„MI mentor, coach, support…”
A ChatGPT és más nyelvi modellek a rendőri hivatás közvetlen támogatásában
Copyright (c) 2025 Bezerédi Imre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A jogszerű és szakszerű rendőri fellépés erősíti a társadalmi stabilitást és a jogállamiságot. A kezdő rendőrök fejlődését a mentorálás mint egyre népszerűbb szakmai támogató módszer jelentősen elősegítheti. Ez kölcsönös előnyökkel jár a mentorok és a mentoráltak számára, ugyanakkor a programok sikeressége rugalmasságukon és a résztvevők egyéni igényeihez való alkalmazkodásukon múlik. A mesterséges intelligencia, mint például a ChatGPT új lehetőségeket kínál a szakmai tudás és mentorálás támogatásában. Mint nyelvi modell gyors és releváns válaszokat biztosíthat, kiegészítve a hagyományos mentorálást. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia nem helyettesítheti az emberi mentorokat, különösen a rendészeti területen, ahol az emberi tapasztalat és érzelmi intelligencia alapvető. A mesterséges intelligencia alkalmazása több kihívást is felvet, azonban az ember-gép interakció új perspektívákat nyújthat a mentorálási gyakorlat fejlesztésében. E tanulmány célja a ChatGPT rendőrségi mentorálásban betöltött szerepének vizsgálata, kiemelve annak lehetőségeit és korlátait, valamint az emberi és MI-alapú mentorálás közötti szinergiákat.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
ALLEN, Tammy D. – EBY, Lillian T. – POTEET, Mark L. – LENTZ, Elizabeth – LIMA, Lizzette (2004): Career Benefits Associated with Mentoring for Protégés: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 89(1), 127–136. Online: https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.1.127
BICSKEI Tamás (2023): A mesterséges intelligencia közigazgatásban való felhasználásával okozott kár. KözigazgatásTudomány, 3(1), 99–114. Online: https://doi.org/10.54200/kt.v3i1.51
BILLETT, Stephen (2003): Workplace Mentors: Demands and Benefits. Journal of Workplace Learning, 15(3), 105–113. Online: https://doi.org/10.1108/13665620310468441
BIRMINGHAM, Aaron (2013): Mentor vs. Supervisor In Law Enforcement. University of Arkansas at Little Rock Police Department. Online: https://www.cji.edu/wp-content/uploads/2019/04/mentor-vs-supervisor-in-law-enforcement.pdf
BODA József főszerk. (2019): Rendészettudományi szaklexikon. Budapest: Dialóg Campus.
BOGDÁNY Gyula (2018): Bűncselekmény-sorozatok megszakítása, bűnözői csoportok bomlasztása. Belügyi Szemle, 66(7–8), 168–180. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2018.7-8.12
CAMPBELL, Tony A. – CAMPBELL, David E. (2007): Outcomes of Mentoring At-Risk College Students: Gender and Ethnic Matching Effects. Mentoring & Tutoring, 15(2), 135–148. Online: https://doi.org/10.1080/13611260601086287
CHASSIGNOL, Maud ‒ KHOROSHAVIN, Aleksandr ‒ KLIMOVA, Alexandra ‒ BILYATDINOVA, Anna (2018): Artificial Intelligence Trends in Education: A Narrative Overview. Procedia Computer Science, 136, 16‒24. Online: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233
DEMETER Zsuzsa – MEZŐ Katalin (2023): Tanító szakos hallgatók és a mesterséges intelligencia. Mesterséges Intelligencia, 5(1), 73–87. Online: https://doi.org/10.35406/MI.2023.1.73
DÉRI Arnold (2022): Drónok alkalmazhatóságának lehetőségei a rendőrségen. Rendvédelem: A Belügyi Tudományos Tanács Online Folyóirata, 11(2), 18–32. Online: https://doi.org/10.53793/RV.2022.2.2
FARKAS Károly (2023): Mesterséges Intelligencián alapuló eljárások alkalmazása infokommunikációs hálózatokban. Hiradástechnika, 78(1), 32–39.
FAGAN, M. Michael – AYERS, Jr. Kenneth (1985): Professors of the Street: Police Mentors. Law Enforcement Bulletin, 54(8), 8–13.
