A digitális pedagógia alkalmazásának lehetőségei a rendészeti szaknyelvi órán

doi: 10.32577/mr.2022.2.12

Absztrakt

A tanulmány a rendészeti szaknyelv oktatásához kínál olyan jó gyakorlatokat, amelyek – didaktikai és  oktatásmódszertani felépítésükkel – hozzájárulnak a 21. századi élménypedagógia megvalósításához a  felsőoktatásban. Az elméleti részben tárgyalt modellek és  elméletek részletes kifejtése szemlélteti a gyakorlati  részben bemutatott jó gyakorlatok korszerűségét és  fontosságát, amelyek alkalmazása tantárgytól függetlenül  releváns lehet. A bemutatandó jó gyakorlatok tanórai  kivitelezése leginkább számítógépes laborban, vagy  laptopok, illetve mobil eszközök alkalmazásával történik,  pozitív irányba mozdítva ezzel a hallgatók tanórai  motivációját. Mindezeken túl, a digitális kompetencia  igénybevételével hatékonyan fejleszthető a hallgatók  szakmai szókincsének tudástára, valamint célnyelvű  kommunikációja. 

Kulcsszavak:

angol rendészeti szaknyelv élménypedagógia motiváció felsőoktatás digitális platformok idegennyelv-tanítás/-tanulás

Hogyan kell idézni

Barnucz, N. (2022). A digitális pedagógia alkalmazásának lehetőségei a rendészeti szaknyelvi órán. Magyar Rendészet, 22(2), 183–196. https://doi.org/10.32577/mr.2022.2.12

Hivatkozások

Arogundade, O.: Mentoring and Leadership Succession in Industries and Organizations. In A. A. Olowu (szerk.): Mentoring: A Key Issue in Human Resource Management. Ile-Ife, Ife Centre for Psychologyical Studies, 2011. 180–186.

Bábosik István: A nevelés elmélete és gyakorlata. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999.

Ballér Endre – Golnhofer Erzsébet – Falus Iván – Kotschy Beáta – Nádasi Mária – Nahalka István – Feyér Judit –Réthy Endréné – Szivák Judit – Vámos Ágnes: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. Online: https://dtk.tankonyvtar.hu/bitstream/handle/123456789/13400/2011_0001_519_42498_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barnucz Nóra: IKT-eszközökkel támogatott (rendészeti) nyelvoktatás. Magyar Rendészet, 19. (2019), 4. 15–31. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2019.4.1

Dominek Dalma Lilla: Andragógia-pszichológia – FLOW típusú módszer a felsőoktatásban. In Fodorné Tóth Krisztina: Tanulás – Tudás – Innováció a felsőoktatásban – Reflektorfényben az innováció kihívásai. Pécs, MELLearN Egyesület - Felsőoktatási Hálózat az Életen Át Tartó Tanulásért Egyesület, 2021a. 209–217.

Dominek Dalma Lilla: A flow, mint a pozitív pszichológia jelenléte az oktatásban. Eruditio – Educatio, (2021b), 4. 72–82. Online: https://doi.org/10.36007/eruedu.2021.4.72-82

Dörnyei Zoltán: The Psychology of the Language Learner. Individual Differences in Second Language Acqusition. Mahwah, New Jersey, University of Nottingham, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 2005.

Ehigie, B. O. – G. O. Okang – F. O. Ibode: Mentoring and Organisational Behaviour. IFE PsychologIA 2011 Supplement, (2011). 398–419.

Einhorn Ágnes: A pedagógiai modernizáció és az idegennyelv-tanítás. Miskolc, Miskolci Egyetemi Kiadó, 2015.

Fegyverneki Gergő – Aknai Dóra Orsolya: A mobiltanulás ábécéje pedagógusoknak. Módszertani és technikai ötletek a mobilozó tanulóknak. Budapest, Neteducatio Kft., 2017.

Filgona, Jacob – John Sakiyo – D. M. Gwany – A. U. Okoronka: Motivation in Learning. Asian Journal of Education and Social Studies, 10. (2020), 4. 16–37. Online: https://doi.org/10.9734/ajess/2020/v10i430273

Györgyi Zoltán (szerk.): Felzárkóztatás, hatásvizsgálatok. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015.

Horváth László – Misley Helga – Hülber László – Papp-Danka Adrienn – M. Pintér Tibor – Dringó-Horváth Ida: Tanárképzők digitális kompetenciájának mérése – a DigCompEdu adaptálása a hazai felsőoktatási környezetre. Neveléstudomány Oktatás-Kutatás-Innováció Tanulmányok, (2020), 2. 5–25. Online: https://doi.org/10.21549/NTNY.29.2020.2.1

Kram, Kathy: Mentoring at Work: Developmental Relationships in Organisational Life. Administrative Science Quarterly, 30. (1985), 3. 454–456. Online: https://doi.org/10.2307/2392687

Kotschy Andrásné: Oktatásszervezés elmélete. Eger, Eszterházy Károly Főiskola, 2013.

