Ágota (2015): Közeledés vagy távolodás? Továbbképzési trendek a magyar közigazgatásban és az amerikai szövetségi közszolgálatban [Approaching or Moving Away? Trends of Further Training in Hungarian Public Administration and the American Civil Service]. Új Magyar Közigazgatás, 8(2), 32–44.
Biba, Sándor – Szabó, Szilvia (2015): A munkáltatói márka szerepe a közszolgálatban, különös tekintettel az Y–Z generációra [The Role of the Employer Brand in the Public Service with Special Regard to Generations Y and Z]. Munkaügyi Szemle, 59(6), 13–20. Online: https://www.munkaugyiszemle.hu/sites/default/files/elofizetes/02961506.pdf
Bokor, András (2007): Létezik-e itthon Y generáció? [Do We Have Generation Y in Hungary?] Vezetéstudomány, 38(2), 2–21. Online: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2007.02.01
Bossaert, Danielle (2018): The Use of Modern HRM Tools such as Competency Management in the EU Member States: Practices, Experiences, Successes and Implementation Challenges. Online: https://www.google.com/search?q=The+use+of+modern+HRM+tools+such+as+competency+management+in+the+EU+Member+States%3A+practices%2C+experiences%2C+successes+and+implementation+challenges.+&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab
Bresman, Henry (2015): What Millennials Want from Work, Charted Across the World. Harvard Business Review, 23 February 2015.
Bujdosóné Dani, Erzsébet (2012): Neumann kontra Gutenberg-galaxis? Különös tekintettel a generációs olvasási szokásokra [Neumann Contra Gutenberg Galaxies? With Special Regard to the Reading Habits of the Generations]. Könyv és Nevelés, 14(4), 48–59.
Dinas, Paul – Northrup, Lynn – Lynn, Janette (2010): The Complete Idiot’s Guide to Getting Government Jobs. London – New York: Alpha Books.
Dobos, Ágota (2012): Felnőttképzési módszerek és technikák az amerikai közszolgálatban – adaptációs esélyek. PhD értekezés [Adult Training Methods and Techniques in the American Civil Service – Chances of Adaptation. PhD dissertation]. Online: https://docplayer.hu/68403200-Dobos-agota-felnottkepzesi-modszerek-es-technikak-az-amerikai-kozszolgalatban-adaptacios-eselyek-phd-disszertacio-melleklet.html
Getha-Taylor, Heather (2010): Competency Management in the US Federal Government. Online: https://soc.kuleuven.be/io/onderzoek/project/files/hrm27-countryreport-us.pdf
Henczi, Lajos – Zöllei, Katalin (2007): Kompetenciamenedzsment [Competency Management]. Budapest: Perfekt Kiadó.
Howe, Neil – Strauss, William (1991): Generations. The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company.
Kis, Norbert – Klotz, Balázs (2020): A digitális oktatás új útjai a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen [New Ways of Digital Education at the University of Public Service]. In Parragh, Bianka – Kis, Norbert (eds.): Az ösztönző állam válságkezelése I. A koronavírus-válság kezelésének első eredményei. Budapest: Ludovika Egyetemi Kiadó. 207–224.
Kis, Norbert – Klotz, Balázs (2022): A decentralizáció hatásai a kormánytisztviselők továbbképzésére [The Impact of Decentralisation on the Further Training of Public Servants in Hungary]. Pro Publico Bono – Public Administration, 10(2), 8–28. Online: https://doi.org/10.32575/ppb.2022.2.1
Magyary, Zoltán (1944): A hivatásos közszolgálat megoldatlan kérdései [The Unsolved Problems of the Professional Public Service]. Kolozsvár: Erdélyi-Múzeum Egyesület.
McFee, Thomas S. et al. (2003): Leadership for Leaders. Senior Executives and Middle Managers. Washington, D.C.: A Report by a Panel of the National Academy of Public Administration.
OPM (s. a.): Competencies. U.S. Office of Personnel Management. Online: https://www.opm.gov/policy-data-oversight/assessment-and-selection/competencies/
Prensky, Marc (2001): Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. Online: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Prievara, Tibor (2015): A 21. századi tanár [The 21st Century Teacher]. Budapest: Neteducatio Kft.
Scanlon, Lesley ed. (2011): “Becoming” a Professional. An Interdisciplinary Analysis of Professional Learning. Dordrecht: Springer.
Schäffer, Beáta (2015). A legifjabb titánok – Vezetőknek a Z generációs munkavállalókról [The Youngest Titans – For Leaders about Generation Z Employees]. Budapest: Boook Kiadó.
Szabó, Attila (2015): A generációs elmélet spiráldinamikai értelmezése [The Interpretation of the Generation Theory from the Perspective of Spiral Dynamics]. Online: http://blog.integralakademia.hu/a-generacios-elmelet-spiraldinamikai-ertelmezese/
Szabó, Éva (2015): A digitalis szakadékon innen és túl. A tanárszerep változása a XXI. században [Before and Beyond the Digital Gap. The Changing Role of the Teacher in the 21st Century]. Online: https://www.eltereader.hu/en/kiadvanyok/digitalisnemzedekkonferencia-2015/
Szabó, Szilvia (2013): A közszolgálati életpályamodell – Emberi erőforrás-áramlás a közszolgálatban [Career Model in the Public Service – Workforce Flow in the Public Service]. „Közszolgálati Humán Tükör 2013” résztanulmány.
Szabó, Szilvia (2016): Vezetői felelősség és eredményesség a közszolgálatban (kompetencia alapú megoldások). In Keczer, Gabriella – Gulyás, László (eds.): 6. Vezetéstudományi Konferencia. Szervezetek és vezetés Taylor után 105 évvel. Szeged: Egyesület Közép-Európa Kutatására.
Szabó, Szilvia – Szakács, Gábor (2015): Közszolgálati HR menedzsment [Public Service HR Management]. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
Tari, Annamária (2011): Z generáció [Generation Z]. Budapest: Tericum Kiadó.
Viechnicki, Peter (2015): Understanding Millennials in Government. Debunking Myths about our Youngest Public Servants. Online: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pa/Documents/human-capital/201603_Pa_Millennials-in-govt.pdf