Development Opportunities for Basic Training, Especially Firearm Training, at the Faculty of Law Enforcement of Ludovika University of Public Service
Copyright (c) 2025 Mátés Gábor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
First-year students admitted to the Faculty of Law Enforcement of the Ludovika University of Public Service take part in a five-week basic training course, which includes firearm training. In my thesis, I am looking for its development opportunities. I present the process of selecting and preparing student trainers, and the implementation of firearm trainings. Based on the results of pedagogy, educational theory and training science, I make suggestions to make the above processes more efficient. I present incorrect and correct teaching methods; I try to promote the development of first-year students’ physical fitness and I point out the possibilities of expanding the responsibility of student trainers. I emphasise that the effectiveness of the basic training can be increased several times with the help of a few simple methods, which is absolutely necessary for the long-term development of the students.
Keywords:
How to Cite
References
ÁGOSTON György (1973): Neveléselmélet. Budapest: Tankönyvkiadó.
BEZERÉDI Imre (2024): A rendvédelmi tisztjelöltek fegyelmezése és a rendészeti szocializáció kapcsolata. Katonai Jogi és Hadijogi Szemle, 12(2), 88–118.
DÉVA Mária – PAPP Éva – MÁRTON Gyöngyvér – BODÓNÉ NEBELLA Judit szerk. (1992): Magyar Larousse Enciklopédia. Budapest: Akadémiai Kiadó.
HARSÁNYI László (2016): Edzéstudomány. Budapest: Dialóg Campus.
KOVÁCS Gábor (2020): A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar alapkiképzés intenzív szakaszának teljesítésével kapcsolatos hallgatói vélemények összegző vizsgálata 2012–2019 között. Magyar Rendészet, 20(3), 163–178. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2020.3.10
KOVÁCS István (2019): Egy valós kihívás: toborzás vezetői szemmel. Avagy hogyan tehető vonzóbbá a rendőri hivatás a pályaválasztás előtt álló Z generáció számára? Rendőrségi Tanulmányok, 2(2), 75–138.
LEHOCZKI Ágnes (2023): Intézkedéslélektan intenzív stresszhelyzetben. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal. Online: https://rtk.uni-nke.hu/document/rtk-uni-nke-hu/Int%C3%A9zked%C3%A9sl%C3%A9lektan%20intenz%C3%ADv%20stresszhelyzetben%20-%20Lehoczki.pdf
MOLNÁR Andor – ORBÁN Kornélia – DORKA Péter (2013): Motoros képességek és tesztek, edzésélettani alapok. Jegyzet, VI/1.
Rapid e-Learning módszertan v.2. (2017). Online: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/ef5f4e36-8f26-49ab-83cc-066417053b2b/O8-RELM_methodology_HU_web.pdf
SCHNEIDER, Walter – SHIFFRIN, Richard M. (1977): Controlled and Automatic Human Information Processing: I. Detection, Search, and Attention. Psychological Review, 84(1), 1–66. Online: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.1.1
Tanórarend az RKNIB48 Alapkiképzés tantárgy és egyben a 2024. évi rendészeti alapfelkészítés 6 hetes intenzív szakaszának időtartamára. Szám: NKE/09369-16/2024.
TSATSOULINE, Pavel (2009): A meztelen harcos. Jaffa.