Az alapkiképzés, különösen a lőkiképzés oktatásának fejlesztési lehetőségei a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karon
Copyright (c) 2025 Mátés Gábor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karra felvételt nyert első évfolyamos hallgatók hathetes alapkiképzésen vesznek részt, amelynek része többek között a lőkiképzés is. Dolgozatomban ennek fejlesztési lehetőségeit keresem. Bemutatom a hallgatói kiképzők kiválasztásának és felkészítésének folyamatát, a lőkiképzés foglalkozások végrehajtását. A pedagógia, a neveléselmélet és az edzéstudomány eredményei által javaslatokat teszek a fenti folyamatok hatékonyabbá tételére. Bemutatok helytelennek és helyesnek vélt oktatói módszereket, ezáltal igyekszem elősegíteni az elsős hallgatók fizikumának fejlődését, valamint rámutatok a hallgatói kiképzők felelősségének bővítési lehetőségeire. Hangsúlyozom, hogy az alapkiképzés hatékonysága néhány egyszerű módszer segítségével a többszörösére növelhető, amire a hallgatók hosszú távú fejlődése érdekében feltétlenül szükség van.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
ÁGOSTON György (1973): Neveléselmélet. Budapest: Tankönyvkiadó.
BEZERÉDI Imre (2024): A rendvédelmi tisztjelöltek fegyelmezése és a rendészeti szocializáció kapcsolata. Katonai Jogi és Hadijogi Szemle, 12(2), 88–118.
DÉVA Mária – PAPP Éva – MÁRTON Gyöngyvér – BODÓNÉ NEBELLA Judit szerk. (1992): Magyar Larousse Enciklopédia. Budapest: Akadémiai Kiadó.
HARSÁNYI László (2016): Edzéstudomány. Budapest: Dialóg Campus.
KOVÁCS Gábor (2020): A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar alapkiképzés intenzív szakaszának teljesítésével kapcsolatos hallgatói vélemények összegző vizsgálata 2012–2019 között. Magyar Rendészet, 20(3), 163–178. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2020.3.10
KOVÁCS István (2019): Egy valós kihívás: toborzás vezetői szemmel. Avagy hogyan tehető vonzóbbá a rendőri hivatás a pályaválasztás előtt álló Z generáció számára? Rendőrségi Tanulmányok, 2(2), 75–138.
LEHOCZKI Ágnes (2023): Intézkedéslélektan intenzív stresszhelyzetben. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal. Online: https://rtk.uni-nke.hu/document/rtk-uni-nke-hu/Int%C3%A9zked%C3%A9sl%C3%A9lektan%20intenz%C3%ADv%20stresszhelyzetben%20-%20Lehoczki.pdf
MOLNÁR Andor – ORBÁN Kornélia – DORKA Péter (2013): Motoros képességek és tesztek, edzésélettani alapok. Jegyzet, VI/1.
Rapid e-Learning módszertan v.2. (2017). Online: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/ef5f4e36-8f26-49ab-83cc-066417053b2b/O8-RELM_methodology_HU_web.pdf
SCHNEIDER, Walter – SHIFFRIN, Richard M. (1977): Controlled and Automatic Human Information Processing: I. Detection, Search, and Attention. Psychological Review, 84(1), 1–66. Online: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.1.1
Tanórarend az RKNIB48 Alapkiképzés tantárgy és egyben a 2024. évi rendészeti alapfelkészítés 6 hetes intenzív szakaszának időtartamára. Szám: NKE/09369-16/2024.
TSATSOULINE, Pavel (2009): A meztelen harcos. Jaffa.