FIRAT, Mehmet (2023): How Chat GPT Can Transform Autodidactic Experiences and Open Education. Department of Distance Education, Open Education Faculty, Anadolu University. Online: https://doi.org/10.31219/osf.io/9ge8m
FITRIA, Tira Nur (2021): Artificial Intelligence (AI) in Education: Using AI Tools for Teaching and Learning Process. Prosiding Seminar Nasional & Call for Paper STIE AAS, 4(1), 134–147.
FØLSTAD, Asbjørn et al. (2021): Future Directions for Chatbot Research: An Interdisciplinary Research Agenda. Computing, 103(12), 2915–2942. Online: https://doi.org/10.1007/s00607-021-01016-7
HAINES, Stuart T. (2003): The Mentor-Protégé Relationship. American Journal of Pharmaceutical Education, 67(3). Online: https://doi.org/10.1016/S0002-9459(24)00670-3
HALEEM, Abid – JAVAID, Mohd – SINGH, Ravi Pratap (2022): An Era of ChatGPT As a Significant Futuristic Support Tool: A Study on Features, Abilities, and Challenges. BenchCouncil Transactions on Benchmarks, Standards and Evaluations, 2(4). Online: https://doi.org/10.1016/j.tbench.2023.100089
HARRIES, Keith D. (1999): Mapping Crime. Principle and Practice. Washington: CMRC, National Institute of Justice.
HERKE Csongor (2021): A mesterséges intelligencia kriminalisztikai aspektusai. Belügyi Szemle, 69(10), 1709–1724. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.10.2
HORVÁTH László (2023): Feltáró szakirodalmi áttekintés a mesterséges intelligencia oktatási használatáról. Pannon Digitális Pedagógia (E-Tanulás–Távoktatás–Oktatás-informatika), 3(1), 5–17. Online: https://doi.org/10.56665/PADIPE.2023.1.1
JOHNSON, W. Brad (2007): On Being a Mentor. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
JUDGE, William Q. – COWELL, Jeffrey (1997): The Brave New World of Executive Coaching. Business Horizons, 40(4), 71–77. Online: https://doi.org/10.1016/S0007-6813(97)90042-2
KALMÁR Ádám (2018): Innovációs javaslatok a határrendészeti szolgálati ág részére a tömeges méretű migráció kezelésében. Rendőrségi Tanulmányok, 1(1), 75–100.
KISS Csaba (2023): Világuralmi verseny az elsőbbségért a mesterséges intelligenciában. Hadtudományi Szemle, 16(2), 211‒220. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2023.2.15
KOLLÁR Csaba (2018): A mesterséges intelligencia kapcsolata a humán biztonsággal. Nemzetbiztonsági Szemle, 6(1), 5–23.
KÜNZLI, Hansjörg – RYTER, Annamarie szerk. (2020): Coaching in digitalen Wandel. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
MAGEIRA, Kleopatra – Pittou, Dimitru – PAPASALOUROS, Andreas – KOTIS, Konstantinos – ZANGOGIANNI, Paraskevi – DARADOUMIS, Athanasios (2022): Educational AI Chatbots for Content and Language Integrated Learning. Applied Sciences, 12(7). Online: https://doi.org/10.3390/app12073239
MAZSU Dániel (2019): Jog és a mesterséges intelligencia: Új szereplő, régi alakzatok? (Gondolatok Jacob Turner könyve kapcsán). Pro Futuro, 9(1), 137‒145. Online: https://doi.org/10.26521/Profuturo/2019/1/5447
MENG, Jingbo – DAI, Yue (2021): Emotional Support from AI Chatbots: Should a Supportive Partner Self-Disclose or Not? Journal of Computer-Mediated Communication, 26(4), 207–222. Online: https://doi.org/10.1093/jcmc/zmab005
MERRIAM, Sharan B. – CUNNINGHAM, Phyllis M. (1989): Handbook of Adult and Continuing Education. The Jossey-Bass Higher Education Series. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
MEZEI Kitti (2023): A mesterséges intelligencia jogi szabályozásának aktuális kérdései az Európai Unióban. In Medias Res, 70(1), 53–70. Online: https://doi.org/10.59851/imr.12.1.4