Lippai Zsolt Sándor: A rendészettudományi alapokra helyezett tiszthelyettes-képzés múltja és jelene. In Harmati Barbara – Kovács Szitkay Eszter – Pap András László – Papp Bendegúz (szerk.): Honestas, Humanitas, Humilitas: ünnepi kötet Kerezsi Klára tiszteletére. Budapest, L’Harmattan Kiadó, 2021. 126–134.

Közbiztonság, (1870), 2. 1.

Mangold, William D. – Luann G. Bean – Douglas J. Adams – William A. Schwab – Scott M. Lynch: Who Goes Who Stays: An Assessment of the Effect of a Freshman Mentoring and Unit Registration Program on Collage Persistence. Journal of Collage Students Retention, 4. (2003), 2. 95–122. Online: https://doi.org/10.2190/CVET-TMDM-CTE4-AFE3

Nahalka István: Konstruktív pedagógia – egy új paradigma a láthatáron (III.) Iskolakultúra, 7. (1997), 4. 3–20. Online: https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/18587

Öveges Enikő – Csizér Kata (szerk.): Az idegennyelv-oktatás keretei és hatékonysága a köznevelésben. Kutatási jelentés. Budapest, Emberi Erőforrások Minisztériuma és Oktatási Hivatal, 2018. Online: https://bit.ly/3pXO05t

Patyi András: „E pluribus unum” – A Nemzeti Közszolgálati Egyetem előtt álló kihívások. Magyar Közigazgatás, 1. (2011), 3. 24–31.

Patyi András – Barnucz Nóra: A közszolgálati és rendészeti felsőoktatás néhány időszerű kihívása. Új Magyar Közigazgatás, 13. (2020), 4. 1–12.

Polonyi Tünde Éva – Mérő Diana: A sikeres nyelvtanulás tényezői. Alkalmazott Pszichológia, 9. (2007), 2. 88–117.

Polonyi Tünde – Abari Kálmán – Nótin Ágnes: Mesterséges nyelvtanulás első benyomás alapján. Alkalmazott Pszichológia, 11. (2009), 1–2. 5–29.

Roberts, Andy: Mentoring Revisited: A Phenomenological Reading of the Literature. Mentoring and Tutoring, 8. (2000), 2. 145–170. Online: https://doi.org/10.1080/713685524

Barnucz Nóra: Az Észak-alföldi pedagógusok IKT-alapú módszertani továbbképzések iránti attitűdjének vizsgálata. In Novák Ildikó (szerk.): Felemelő oktatás: Tanulmányok Fónai Mihály tiszteletére. Debrecen, CHERD-Hungary, 2021a. 75–91.

Barnucz Nóra: Book Review. Uricska Erna’s COVIDictionary: Words and Phrases Related to the Global Pandemic. Beginnings, 1. (2021b), 2. 43–47. Online: https://doi.org/10.52885/pah.v1i2.79

Barnucz Nóra – Fónai Mihály: Az IKT-eszközök használata az idegennyelv-oktatásban hátrányos helyzetű tanulók iskoláiban. Információs Társadalom, 20. (2020), 1. 7–28. Online: https://doi.org/10.22503/inftars.XX.2020.1.1

Barnucz Nóra – Uricska Erna: Innovatív nyelvtanulási módszerek és módszertan a rendészeti szaknyelvi képzés vizsgálatában. Előtanulmány egy vizsgálathoz. Új Pedagógiai Szemle, 70. (2020), 9–10. 53–63.

Barnucz Nóra – Uricska Erna: Kiterjesztett valóság és közösségi oldalak alkalmazása a nyelvoktatásban különös tekintettel a rendészeti szaknyelvre. Rendvédelem, 10. (2021), 2. 4–48. Online: https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.4.9

Buda András: IKT és oktatás – Együtt vagy egymás mellett? Szeged, Belvedere Meridionale, 2017. Online: https://doi.org/10.14232/belvbook.2017.58528

Budavári-Takács Ildikó: A tanácsadási módszerek. Gödöllő, Szent István Egyetem, 2011.

Bruner, Jerome: A kommunikációtól a nyelvig. In Pléh Csaba (szerk.): Szöveggyűjtemény a pszicholingvisztika tanulmányozásához. Budapest, Tankönyvkiadó, 1987. 455–486.

Cole, Michael – Sheila R. Cole: Fejlődéslélektan. Budapest, Osiris Kiadó, 1997.

Chomsky, Noam: Újabb adalékok a velünk született eszmék elméletéhez. In Pap Mária (szerk.): A nyelv keletkezése. Budapest, Kossuth Kiadó, 1974. 85–96.

Chomsky, Noam: Mondattani szerkezetek. Nyelv és elme. Budapest, Osiris Kiadó, 2003.

