Challenges and solutions in teaching the history of finance guard

doi: 10.32577/mr.2024.2.9

Abstract

An inseparable part of developing a financial guard identity is a thorough knowledge of your professional past. At the same time, it is important to convey this knowledge in a way that is acceptable to Gen Z finance guard students, through creative channels that complement traditional educational methods.

The aim of the study is to present and analyse the results of a new educational methodological solution, the "professional history adventure tour", organized for first-year students of the Department of Customs and Finance Guard of the Faculty of Law Enforcement of the National University of Public Service, which complements and is implemented within the framework of their professional history course.

To achieve this research objective, at the conclusion of the professional history course, a questionnaire was prepared among participants, examining whether and to what extent the adventurous tour is suitable for achieving values that are emphasized in law enforcement education, such as presenting the traditions of the financial officer and the history of his predecessors. We examined the effectiveness of the methods used throughout the program, whether students rate them as innovative, and whether the knowledge gained is useful. The questionnaire was sent to all course participants of course (N=41),  80.4% of whom completed it (N=33).

Based on the survey, the adventurous tour contributes to the development of skills such as assessing complex situations, reviewing the factors involved in processes, assessing their significance, assessing the consequences of decision-making alternatives, understanding the relationships between past and present relationships. The knowledge gained can be well incorporated and used, and can serve as a background when preparing a thesis or scientific paper.

Teaching professional history with a well-chosen complex method can be successful and effective. It helps to develop and strengthen professionalism. Such a method can also be an adventurous tour corresponding to the Creative Learning Program, which is considered a priority in the NKE Institutional Development Plan, which has been organized for 5 years and is evaluated for the second time in its own questionnaire.

Keywords:

innovation history of finance guard methodology competence Generation Z

How to Cite

Biróczky-Szabó, A., & Czene-Polgár , V. (2024). Challenges and solutions in teaching the history of finance guard. Hungarian Law Enforcement, 24(2), 155–167. https://doi.org/10.32577/mr.2024.2.9

References

BALASKA Andrea – KISS Attila szerk (2007): A 140 éves Vám- és Pénzügyőrség emlékalbuma 1867–2007. Budapest: VIVA Média Holding.

BESENYEI Lajos (2016): A generáció váltás forradalma. Opus et Educatio, 3(4), 371–378. Online: https://doi.org/10.3311/ope.19

BUDA András (2017): IKT és oktatás. Együtt vagy egymás mellett? Szeged: Belvedere Meridionale. Online: https://doi.org/10.14232/belvbook.2017.58528

CHRISTIÁN László – ERDŐS Ákos – MAGASVÁRI Adrienn (2021): Képzési innováció a magyar rendészeti felsőoktatásban. In CZENE-POLGÁR Viktória et al. (szerk.): „Tradíció, tudomány, minőség” – 30 éves a Vám-és Pénzügyőri Tanszék. Budapest: MRTT Vám- és Pénzügyőri Tagozat, 62–77. Online: https://doi.org/10.37372/mrttvpt.2021.2.2

CHRISTIÁN László – HAUTZINGER Zoltán – KOVÁCS Gábor (2021): A magyar rendészeti felsőoktatás jelene és jövője. Magyar Rendészet, 21(ksz), 53–72. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2021.1.ksz.4

CZENE-POLGÁR Viktória (2020): A pénzügyőrség szerepe a gazdasági bűncselekmények felderítésében 1945–56 között. Magyar Rendészet, 20(1), 13–21. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2020.1.1

CZENE-POLGÁR Viktória – SZABÓ Andrea (2023): Innováció a pénzügyőri szakmatörténet oktatásban. Neveléstudomány: Oktatás – Kutatás – Innováció, 11(2), 44–54. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.41.2023.2.4

DUCHON Jenő (2021): Tanulási stílus és játékos típus összevetése felnőtteknél, az oktatási folyamat játékosítása céljából. In CSABA Zágon – ZSÁMBOKINÉ FICSKOVSZKY Ágnes (szerk.): Tehetség, szorgalom, hivatás. Budapest: MRTT Vám- és Pénzügyőri Tagozat, 223–236. Online: https://doi.org/10.37372/mrttvpt.2021.1.15

ERDŐS Ákos (2017): Szemelvények a Békés megyei vámőrök és pénzügyőrök életéből: a nagy háborúktól a rendszerváltásig. In CZENE-POLGÁR Viktória – ZSÁMBOKINÉ FICSKOVSZKY Ágnes (szerk.): Mérföldkövek az adó- és vámigazgatás történetéből: Válogatott tanulmányok az évfordulók tükrében. Budapest: Magyar Rendészettudományi Társaság Vám- és Pénzügyőri Tagozat, 8–33. Online: http://real.mtak.hu/id/eprint/117087

ERDŐS Ákos (2021): „Ecce Homo!” – Munkácsy a magyar vám- és pénzügyőrök történetében. In CZENE-POLGÁR Viktória – SZABÓ Andrea – ZSÁMBOKINÉ FICSKOVSZKY Ágnes (szerk.): A „fináncztudomány” művelői: Szent Mátétól Berg Ottóig. Pécs: Kronosz, 99–122.

ERDŐS Ákos – MAGASVÁRI Adrienn – SZABÓ Andrea (2019): Új generáció a rendészeti felsőoktatásban. In GAÁL Gyula – HAUTZINGER Zoltán. (szerk.): Gondolatok a rendészettudományról. Írások a Magyar Rendészettudományi Társaság megalapításának tizenötödik évfordulója alkalmából. Budapest: Magyar Rendészettudományi Társaság, 89–102. Online: https://real.mtak.hu/93732/1/MRTT15.pdf

ERDŐS Ákos – MAGASVÁRI Adrienn – SZABÓ Andrea (2020): Professional Career Choice and Career Startin Regards to the Expectations of Hungarian Law Enforcement Higher Education and of the Law Enforcement Organs. Internal Security, 12(2), 301–312. Online: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.6702

FERINCZ Adrienn (2013): Az új generáció elvárásai a munkahelyekkel szemben. In KARLOVITZ János Tibor (szerk.): Ekonomické štúdie – Teória a Prax = Gazdasági tanulmányok: elmélet és gyakorlat. Komarno: International Research Institute, 220–228. Online: http://www.irisro.org/gazdasagtan2013januar/G322FerinczAdrienn.pdf

HEGEDŰS Judit (2019): Szemléletformálás a rendészeti képzésben. HEGEDŰS Judit (szerk.): A magatartástudomány helye és szerepe a rendészeti képzésben. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 5–18. Online: https://bit.ly/3WbUaPr

HEGEDŰS Judit (2020): Rendészeti felsőoktatásban tanuló hallgatók tanulási szemléletmódjának alakulása. In HEGEDŰS Judit (szerk.): Magatartástudományi kutatások a rendészeti képzés megújítása érdekében. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 51–64. Online: https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/15805/Magatartastudomanyi%20kutatasok.pdf?sequence=1

JANCSÁK Csaba et al. (2021): A gyakorlaton alapuló kutatási tényektől a kutatási tényeken alapuló gyakorlatig – elbeszélt történelem a történelemoktatásban. Iskolakultúra, 31(11–12), 3–15. Online: https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.11-12.3

KAPOSI József (2017): A történelmi gondolkodás és a képességfejlesztő feladatok. Történelemtanítás, 8(1–2). Online: http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2017/10/kaposi-jozsef-a-tortenelmi-gondolkodas-es-a-kepessegfejleszto-feladatok-08-01-03/

KAPOSI József (2020): A hazai történelemoktatás dilemmái. In FISCHERNÉ Dárdai Ágnes – KAPOSI József – KATONA András (szerk.): A TÖRTÉNELEMT@NÍTÁS a történelemtanításért. Budapest: Magyar Történelmi Társulat, 109–129. Online: https://doi.org/10.15170/MTT.2020

KISS István Géza (1996): A magyar királyi vámőrség története. Budapest: VIVA Média.

KOJANITZ László (2014): A történelmi gondolkodás fejlesztésének irányzatai. In CSÓKA-JAKSA Helga – SCHMELCZER-POHÁNKA Éva – SZEBERÉNYI Gábor (szerk.): Pedagógia, oktatás, könyvtár. Pécs: Pécsi Egyetemi Könyvtár, 189–202. Online: https://bit.ly/3Y1wjDc

KOLAKOWSKI Leszek (1998): Kis előadások nagy kérdésekről. Budapest: Európa.

