Full Issue
Cikkek
The Afghan Taliban’s Foreign Policy and Questions of Recognition of Their Statehood
If an isolated insurgent group seizes power, which was declared a terrorist organisation, opens up to the outside world and consolidates its rules, their state recognition is a stabilising factor that reduces security risks in Afghanistan, in its neighbourhood and the region, and even globally. During three years of their second government, the Afghan Taliban have established extensive international relations, getting experience by the Doha negotiations, although these relations are primarily focused on the economic, security and humanitarian sectors. During this time, it was proven that the Taliban’s governance essentially fulfilled the state criteria of the Montevideo Convention, they created lasting peace, a unified public administration, there is no rival who would pose a serious military challenge to their rule, their governance extends on the whole country. They have extensive international relations with or without de jure recognition. The de jure recognition was given by China on 24 January 2024, when the head of state received the ambassador’s credentials. When considering national security risks, an important question is whether the Taliban will be able to fulfil the standards of the international community with which they can earn de jure recognition that may be a stabilising factor.
" ["hu_HU"]=> string(1338) "Ha egy terrorszervezetnek nyilvánított, elszigetelt felkelőcsoport megragadja a hatalmat, nyit a külvilágra és konszolidálódik, államuk elismerése olyan stabilizáló tényező, amely csökkenti a biztonsági kockázatokat Afganisztánban, annak környezetében és a régióban, sőt globális szinten is. Az afgán tálibok második kormányzással eltelt három éve során, a dohai tárgyalásokon megedződve kiterjedt nemzetközi kapcsolatokat alakítottak ki, bár ezek elsősorban a gazdasági, biztonsági és humanitárius szektorokra fókuszálnak. Ez idő alatt bebizonyosodott, hogy a montevideói egyezmény állam ismérveinek lényegében eleget tettek, tartós békét, egységes közigazgatást teremtettek, nincs rivális erő, amely komoly katonai kihívást idézne uralmuk ellen, uralják az ország egészét. Kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkeznek, elismeréssel vagy elismerés nélkül. A de facto elismerést első ízben 2024. január 24-én Kína adta meg, amikor Hszi államfő átvette a tálib nagykövet megbízólevelét. A nemzetbiztonsági kockázatok mérlegelése során fontos kérdés, hányan követik majd és képesek lesznek-e a tálibok teljesíteni a nemzetközi közösség normáit, amelyekkel kiérdemlik a de jure elismerést, amely stabilizáló faktor lehet.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(85) "The Afghan Taliban’s Foreign Policy and Questions of Recognition of Their Statehood" ["hu_HU"]=> string(79) "Az afgán tálibok külpolitikája és államiságuk elismerésének kérdései" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(19) "Katona Magda Nasrin" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#721 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9644) ["email"]=> string(23) "nasrin.katona@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7670) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6151-7589" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Katona" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Magda Nasrin" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(31) "de jure és de facto elismerés" [1]=> string(20) "állami kritériumok" [2]=> string(24) "diplomáciai kapcsolatok" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(32) "de jure and de facto recognition" [1]=> string(14) "state criteria" [2]=> string(20) "diplomatic relations" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#734 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36307) ["id"]=> int(6089) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7670) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The Future of Cybersecurity in Hungary in the Light of the EU NIS2 Directive
Europe and the European Union have faced many crises and problems in recent years. Perhaps never since the World War II has Europe’s security been so unpredictable. Russia’s war in Ukraine and the conflicts that preceded it have shown that in cyberspace it is not only the warring parties that face increased attacks but also third parties, most notably countries that are part of the supply chain of one of the warring parties. Europe’s and the EU’s defence capabilities must therefore be continuously improved, and a high level of unified resilience must be achieved in several areas, with the cooperation of all Member States. First and foremost, there is a need to establish a common high level of defence capability in the area of critical infrastructure, which is addressed by the EU CER Directive, and in the area of cybersecurity, the basis for which is laid by the NIS2 Directive.
