A radikalizáció és a terrorizmus kapcsolata, egyes formái, gondolatok a megelőzés lehetséges perspektíváiról
The radicalization and the process leading to terrorism in different social strata and groups with different ethno-cultural background can going on, in different ways but the motivation is usually the same. The basic conditions are: the susceptibility based on the background, the sophisticated and tendentious interpretation of the religious and cultural traditions, sticking that the antagonisms are irresolvable and well prepared leader with organizational support.
Throughout the development of terrorism one can follow the changes of methods, tools and perpetrators up to the Modus Operandi ‘Lone Wolf”.
The prevention of radicalization and terrorism is strongly set back by the controversy between the long term and non-profit oriented supply of financial and material resources and the socio-economic development interests of the donor countries.
" ["hu_HU"]=> string(972) "A radikalizálódás és az azon keresztül a terrorizmushoz vezető folyamat eltérő társadalmi rétegekben, eltérő nemzeti, kulturális hátérrel rendelkező csoportok esetében más-más módon, de hasonló motiváció mellett mehet végbe. Alapvető tényező a háttér miatti befolyásolhatóság, a vallási és kulturális hagyományok tendenciózusan elferdített bemutatása, az ellentétek feloldhatatlanságának sulykolása, egy felkészült, szervezeti háttérrel rendelkező vezető személyiség. A terrorizmus fejlődése során végig követhető a módszerek, eszközök és elkövetők változása egészen az egyre inkább teret nyerő magányos elkövetési módig. A radikalizálódás és a terrorizmus megelőzését jelentősen hátráltatja a megelőzéshez hosszú távon szükséges, profitot nem termelő anyagi-pénzügyi eszközök biztosítása és a donor országok gazdasági-társadalmi fejlesztési érdekeinek ellentéte.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(118) "A radikalizáció és a terrorizmus kapcsolata, egyes formái, gondolatok a megelőzés lehetséges perspektíváiról" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#721 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(2010) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1838) ["seq"]=> int(0) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0003-3454-9539" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Bács" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Zoltán György" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(10) "migráció" [1]=> string(16) "marginalizáció" [2]=> string(13) "frusztráció" [3]=> string(25) "autoimmun radikalizáció" [4]=> string(11) "terrorizmus" [5]=> string(20) "magányos elkövető" } ["en_US"]=> array(6) { [0]=> string(9) "migration" [1]=> string(15) "marginalization" [2]=> string(11) "frustration" [3]=> string(25) "autoimmune radicalization" [4]=> string(9) "terrorism" [5]=> string(16) "lone perpetrator" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#734 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(6080) ["id"]=> int(1031) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1838) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }During the operation of IT systems in systems taking place every day a lot of logs made to the collection, analysis, in addition to the legal requirements is the only way the organization's IT system has successfully attack detection, and large can help to identification an ongoing attack. Neither the state administration nor the market environment is no common practice in the operation of the logging function. And there is no established best practice to uniformly used, in many cases the organizations operate only log collection, analysis system in order to meet the legal requirements.
The author of this article presents international and national legislation and standards related expectations of logging functions of information systems activities. The author proposes a range of systems which should be involve in the logging systems, and demonstrates that an organization's logging maturity level related to the IT systems and what kind of questions to be answered in the development of the logging function. Also on display will be that generated a system log entry, how it is processed the way in which it becomes an information security incident.
" ["hu_HU"]=> string(1442) "Az informatikai rendszerek működése során a rendszerekben zajló eseményekről nap, mint nap rengeteg naplóbejegyzés készül, amelyek gyűjtés, elemzése a jogszabályi megfelelés mellett hatékony segítséget nyújt a szervezet informatikai rendszerét ért sikeres támadás feltárásához, az események rekonstruálásához, de támogatást adhat folyamatban lévő támadás azonosításához is. Ugyanakkor sem az államigazgatásban, sem piaci környezetben nem alakult ki egységes gyakorlat a naplózási funkció működtetésével kapcsolatban, így az állami szervezetek sok esetben ma még csak a jogszabályi elvárás teljesítése érdekében működtetnek naplógyűjtő, elemző rendszert. A szerző jelen cikkében bemutatja az informatikai rendszerekben zajló tevékenységek naplózásával kapcsolatos nemzetközi és hazai jogszabályokban, valamint szabványokban megfogalmazott elvárásokat. Továbbá javaslatot tesz a naplózásba bevonandó rendszerek körére, bemutatja, hogyan lehet megállapítani, hogy egy szervezet milyen érettségi szinten van informatikai rendszereinek naplózásával kapcsolatban, illetve milyen kérdésekre kell választ adnia a naplózási képesség kialakítása során. Bemutatásra kerül továbbá, hogy egy rendszerben keletkező naplóbejegyzés, miként kerülhetnek feldolgozásra, egy eseményből milyen módon lesz információbiztonsági incidens.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> string(38) "Az informatikai rendszerek naplózása" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#731 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(2014) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1844) ["seq"]=> int(1) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-4473-0895" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Sági" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Gábor" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(15) "naplógyűjtés" [1]=> string(14) "naplóelemzés" [2]=> string(10) "naplózás" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(14) "log collection" [1]=> string(12) "log analyses" [2]=> string(7) "logging" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#750 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(6085) ["id"]=> int(1034) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1844) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }Biztonságpolitikai kihívások az Európai Unió szomszédságában II. – A szír menekültek
During the Syrian civil war more than four million people fled from the country. Their everyday life depends on the host country’s possibilities and patient, and on the other hand the relief of international organizations.