MOBERG, Dennis J. – VELASQUEZ, Manuel (2004): The Ethics of Mentoring. Business Ethics Quarterly, 14(1), 95–122. Online: https://doi.org/10.5840/beq20041418
MOHASSES, Mehrdad (2019): How AI-Chatbots Can Make Dubai Smarter? 2019 Amity International Conference on Artificial Intelligence (AICAI), Dubai, United Arab Emirates, 2019, 439–446. Online: https://doi.org/10.1109/AICAI.2019.8701413
NECZ Dániel (2022): A mesterséges intelligencia felhasználásával történő adatkezelések egyes sajátos szempontjai. Acta Humana – Emberi Jogi Közlemények, 10(3), 95–123. Online: https://doi.org/10.32566/ah.2022.3.4
NÉGYESI Imre (2023): A mesterséges intelligencia társadalmi és etikai kérdései. Honvédségi Szemle, 151(4), 6–18. Online: https://doi.org/10.35926/HSZ.2023.4.1
NÉMETH András – VIRÁGH Krisztián (2023): Mesterséges intelligencia és haderő – Katonai alkalmazási lehetőségek VII. rész. Haditechnika, 57(1), 2–6. Online: https://doi.org/10.23713/HT.57.1.01
NORTH, David (1997): Have Your Coach Call My Coach. Canadian Business. 1997. június, 205.
PERLMAN, Andrew (2022): The Implications of ChatGPT for Legal Services and Society. Available at SSRN 4294197. Online: https://doi.org/10.2139/ssrn.4294197
RISQUEZ, Angelica – SANCHEZ-GARCIA, Marife (2012): The Jury Is Still Out: Psychoemotional Support in Peer e-Mentoring for Transition to University. The Internet and Higher Education, 15(3), 213–221. Online: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.11.003
SARTOR, Giovanni – LAGIOIA, Francesca (2020): The Impact of the General Data Protection Regulation (GDPR) on Artificial Intelligence. European Parliamentary Research Service. Online: https://doi.org/10.2861/293
SEGAL, Michael (2018): How Automation is Changing Work. Nature, 563(7733), 132‒135. Online: https://doi.org/10.1038/d41586-018-07501-y
TRUELOVE, Steve (1992): Handbook of Training and Development. Oxford: Blackwell Business.
TYLER, Mark A. – MCKENZIE, William E. (2011): Mentoring First Year Police Constables: Police Mentors’ Perspectives. Journal of Workplace Learning, 23(8), 518–530. Online: https://doi.org/10.1108/13665621111174870
VEALE, M. – ZUIDERVEEN BORGESIUS, F. (2021): Demystifying the Draft EU Artificial Intelligence Act. Analysing the Good, the Bad, and the Unclear Elements of the Proposed Approach. Computer Law Review International, 22(4), 97–112. Online: https://doi.org/10.9785/cri-2021-220402
WATKINS, C. Edward ed. (1997): Handbook of Psychotherapy Supervision. New York: Wiley.
WEGENER, Robert – ACKERMANN, Silvano – AMSTUTZ, Jeremias – DEPLAZES, Silvia –
WEIL, Vivian (2001): Mentoring: Some Ethical Considerations. Science and Engineering Ethics, 7, 471–482. Online: https://doi.org/10.1007/s11948-001-0004-z
WILLIAMS, Julie (2000): Mentoring for Law Enforcement. FBI Law Enforcement Bulletin, 69(3), 19–25.
WOLLNY, Sebastian – SCHNEIDER, Jan – Di MITRI, Daniele – WEIDLICH, Joshua – RITTBERGER, Marc – DRACHSLER, Hendrik (2021): Are We There Yet? – A Systematic Literature Review on Chatbots in Education. Frontiers in Artificial Intelligence, 4. Online: https://doi.org/10.3389/frai.2021.654924
Jogi források
évi XXXIV. törvény a Rendőrségről
/2022. (IV. 7.) ORFK utasítás az informatikai alkalmazásfejlesztési folyamatok szabályozásáról
/2023. (V. 31.) ORFK utasítás a Robotzsaru rendszer alkalmazás-támogatásáról, fejlesztéséről és a használatához szükséges képzésről