" ["hu_HU"]=> string(1000) "Európát és az Európai Uniót az elmúlt években számos válság és megoldandó problémák érték. Talán a második világháború óta még sosem volt ennyire kiszámíthatatlan Európa biztonsága. Az orosz–ukrán háború és az azt megelőző konfliktusok rámutattak arra, hogy a kibertérben nemcsak az egymással ellenségeskedő felek számíthatnak fokozott támadásokra, de harmadik felek is, leginkább azon országok, amelyek valamelyik háborús fél ellátási láncának részét képezik. Ezért Európa és az Unió védelmi képességét folyamatosan fejleszteni kell, és valamennyi tagállam közreműködésével egységes, magas szintű rezilienciát kell megvalósítani több területen is. Elsődlegesen a kritikus infrastruktúrák tekintetében, amelynek védelmével a CER EU-s irányelv foglalkozik, valamint a kiberbiztonság területén kell egységes magas védelmi képességet létrehozni, amelynek alapjait a NIS2 irányelv hivatott megteremteni.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(76) "The Future of Cybersecurity in Hungary in the Light of the EU NIS2 Directive" ["hu_HU"]=> string(88) "Magyarország kiberbiztonságának jövője az európai uniós NIS2 irányelv tükrében" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(17) "Vásárhelyi Örs" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#707 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9469) ["email"]=> string(37) "vasarhelyi.ors.laszlo@stud.uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7557) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-6752-2546" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(38) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:12:"NKE HKK KMDI";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(12) "Vásárhelyi" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(4) "Örs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(14) "Európai Unió" [1]=> string(15) "Kiberbiztonság" [2]=> string(4) "NIS2" [3]=> string(8) "NBSZ NKI" [4]=> string(5) "SZTFH" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(14) "European Union" [1]=> string(13) "cybersecurity" [2]=> string(7) "Hungary" [3]=> string(4) "NIS2" [4]=> string(9) "SSNS NCSC" [5]=> string(5) "SZTFH" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#750 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36308) ["id"]=> int(6090) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7557) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Prior to Britain’s entry into World War I, the British Security Service opted for the close surveillance rather than the immediate arrest of identified German agents to dismantle
the German spy network at the outbreak of war. During the war, counterintelligence relied on the monitoring of incoming and outgoing passengers, letters and telegrams to identify German spies, a practice, which resulted in the capture of enemy agents working with rudimentary methods, including the so-called ‘lemon juice spies’. As German espionage eased from 1916, MI5’s focus shifted from counter-espionage to counter-subversion. Germany sought to undermine the British war effort by inciting
and supporting groups with hostile feelings towards the British Empire, including Irish separatists and Indian revolutionaries. After the October Revolution in Russia, the focus of counter-subversion shifted to eliminating the communist threat.
Nagy-Britannia első világháborús hadba lépése előtt a brit biztonsági szolgálat az azonosított német ügynökök azonnali letartóztatása helyett inkább a szoros megfigyelésük mellett döntött, hogy a háború kitörésekor rövid időn belül felszámolhassa a német kémhálózatot. A háború alatt az elhárítás a be- és kiutazók, valamint a levelek és táviratok ellenőrzésére támaszkodott a német kémek beazonosítása érdekében, amely gyakorlat a kezdetleges módszerekkel dolgozó ellenséges ügynökök, köztük az úgynevezett „citromlé kémek” elfogását eredményezte. A német kémtevékenység 1916-tól való enyhülésével az MI5 figyelme a kémelhárításról a felforgató akciók elhárítására tevődött át. Németország a Brit Birodalommal szemben ellenséges érzelmeket tápláló csoportok, köztük ír szeparatisták és indiai forradalmárok felbujtásával és támogatásával próbálta meg aláásni a brit háborús erőfeszítéseket. Az 1917-es októberi orosz forradalom után a felforgatás elleni küzdelem középpontjába a kommunista fenyegetés elhárítása került.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(26) "The MI5 during World War I" ["hu_HU"]=> string(37) "Az MI5 az első világháború során" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(16) "Pomogács Péter" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#113 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9430) ["email"]=> string(24) "pomogacs.peter@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7526) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0001-0073-9679" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(48) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:22:"NKE HHK Doktori Iskola";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(9) "Pomogács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Péter" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(3) "MI5" [1]=> string(20) "első világháború" [2]=> string(16) "kémelhárítás" [3]=> string(16) "citromlé kémek" [4]=> string(12) "felforgatás" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(3) "MI5" [1]=> string(11) "World War I" [2]=> string(19) "counterintelligence" [3]=> string(17) "lemon juice spies" [4]=> string(10) "subversion" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#731 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36309) ["id"]=> int(6091) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7526) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Escape of Soldiers as State Security Cases in the Border Guard in the Early 1960s
This publication describes the state security cases of the border guard in the early 1960s, based on the document collection of the Hungarian National Archives in Lángliliom Street. The author describes the events that took place, the methods used to investigate them, the related military prosecution documents and court rulings. Some of the methods used in border guarding and certain problems faced by the border guards are also discussed.