" ["hu_HU"]=> string(265) "A szíriai polgárháború következtében több mint négy millió szír menekült a környező országokba. Mindennapjaik, a befogadó országok lehetőségein és türelmén, valamint a nemzetközi szervezetek segítségnyújtó képességétől függnek.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(96) "Biztonságpolitikai kihívások az Európai Unió szomszédságában II. – A szír menekültek" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#753 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(2015) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1846) ["seq"]=> int(2) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(37) "https://orcid.org/0000-0002-9999-2841" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(5) "Tóth" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(15) "Zoltán Balázs" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(6) { [0]=> string(7) "Szíria" [1]=> string(15) "polgárháború" [2]=> string(9) "menekült" [3]=> string(29) "Európai Unió Iszlám Állam" [4]=> string(18) "Egyesült Államok" [5]=> string(14) "Európai Unió" } ["en_US"]=> array(4) { [0]=> string(5) "Syria" [1]=> string(9) "civil war" [2]=> string(7) "refugee" [3]=> string(14) "European Union" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#754 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(6087) ["id"]=> int(1035) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1846) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }The study examines some organizational questions of Hungarian national security community between 1990 and 2012 (2016). The organizational changes of Hungarian national security sector have to be enlightened by its own historical context and as a part of the whole security structure. According to this we have to keep in mind and note the fact that for structural changes a few months, for wide and stable legal background more years, but for a real cultural change even more time is needed. Two or three decades of experience itself is enough as a point of reference, but despite the name of a declared consolidation and continuing change the questions are still cases at issue.
" ["hu_HU"]=> string(897) "A tanulmány a magyar nemzetbiztonsági szféra egyes 1990 és 2012 (2016) közötti szervezeti és működési kérdéseit vizsgálja. A magyar nemzetbiztonsági szektor szervezeti változásait történeti kontextusában, a szervezetrendszer egészeként és a rendvédelmi szektor más szereplőivel párhuzamosan érdemes vizsgálni. Figyelembe kell venni, hogy az intézményi változtatásokhoz több hónap, a széleskörű és stabil jogszabályi háttér megteremtéséhez több év, egy teljesen új szolgálati kultúra meghonosodásához még ennél is több idő szükséges. Két-három évtized tapasztalata már önmagában is vizsgálatra érdemes, korszakokon átnyúló viszonyítási alap. A konszolidáció nevében, és a folyamatos változás ellenére egyes kérdések napirenden maradtak, mások szakmai-történeti kontextusba ágyazva ismét előtérbe kerültek.
" } ["copyrightHolder"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["prefix"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["subtitle"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["title"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(38) "Nemzetbiztonság és szervezetrendszer" } ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["authors"]=> array(1) { [0]=> object(Author)#759 (6) { ["_data"]=> array(15) { ["id"]=> int(2016) ["email"]=> string(19) "noreply@ludovika.hu" ["includeInBrowse"]=> bool(true) ["publicationId"]=> int(1848) ["seq"]=> int(3) ["userGroupId"]=> int(167) ["country"]=> string(2) "HU" ["orcid"]=> string(0) "" ["url"]=> string(0) "" ["affiliation"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["biography"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["familyName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Dávid" } ["givenName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(6) "Ferenc" } ["preferredPublicName"]=> array(2) { ["en_US"]=> string(0) "" ["hu_HU"]=> string(0) "" } ["submissionLocale"]=> string(5) "hu_HU" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } ["keywords"]=> array(2) { ["hu_HU"]=> array(3) { [0]=> string(16) "nemzetbiztonság" [1]=> string(40) "hírszerző és elhárító szolgálatok" [2]=> string(12) "rendvédelem" } ["en_US"]=> array(3) { [0]=> string(17) "national security" [1]=> string(46) "intelligence and counter-intelligence services" [2]=> string(15) "law enforcement" } } ["subjects"]=> array(0) { } ["disciplines"]=> array(0) { } ["languages"]=> array(1) { ["hu_HU"]=> array(1) { [0]=> string(6) "magyar" } } ["supportingAgencies"]=> array(0) { } ["galleys"]=> array(1) { [0]=> object(ArticleGalley)#732 (7) { ["_submissionFile"]=> NULL ["_data"]=> array(9) { ["submissionFileId"]=> int(6089) ["id"]=> int(1036) ["isApproved"]=> bool(false) ["locale"]=> string(5) "hu_HU" ["label"]=> string(3) "PDF" ["publicationId"]=> int(1848) ["seq"]=> int(0) ["urlPath"]=> string(0) "" ["urlRemote"]=> string(0) "" } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(true) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) } } } ["_hasLoadableAdapters"]=> bool(false) ["_metadataExtractionAdapters"]=> array(0) { } ["_extractionAdaptersLoaded"]=> bool(false) ["_metadataInjectionAdapters"]=> array(0) { } ["_injectionAdaptersLoaded"]=> bool(false) }