Online manipuláció: a humán döntéshozás meghackelése és manipulációs technikák a digitális világban

doi: 10.32561/nsz.2024.1.4

Absztrakt

A Cambridge Analytica botránya óta sok vita folyik az online manipulációról a tudományos életben. Elkezdtük megérteni az online manipuláció mechanizmusát – hogyan működik együtt a viselkedéstudomány, a big data technológia és a mikrotargeting –, de csak találgatni tudunk a hatékonyságáról. Ebben a tanulmányban néhány, az elmúlt évekből vett példán keresztül szemléltetem a manipuláció fogalmát, hogy bepillantást nyerjünk a tömeges online politikai manipuláció mechanizmusába: hogyan működik, miért nem hasonlítható össze a hagyományos reklám- vagy médiamanipulációval? Melyek a folyamat kulcsfontosságú elemei? Röviden bemutatom a big data és az adatbányászat területét és módszereit, valamint azt a folyamatot, amely az algoritmust biztosítja, lehetővé teszi a mikrotargetinget.

Kulcsszavak:

manipuláció befolyásolás Big Data Facebook online célzott hirdetés

Hivatkozások

BODA Mihály (2019): A terrorelhárítás etikája: hivatás, halálos erőszak alkalmazása és információszerzés. Kézirat.

Cambridge Analytica and Facebook: The scandal so far (2018): Aljazeera, 2018. március 28. Online: https://www.aljazeera.com/news/2018/3/28/cambridge-analytica-and-facebook-the-scandal-so-far

CHANG, Alvin (2018): The Facebook and Cambridge Analytica scandal, explained with a simple diagram. A visual of how it all fits together. They’re now shutting down. Vox, 2018. május 2. Online: https://www.vox.com/policy-and-politics/2018/3/23/17151916/facebook-cambridge-analytica-trump-diagram

DAVIDSON, Darren (2018): Facebook Targets ‘Insecure’ Young People to Sell Ads. The Australian, 2017. május 1. Online: https://www.theaustralian.com.au/business/media/facebook-targets-insecureyoung-people-to-sell-ads/news-story/a89949ad016eee7d7a61c3c30c909fa6/

HILL, Kashmir (2012): How Target figured out a teen girl was pregnant before her father did. Forbes, 2012. február 16. Online: https://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/02/16/how-target-figured-out-a-teen-girl-was-pregnant-before-her-father-did/

HU, Margaret (2020): Cambridge Analytica’s black box. Big Data & Society, 7(2). Online: https://doi.org/10.1177/2053951720938091

KOSINSKI, Michael – STILLWELL, David – GRAEPELET, Thore (2013): Private Traits and Attributes are Predictable from Digital Records of Human Behavior. PROC. NAT’L ACAD. SCI., 110(15), 5797–5801. Online: https://doi.org/10.1073/pnas.1218772110

MADOWO, LARRY (2018): How Cambridge Analytica poisoned Kenya’s democracy. The Washington Post, 2018. március 20. Online: https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2018/03/20/how-cambridge-analytica-poisoned-kenyas-democracy/

MAYER-SCHÖNBERGER, Viktor – CUKIER, Kenneth (2012): Big Data: Forradalmi módszer, amely megváltoztatja a munkánkat, gondolkodásunkat és az egész életünket. Budapest: HVG.

SUNSTEIN, Cass (2016): Fifty Shades of Manipulation. 1 J. Marketing Behav., 213. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9781316493021.005

SUSSER, Daniel – ROESSLER, Beata – NISSENBAUM, Helen (2019): Online Manipulation: Hidden Influences in a Digital World. 4 Georgetown Law Technology Review, 4(1), 1–45.

THALER, Richard H. – SUNSTEIN, Cass (2008): NUDGE. Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. New Haven – London: Yale University Press.

TVERSKY, Amos – KAHNEMAN, Daniel (1974): Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 185(4157), 1124–1131. Online: https://doi.org/10.1126/science.185.4157.1124

WOOD, Allen (2014): Coercion, Manipulation, Exploitation. In COONS, Christian – WEBER, Michael (szerk.): Manipulation: Theory and Practice. New York: Oxford University Press, 17–50. Online: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199338207.003.0002

ZARSKY, Tal (2019): Privacy and Manipulation in the Digital Age. Theoretical Inquires in Law, 20(1), 157–188. Online: https://doi.org/10.1515/til-2019-0006

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.