Christián László – Lippai Zsolt Sándor: Kakukktojás vagy új rendészeti alappillér? In Csaba Zágon – Zsámbokiné Ficsovszky Ágnes (szerk.): „Tehetség, szorgalom, hivatás” Tanulmánykötet. Budapest, Magyar Rendészettudományi Társaság Vám-és Pénzügyőri Tagozat, 2021. 17–30. Online: https://doi.org/10.37372/mrttvpt.2021.1.1

Czeizel Endre: Sors és tehetség. Budapest, Fitt Image – Minerva Kiadó, 1997.

Czenczer Orsolya: A büntetés-végrehajtási intézetek történetisége: a büntetések végrehajtásának egyes módozatai és intézményei a kezdetektől a rendszerváltásig (1989). Collega, 10. (2006), 2–3. 84–93.

Czenczer Orsolya: A gyermekbántalmazás és az erőszakos bűnelkövetés összefüggéseinek vizsgálata a hazai büntetés-végrehajtásban. In Ünnepi kötet Dr. Nagy Ferenc egyetemi tanár 70. születésnapjára. Acta Universitatis Szegediensis: Acta Juridica et Politica 81. Szeged, Szegedi Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi Kar, 2018. 187–198.

Czékmán Balázs: Mobiltechnológia a tanórán: oktatási tartalmak, oktatást segítő digitális megoldások. In Fehér Péter – Aknai Dóra Orsolya: I. Mobil eszközök az oktatásban konferencia. Válogatott tanulmányok az I. Mobil eszközök az oktatásban konferenciáról. Veszprém, Debreceni Egyetem Kiadó IKT MasterMinds Kutatócsoport, 2017. 249–254.

Csajka Edina – Csimáné Pozsegovics Beáta: A szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségei az élménypedagógia módszereivel hátrányos helyzetű gyermekek körében. Képzés és Gyakorlat, 17. (2019), 2. 67–78. Online: https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.5

Csíkszentmihályi Mihály: Tehetséges gyerekek. Flow az iskolában. Budapest, Nyitott Könyvműhely Kiadó, 2010.

Dominek Dalma Lilla: Élményalapú tárlatvezetés. In Kurta Mihály – Veres Gábor – Verók Attila (szerk.): Múzeumandragógia és közösségszolgálat. Az V. Országos Múzeumandragógiai Konferencia válogatott anyaga. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Pulszky Társaság Magyar Múzeumi Egyesület Múzeumandragógia Tagozata 2017. 22–36.

Sebestyénné Kereszthidi Ágnes: Német két tanítási nyelvű alsó tagozatos oktatás elemzése és értékelése. Doktori értekezés. Pécs, Pécsi Tudományegyetem, 2011.

Skinner, B. F.: Verbal Behavior. New York, Appleton-Century-Crofts, 1957. Online: https://doi.org/10.1037/11256-000

Szőllősy Alfréd: Az első rendőri szaklap. A Rend, (1927), február 19. 3.

Tomasello, Michael: Gondolkodás és kultúra. Budapest, Osiris Kiadó, 2002.

Uricska Erna – Suták Máté: Közösségi oldalak rendészeti profiljain található bejegyzések alkalmazása szaknyelvoktatás során. Magyar Rendészet, 22. (2022), 1. 107–119. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2022.1.7

Uricska Erna – Barnucz Nóra: Egy lehetséges 21. századi hatékony tanítási és tanulási modell a felsőoktatásban. In Demeter Gáborné – Barbara Di Blasio – Gimesi László (szerk): Szakmódszertan és Hatékony Tanulás: A figyelmi- és végrehajtó funkciók szerepe a hatékony tanulásban és tanításban című nemzetközi konferencia előadásai. Pécs, MTA Pécsi Akadémiai Bizottság, 2021. 23–24.

Ürmösné Simon Gabriella: Technical English for Officers. Budapest, Dialóg Campus Kiadó, 2018.

Ürmösné Simon Gabriella – Barnucz Nóra: Az idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátus múltbeli és jelenlegi tevékenységei, valamint a jövő perspektívája az NKE Rendészettudományi Karán. Szaknyelvi regiszterek és használati színterek. In Bocz Zsuzsanna – Besznyák Rita (szerk.): Porta Lingua 2020. Szaknyelvoktatás és -kutatás nemzetközi kontextusban. Cikkek, tanulmányok a hazai szaknyelvoktatásról. Budapest, SZOKOE, 2020. 293–307. Online: https://doi.org/10.48040/PL.2020.24

Ürmösné Dr. Simon Gabriella – Borszéki Judit – Barnucz Nóra – Uricska Erna: A rendészeti szaknyelv szerepe a felsőoktatásban és az új nyelvi stratégia bevezetése. In Bocz Zsuzsanna – Besznyák Rita (szerk.): Porta Lingua 2021. Szaknyelvoktatás és -kutatás nemzetközi kontextusban. Cikkek, tanulmányok a hazai szaknyelvoktatásról. Budapest, SZOKOE, 2021. 185–195. Online: https://doi.org/10.48040/PL.2021.15

Zrinszky László: Neveléselmélet. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2002.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.