" ["hu_HU"]=> string(480) "A publikáció a határőrségnél az 1960-as évek elejei állambiztonsági vonatkozású történéseket ismertet a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára Lángliliom utcai dokumentumgyűjteménye alapján. Az olvasó megismerhet megtörtént eseményeket, azok kivizsgálásának módjait, kapcsolódó katonai ügyészségi okmányokat és bírósági ítéleteket. Betekinthetünk a határőrizet néhány módszerébe és a határőrség egyes problémáiba.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(81) "Escape of Soldiers as State Security Cases in the Border Guard in the Early 1960s" ["hu_HU"]=> string(94) "Katonák szökései mint állambiztonsági esetek a határőrségnél a ’60-as évek elején" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Fórizs Sándor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#758 (6) { ["_data"]=> array(14) { ["id"]=> int(9574) ["email"]=> string(18) "drforizs@gmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7632) ["seq"]=> int(4) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-6019-3295" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(91) "University of Public Service Faculty of Law Enforcement, Doctoral School of Law Enforcement" ["hu_HU"]=> string(95) "Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Rendészettudományi Kar, Rendészettudományi Doktori Iskola." } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(69) "Retired police brigadier-general, retired university professor
" ["hu_HU"]=> string(98) "nyugállományú rendőr dandártábornok, nyugállományú egyetemi tanár.
" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Fórizs" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Sándor" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(13) "határőrség" [1]=> string(20) "külföldre szökés" [2]=> string(16) "állambiztonság" [3]=> string(11) "informátor" [4]=> string(11) "tartótiszt" [5]=> string(16) "elhárítótiszt" } ["en_US"]=> array(7) { [0]=> string(12) "border guard" [1]=> string(6) "escape" [2]=> string(17) "absconding abroad" [3]=> string(14) "state security" [4]=> string(9) "informant" [5]=> string(6) "holder" [6]=> string(25) "counter-espionage officer" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#752 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36310) ["id"]=> int(6092) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7632) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }
Certain Security Issues of the Technological Singularity
The second decade of the 21st century brought the pre-technological singularity (TS) era when ICT solutions infiltrated all the verticals of our lives offering a plethora of possibilities and posing an unpredictable number of challenges. They have been initiating novel – economy, security etc. – frontlines in interstate competition. The new hardware technologies sped up the research of Artificial Intelligence (AI) and the global penetration of Al-based solutions for a tremendous number of use cases. 2022 brought a breakthrough in R&D and the use of Large Language Models (LLMs). The potential embodied in AI, its fusion with massive real-time data generating technologies (IoT) and ubiquitous ICT eco-system (5G/6G) brought the TS in tangible proximity, making a profound effect on our world’s security. Certain aspects of security issues and the effects of TS are examined in this paper by analysing the relevant literature, illustrating the limitations of the present security/cyber defence approach to TS.
" ["hu_HU"]=> string(1154) "A 21. század második évtizedére a mindennapi életünket átszövő infokommunikáció kínálta lehetőségek mellett a vonatkozó kihívások száma is jelentősen megnövekedett, új – gazdasági és a biztonság más szféráit érintő – frontot nyitva az államok közötti versengésekben. A hardvertechnológia fejlődése a 2010-es években új lendületet adott a mesterséges intelligencia (MI) alap- és alkalmazott kutatásoknak, az MI-alkalmazások intenzív terjedésének. 2022 a nagy nyelvi modellek (Large Language Model, LLM) terén hozott figyelemre méltó áttörést. Az MI-potenciál, fuzionálva a nagy tömegű, valós idejű adatokat generáló technológiákkal (például IoT) és az információk továbbítását biztosító, tervezetten „mindenhol jelen lévő” infokommunikáció technológiai IKT-megoldásokkal (5G/6G), kézközelbe hozta a technológiai szingularitást (TS). Jelen tanulmányban a vonatkozó szakirodalom elemzése útján a TS biztonságunkra gyakorolt egyes hatásait vizsgáltam, rámutatva, hogy a TS viszonylatában elégtelen korunk biztonsági/kibervédelmi megközelítése.
" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(56) "Certain Security Issues of the Technological Singularity" ["hu_HU"]=> string(60) "A technológiai szingularitás egyes biztonsági kihívásai" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(14) "Ollári Viktor" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#762 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9561) ["email"]=> string(28) "ollari.viktor@protonmail.com" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7624) ["seq"]=> int(5) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0009-0009-9611-8786" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(37) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:11:"NBSZ / KMDI";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Ollári" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Viktor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(4) { [0]=> string(28) "technológiai szingularitás" [1]=> string(26) "mesterséges intelligencia" [2]=> string(6) "5G/ 6G" [3]=> string(18) "nemzeti biztonság" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(25) "technological singularity" [1]=> string(23) "Artificial Intelligence" [2]=> string(6) "5G/ 6G" [3]=> string(17) "national security" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#757 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36311) ["id"]=> int(6093) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7624) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The National Security Advisor in Hungary with Strengthened Powers Changes in 2024 in the Political-Level Coordination Institutions of the National Security Administration
The transformations started in the national security administration after the formation of the new Government in 2022 were completed by the spring of 2024. In political coordination, the prime minister’s national security adviser has more important responsibility than before. Recently, steps towards a cooperative model gradually appeared in the national security administration. The national security adviser with strengthened powers is the “political adoption” of the information management
with fusion approach introduced in the national security administration. As a result of this, divided political control will be mitigated, which can result in an increase in the efficiency of national security information. At the same time, parallelisms remain, due to which the management system cannot be considered fully convergent.
A hazai nemzetbiztonsági igazgatásban a 2022. évi új Kormány megalakulását követően megkezdett átalakítások 2024 tavaszára teljesedtek ki. A politikai koordinációban a korábbinál súlypontibb helyet foglal el a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója. A nemzetbiztonsági igazgatásban az utóbbi időben fokozatosan megjelentek a kooperatív modell irányába mutató lépések. A megerősített hatáskörű nemzetbiztonsági főtanácsadó a nemzetbiztonsági igazgatásban bevezetett fúziós információkezelés „politikai adoptációja”. Létrehozásának eredményeképpen mérséklődik az osztott politikai irányítás, ami a nemzetbiztonsági tájékoztatás hatékonyságnövekedését eredményezheti. Fennmaradnak ugyanakkor olyan párhuzamosságok, amelyek miatt az irányítási rendszer nem tekinthető teljesen konvergensnek.
" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(104) "Changes in 2024 in the Political-Level Coordination Institutions of the National Security Administration" ["hu_HU"]=> string(104) "2024. évi változások a nemzetbiztonsági igazgatás politikai szintű koordinációs intézményeiben" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(65) "The National Security Advisor in Hungary with Strengthened Powers" ["hu_HU"]=> string(78) "A megerősített hatáskörű nemzetbiztonsági főtanácsadó Magyarországon" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(15) "Márton Balázs" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#732 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9345) ["email"]=> string(18) "marbal@t-online.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7455) ["seq"]=> int(6) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0001-5485-3509" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(28) "a:1:{s:5:"hu_HU";s:3:"NKE";}" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Márton" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(7) "Balázs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(5) { [0]=> string(16) "nemzetbiztonság" [1]=> string(16) "titkosszolgálat" [2]=> string(28) "nemzetbiztonsági szolgálat" [3]=> string(11) "adatfúzió" [4]=> string(32) "nemzetbiztonsági főtanácsadó" } ["en_US"]=> array(5) { [0]=> string(17) "national security" [1]=> string(15) "secret services" [2]=> string(21) "intelligence services" [3]=> string(11) "data fusion" [4]=> string(32) "national security administration" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#761 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36312) ["id"]=> int(6094) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7455) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Könyvismertető Kovács Tamás A magyar kémelhárítás a II. világháború idején című művéről
Könyvajánló
" } ["copyrightHolder"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(11) "Dobák Imre" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(104) "Könyvismertető Kovács Tamás A magyar kémelhárítás a II. világháború idején című művéről" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#755 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(9766) ["email"]=> string(21) "dobak.imre@uni-nke.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(7749) ["seq"]=> int(7) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9632-2914" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(6) "Dobák" ["hu_HU"]=> string(6) "Dobák" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(4) "Imre" ["hu_HU"]=> string(4) "Imre" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(0) { } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(0) { } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#768 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(36313) ["id"]=> int(6095) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(7749) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }