Az egyéni teljesítményértékelés kompetenciaalapú megközelítései a rendészeti szerveknél
Copyright (c) 2025 Horváth Bíborka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Bevezetés: Az egyéni teljesítményértékelés kiemelkedő szerepet játszik a közigazgatási és rendvédelmi szervezetek hatékonyságának növelésében, azonban a rendszer objektivitásának és átláthatóságának megvalósítása gyakorlati kihívásokat jelent. Az eddigi kutatások rámutattak az értékelési rendszerek szubjektivitásából és a kompetenciák komplexitásából fakadó nehézségekre, de a fejlesztésre vonatkozó konkrét lépések gyakran hiányoznak.
Célkitűzések: A tanulmány célja a magyar rendőrségi teljesítményértékelési rendszer és a Alapkompetencia Vizsgáló rendszer összehasonlítása mellett azok kompetenciaalapú megközelítésének elemzése és javaslatok megfogalmazása az objektivitás és hatékonyság növelésére.
Módszertan: A tanulmány a jelenlegi hazai és nemzetközi teljesítményértékelési rendszerek összehasonlító elemzésén alapul. A szakirodalom alapján összehasonlítja a magyar kompetenciamérési és -értékelési rendszereket. A nemzetközi szakirodalmi példák bevonásával elemzi és foglalja össze a meglévő gyakorlatokat és az azokból levonható tanulságokat.
Eredmények: Az elemzés feltárta, hogy a kompetenciák egyértelmű meghatározása és szétválasztása javítja az értékelési folyamat átláthatóságát. A részletes visszajelzések és az egyénre szabott fejlesztési tervek növelik a munkavállalók elégedettségét és fejlődését. A nemzetközi gyakorlatokból származó módszerek, mint például a viselkedésalapú megfigyelés és a konstruktív visszacsatolás, elősegíthetik a hazai rendszerek fejlesztését. A modern technológiai eszközök bevonása szintén hozzájárulhat az értékelési folyamat pontosabbá és hatékonyabbá tételéhez.
Konklúzió: A rendőrségi teljesítményértékelés fejlesztése érdekében kulcsfontosságú a kompetenciák pontos definiálása és az értékelési folyamat objektívabbá tétele. A rendszer eredményessége érdekében a vezetők és alkalmazottak közötti együttműködés, valamint a rendszeres felülvizsgálat elengedhetetlen. A jövőbeni kutatások a fejlesztési folyamat hatásait vizsgálhatják, különösen a technológiai innovációk integrálásának területén.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
BIRZER, Michael L. – TANNEHILL, Ronald (2001): A More Effective Training Approach for Contemporary Policing. Police Quarterly, 4(2), 233–252. Online: https://doi.org/10.1177/109861101129197815
COUTTS, Larry M. – SCHNEIDER, Frank W. (2004): Police Officer Performance Appraisal Systems: How Good Are They? Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 27(1), 67–81. Online: https://doi.org/10.1108/13639510410519921
DAVIS, Robert C. et al. (2015): Revisiting “Measuring What Matters:” Developing a Suite of Standardized Performance Measures for Policing. Police Quarterly, 18(4), 469–495. Online: https://doi.org/10.1177/1098611115598990
FEKETE Márta – BAJNOK Andrea – HEGEDŰS Judit (2023): Akciókutatás a rendészeti felsőoktatásban: egy tantárgyfejlesztés reflexiója. Neveléstudomány, 11(2), 20–31. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.41.2023.2.2
FEKETE Márta et al. (2022): A magatartástudomány helye és a kompetenciafejlesztés lehetőségei a rendészeti felsőoktatásban. Belügyi Szemle, 70(10), 2029–2046. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2022.10.6
FÓRIZS Sándor – MÉSZÁROS Bence (2021): Rendőrtisztképzés az Európai Unió néhány országában, jó gyakorlatok. Magyar Rendészet, 21(Különszám), 123–152. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2021.1.ksz.8
GORBY, David M. (2013): The Failure of Traditional Measures of Police Performance and the Rise of Broader Measures of Performance. Policing, 7(4), 392–400. Online: https://doi.org/10.1093/police/pat023
HEGEDŰS Judit szerk. (2014): Tanulmánykötet a belügyi vezető-kiválasztási eljárásról. Budapest: Belügyminisztérium. Online: https://real.mtak.hu/28656/1/14_TANULMANYKOTET.pdf
HŐGYE-NAGY Ágnes – BALÁZS Katalin – MÜNNICH Ákos (2023): Az AKV teszt bemutatása. In MALÉT-SZABÓ Erika et al. (szerk.): Az egységes közszolgálati alapkompetenciákat vizsgáló tesztrendszer pszichológiai alapjai. Budapest: Belügyminisztérium, 11–17.
