Development Opportunities for Basic Training, Especially Firearm Training, at the Faculty of Law Enforcement of Ludovika University of Public Service

doi: 10.32577/MR.2025.1.14

Abstract

First-year students admitted to the Faculty of Law Enforcement of the Ludovika University of Public Service take part in a five-week basic training course, which includes firearm training. In my thesis, I am looking for its development opportunities. I present the process of selecting and preparing student trainers, and the implementation of firearm trainings. Based on the results of pedagogy, educational theory and training science, I make suggestions to make the above processes more efficient. I present incorrect and correct teaching methods; I try to promote the development of first-year students’ physical fitness and I point out the possibilities of expanding the responsibility of student trainers. I emphasise that the effectiveness of the basic training can be increased several times with the help of a few simple methods, which is absolutely necessary for the long-term development of the students.

Keywords:

basic training firearm training student trainer didactics physical abilities

How to Cite

Mátés, G. (2025). Development Opportunities for Basic Training, Especially Firearm Training, at the Faculty of Law Enforcement of Ludovika University of Public Service. Hungarian Law Enforcement, 25(1), 211–224. https://doi.org/10.32577/MR.2025.1.14

References

ÁGOSTON György (1973): Neveléselmélet. Budapest: Tankönyvkiadó.

BEZERÉDI Imre (2024): A rendvédelmi tisztjelöltek fegyelmezése és a rendészeti szocializáció kapcsolata. Katonai Jogi és Hadijogi Szemle, 12(2), 88–118.

DÉVA Mária – PAPP Éva – MÁRTON Gyöngyvér – BODÓNÉ NEBELLA Judit szerk. (1992): Magyar Larousse Enciklopédia. Budapest: Akadémiai Kiadó.

HARSÁNYI László (2016): Edzéstudomány. Budapest: Dialóg Campus.

KOVÁCS Gábor (2020): A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar alapkiképzés intenzív szakaszának teljesítésével kapcsolatos hallgatói vélemények összegző vizsgálata 2012–2019 között. Magyar Rendészet, 20(3), 163–178. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2020.3.10

KOVÁCS István (2019): Egy valós kihívás: toborzás vezetői szemmel. Avagy hogyan tehető vonzóbbá a rendőri hivatás a pályaválasztás előtt álló Z generáció számára? Rendőrségi Tanulmányok, 2(2), 75–138.

LEHOCZKI Ágnes (2023): Intézkedéslélektan intenzív stresszhelyzetben. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal. Online: https://rtk.uni-nke.hu/document/rtk-uni-nke-hu/Int%C3%A9zked%C3%A9sl%C3%A9lektan%20intenz%C3%ADv%20stresszhelyzetben%20-%20Lehoczki.pdf

MOLNÁR Andor – ORBÁN Kornélia – DORKA Péter (2013): Motoros képességek és tesztek, edzésélettani alapok. Jegyzet, VI/1.

Rapid e-Learning módszertan v.2. (2017). Online: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/ef5f4e36-8f26-49ab-83cc-066417053b2b/O8-RELM_methodology_HU_web.pdf

SCHNEIDER, Walter – SHIFFRIN, Richard M. (1977): Controlled and Automatic Human Information Processing: I. Detection, Search, and Attention. Psychological Review, 84(1), 1–66. Online: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.1.1

Tanórarend az RKNIB48 Alapkiképzés tantárgy és egyben a 2024. évi rendészeti alapfelkészítés 6 hetes intenzív szakaszának időtartamára. Szám: NKE/09369-16/2024.

TSATSOULINE, Pavel (2009): A meztelen harcos. Jaffa.

Downloads

Download data is not yet available.