KOVÁCS Tamás (2022): Társadalomtudományok helye és szerepe a modern rendészeti felsőoktatásban. Belügyi Szemle, 70(10), 2061–2076. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2022.10.8

KOVÁCSICS Iván szerk. (2000): Emlékkönyv a Vám- és Pénzügyőrség történetéről 1867–2000. Budapest: VIVA Média Holding.

KÖPF László (2003): Fejezetek a magyar vámigazgatás és pénzügyőrség történetéből. Budapest: Tipico Design.

KÖREI Attila – SZILÁGYI Szilvia (2020): Didaktikai játékok integrálásának lehetőségei a felsőoktatásban. Multidiszciplináris Tudományok, 10(3), 223–224. Online: https://doi.org/10.35925/j.multi.2020.3.27

MAGASVÁRI Adrienn (2020): Hivatása: pénzügyőr. In CSABA Zágon – SZABÓ Andrea (szerk.): Közös kihívások – egykor és most. Budapest: Magyar Rendészettudományi Társaság Vám- és Pénzügyőri Tagozat, 184–211. Online: https://doi.org/10.37372/mrttvpt.2020.1.10

MAGASVÁRI Adrienn (2022): A pénzügyőri szolgálat empirikus vizsgálata az utánpótlás- és hivatáskutatások tükrében. PhD-disszertáció. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Doktori Iskola. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2022.037

MEZŐ Katalin (2023): A történelem tanításának módszerei tanulásban akadályozott tanulókat (is) nevelő iskolákban. Lélektan és hadviselés, 5(2), 43–59. Online: https://doi.org/10.35404/LH.2023.2.43

PÁLFFY Zsuzsanna (2021): A Z generáció motiválása és megtartása a munkahelyeken. In MAKKOS Anikó – KECSKÉS Petra – KÖVECSESNÉ GŐSI Viktória (szerk.): „Kizökkent világ” Szokatlan és különleges élethelyzetek: a nem-konvencionális, nem „normális”, nem kiszámítható jelenségek korszaka? XXIV. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötete. Győr: Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar, 116–124. Online: https://lib.sze.hu/images/Apaczai/kiadv%C3%A1ny/2020/03_04.pdf

PARÁDI József (2018): A dualizmuskori Magyar Királyi Pénzügyőrség határőrizeti szolgálata. In PARÁDI József (szerk.): Emlékkönyv Őry Károly születésének 85. évfordulója tiszteletére. Budapest: Szemere Bertalan Magyar Rendvédelem-történeti Tudományos Társaság, 89–118. Online: https://doi.org/10.31626/HU-EISSN2530094X.VITOM.89-118.p

PRENSKY Marc (2001): Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizont The International Journal of Learning Futures, 9(5), 1–6. Online: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

SHEAR, Linda – GALLAGHER Larry, – PATEL, Deepa (2011): Innovative Teaching and Learning Research. 2011 Findings and Implications. SRI International. Online: https://www.european-agency.org/sites/default/files/itlresearh2011findings.pdf

SZABÓ Andrea (2017a): A Magyar Királyi Pénzügyőrség rangrendszere 1867–1947. Rendvédelem-történeti Füzetek, 27(54), 107–126. Online: https://doi.org/10.31627/RTF.XXVII.2017.54N.107-126P

SZABÓ Andrea (2017b): A pénzügyi igazgatás szervezeti keretei egykor és most a rendészeti feladatok tükrében. In GAÁL Gyula – HAUTZINGER Zoltán (szerk.): Szent Lászlótól a modernkori magyar rendészettudományig. Pécs: Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoport, 351–356. Online. http://pecshor.hu/periodika/XIX/szabo_andrea.pdf

TURI Zsolt (2021): Bittermann Béla, a Magyar Királyi Pénzügyőrségi Múzeum alapítója. In CZENE-POLGÁR Viktória – SZABÓ Andrea – ZSÁMBOKINÉ FICSKOVSZKY Ágnes (szerk.): A „fináncztudomány” művelői: Szent Mátétól Berg Ottóig. Pécs: Kronosz, 171–201.

Internetes hivatkozás

A biztos jövő egyeteme 2020–2025. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Intézményfejlesztési Terve (2020). Online: https://www.uni-nke.hu/document/uni-nke-hu/intezmenyfejlesztesi-terv-2020-2025.pdf

Downloads

Download data is not yet available.