KOEDIJK, Matthijs et al. (2021): Observational Behavior Assessment for Psychological Competencies in Police Officers: A Proposed Methodology for Instrument Development. Frontiers in Psychology, 12, 589258. Online: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.589258
LILLEY, David – HINDUJA, Sameer (2007): Police Officer Performance Appraisal and Overall Satisfaction. Journal of Criminal Justice, 35(2), 137–150. Online: https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2007.01.002
LÓCZY Péter – VARGA-MÉSZÁROS Brigitta (2015): A Teljesítményértékelési Rendszer (TÉR). Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
MALÉT-SZABÓ Erika (2013): A belügyi vezető-kiválasztási rendszer tudományos megalapozása, avagy egy belügyi kutatás első eredményei. In GAÁL Gyula – HAUTZINGER Zoltán (szerk.): Tanulmányok „A változó rendészet aktuális kihívásai” című tudományos konferenciáról. Pécs: Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoport, 141–149. Online: http://www.pecshor.hu/periodika/XIV/malet.pdf
MALÉT-SZABÓ Erika (2023a): A rendvédelmi irányítói kompetenciák fogalma, helye és szerepe. In MALÉT-SZABÓ Erika et al. (szerk.): A rendvédelmi szervek irányítói feladataira történő kompetencia alapú kiválasztás. Budapest: Belügyminisztérium, 7–16.
MALÉT-SZABÓ Erika (2023b): Az egységes közszolgálati alapkompetenciák fogalma, helye és szerepe. In MALÉT-SZABÓ E et al. (szerk.): Az egységes közszolgálati alapkompetenciákat vizsgáló tesztrendszer pszichológiai alapjai. Budapest: Belügyminisztérium, 4–10.
MALÉT-SZABÓ Erika – TAKÁCS-FEHÉR Mária (2021): A Kétlépcsős Integrált Alkalmasságvizsgálati Rendszer – a tudomány válasza a rendvédelmi hivatásos állomány alkalmasságvizsgálatának kihívásaira. Belügyi Szemle, 69(8), 1385–1409. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.8.6
Malét-SZABÓ Erika et al. (2018): Rendőri alapkompetenciák az egységes közszolgálati alapkompetenciák tükrében. Rendőrségi Tanulmányok, 1(1), 15–74. Online: https://epa.oszk.hu/04000/04093/00001/pdf/EPA04093_rendorsegi_tanulmanyok_2018_1_015-074.pdf
MALÉT-SZABÓ Erika et al. (2021): Kompetenciarendszerek kialakítási és mérési módszertana a belügyi alkalmasságvizsgálati rendszerben. Belügyi Szemle, 69(8), 1361–1383. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.8.4
PLÉH Csaba (2011): A pszichológia mint a nevelés eszmei hivatkozási kerete. Educatio, 20(1), 18–36. Online: https://epa.oszk.hu/01500/01551/00055/pdf/educatio_EPA01551_2011-01-tan2.pdf
ROBERTS, David J. (2006): Law Enforcement Tech Guide for Creating Performance Measures that Work. A guide for Executives and Managers. Washington, DC: U.S. Department of Justice. Online: https://ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/law-enforcement-tech-guide-creating-performance-measures-work-guide
SANDERS, Beth A. (2008): Using Personality Traits to Predict Police Officer Performance. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 31(1), 129–147. Online: https://doi.org/10.1108/13639510810852611
SCHLESINGER, Thomas – NAGL, Andreas – KREMNITZER, Julia (2017): Competence Profile and Competence Training for the Police Service. SIAK-Journal − Journal for Police Science and Practice, 7, 70–79. Online: https://doi.org/10.7396/IE_2017_H
TIWANA, Neena – BASS, Gary – FARRELL, Graham (2015): Police Performance Measurement: An Annotated Bibliography. Crime Science, 4(1), 1. Online: https://doi.org/10.1186/s40163-014-0011-4
VAN THIELEN, Tine et al. (2018): How to Foster the Well-being of Police Officers: The Role of the Employee Performance Management System. Evaluation and Program Planning, 70, 90–98. Online: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2018.07.003
VÁRI Vince (2017): Teljesítményértékelés és hatékonyságmérés a rendőrségen. Kérdőíves kutatás az egyéni teljesítményértékelésről. Magyar Rendészet, 17(5), 161–181. Online: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/magyrend/article/view/1781/1080
VÁRI Vince (2020): A rendőrség teljesítmény- és hatékonyságmérésének keretei és a mérés indikátorai. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Online: https://real.mtak.hu/128760/1/Arendorsegteljesitmeny-eshatekonysagmeresenekkeretei.pdf
VILA, Bryan – JAMES, Stephen – JAMES, Lois (2018): How Police Officers Perform in Encounters with the Public: Measuring what Matters at the Individual Level. Policing: An International Journal, 41(2), 215–232. Online: https://doi.org/10.1108/PIJPSM-11-2016-0166
Jogi források
- 2015. évi XLII. törvény a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról
- 10/2013. (I. 21.) Korm. rendelet a közszolgálati egyéni teljesítményértékelésről
- 26/2013. (VI. 26.) BM rendelet a belügyminiszter irányítása alatt álló egyes fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai teljesítményértékelésének ajánlott elemeiről, az ajánlott elemek alkalmazásához kapcsolódó eljárási szabályokról, a minősítés rendjéről és a szervezeti teljesítményértékelésről
- 10/2013. (VI. 30.) KIM rendelet a közszolgálati tisztviselők egyéni teljesítményértékeléséről