A felsőoktatási intézmények informatikai védelmének szektorspecifikus kérdései

doi: 10.32567/hm.2022.1.9

Absztrakt

A felsőoktatási intézmények sajátosságai következtében az informatikai rendszereik is a szokványostól eltérők, amelyek egyes területeken markánsan különböznek a gazdasági  szektor rendszereitől. A nyitott egyetemi környezet  következményei, az információk minél szélesebb körű  közzététele, az oktatói és kutatói szabadság támogatása  jelentősen megnehezíti az informatikai védelmi feladatok  ellátását. Ezért az egyetemi környezet bizonyos területeken  egyedi attitűdöket és speciális módszereket kíván meg az  üzemeltetőktől, miközben értékeinek tudományos értékű azonosítására, fenyegetettségének és incidenseinek  elemzésére és specialitásainak vizsgálatára csak néhány, a  hazai vonatkozásokat teljesen mellőző szakirodalom áll rendelkezésre. A cikk célja az akadémiai szféra informatikai  védelmét tárgyaló tudományos szakirodalom áttekintése, a  szektorra jellemző problémák feltárása és magyar vonatkozásainak bemutatása, valamint azonosságok és különbségek meghatározása a szerző egyetemi  informatikai vezetői tapasztalatai alapján. 

Kulcsszavak:

felsőoktatás felsőoktatás értékei felsőoktatás kiberfenyegetettsége

Hogyan kell idézni

Koczka, F. (2022). A felsőoktatási intézmények informatikai védelmének szektorspecifikus kérdései. Hadmérnök, 17(1), 139–153. https://doi.org/10.32567/hm.2022.1.9

Hivatkozások

Adams, Anne – Ann Blandford: Security and Online Learning: To Protect or Prohibit. In Claude Ghaoui (szerk.): Usability Evaluation of Online Learning Programs. London, Idea, 2003. 331–359. Online: https://doi.org/10.4018/978-1-59140-105-6.ch018

Al-Janabi, Samaher – Ibrahim Al-Shourbaji: A Study of Cyber Security Awareness in Educational Environment in the Middle East. Journal of Information & Knowledge Management, 15. (2016), 1. 1650007. Online: https://doi.org/10.1142/S0219649216500076

Australian Government Department of Home Affairs: Security Legislation Amendment (Critical Infrastructure) Bill 2020. Explanatory Document. 2020. november. Online: https://doi.org/10.31915/NWS.2018.1

Ballard, Paul J.: Measuring Performance Excellence: Key Performance Indicators for Institutions Accepted into the Academic Quality Improvement Program (AQIP). PhD-értekezés. Kalamazoo, MI, Western Michigan University, 2013.

FireEye Inc.: Why Cyber Attackers are Targeting Higher Education, and What Universities Can Do about It. White Paper. 2015.

Giszczak, James J. – Dominic A. Paluzzi: Pass or Fail? Data Privacy and Cybersecurity Risks in Higher Education, McDonald Hopkins, 2016. augusztus 23. Online: https://mcdonaldhopkins.com/Insights/August-2016/Pass-or-fail-Data-privacy-and-cybersecurity-risks

Koczka Ferenc: Információbiztonsági teszt az Eszterházy Károly Egyetemen. In Networkshop 2018 konferenciakiadvány. Hungarnet Egyesület, Budapest, 2018. 4–14. Online: https://doi.org/10.31915/NWS.2018.1

Kwaa-Aidoo, Ephrem K. – Mathias Agbeko: An Analysis of Information System Security of a Ghanaian University. International Journal of Information Security Science, 7. (2018), 2. 90–99.

Loo, Ling Wee: Student Hacking into University’s Learning Management System to Save His Grades: A Cautionary Tale. Singapore Management University, 2016. Online: https://ink.library.smu.edu.sg/cases_coll_all/172/

NAIH-6298-2/2021: Állásfoglalás a koronavírus elleni védettség tényének felsőoktatási intézmény általi megismerhetőségéről, nyilvántarthatóságáról kollégiumi elhelyezés és egyetemi rendezvények kapcsán. Online: https://naih.hu/adatvedelmi-allasfoglalasok/file/417-allasfoglalas-a-koronavirus-elleni-vedettseg-tenyenek-felsooktatasi-intezmeny-altali-megismerhetosegerol-nyilvantarthatosagarol-kollegiumi-elhelyezes-es-egyetemi-rendezvenyek-kapcsan

NAIH/2020/54: Rendszeres szociális ösztöndíjakkal kapcsolatos adatkezelés a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Online: https://naih.hu/hatarozatok-vegzesek/file/325-1-rendszeres-szocialis-osztondijakkal-kapcsolatos-adatkezeles-a-budapesti-muszaki-es-gazdasagtudomanyi-egyetemen-modositasokkal-egyseges-szerkezetben

Rahim, Nazahah – Zaleha Othman – Fathilatul Zakimi Hamid: Cyber Security and the Higher Education Literature: A Bibliometric Analysis. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 12. (2020), 12. Online: https://www.ijicc.net/images/vol12/iss12/121282_Rahim_2020_E_R.pdf

Ulven, Joachim B. – Gaute Wangen: A Systematic Review of Cybersecurity Risks in Higher Education. Future Internet, 13. (2021), 39. 1–40. Online: https://doi.org/10.3390/fi13020039

Unit-Department for ICT and Joint Services in Higher Education and Research. Technical Report, 2019. Online: https://www.jstor.org/stable/pdf/26441233.pdf?ab_segments=0%2Fbasic_search_gsv2%2Fcontrol&refreqid=fastly-default%3A5966892c9e805357cc27fd4374cc012d

Vámosi Gergő: Ezerhétszáz hallgató adatait vesztette el a veszprémi egyetem. Origo, 2008. december 10. Online: https://www.origo.hu/techbazis/20081210-1717-hallgato-adatait-vesztette-el-a-veszpremi-egyetem.html

Wangen, Gaute – Even Ø. Brodin – Bent H. Skari – Christopher Berglind: Unrecorded Security Incidents at NTNU 2018 (Mørketallsundersøkelsen ved NTNU 2018). Bachelor’s Thesis. Trondheim, Sweden, NTNU Open Gjøvik, 2019.

Zsarolóvírus-támadás érte a Pázmányt, leállt a Neptun. HVG.hu, 2020. április 24. Online: https://hvg.hu/tudomany/20200424_pazmany_peter_katolikus_egyetem_zsarolovirus_neptun_tanulmanyi_rendszer_szakdolgozat_leadasi_hatarido

Jogi források

évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról

évi L. törvény az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról 41/2015. (VII. 15.) BM rendelet az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvényben meghatározott technológiai biztonsági, valamint a biztonságos információs eszközökre, termékekre, továbbá a biztonsági osztályba és biztonsági szintbe sorolásra vonatkozó követelményekről

/2015. (XII. 29.) Korm. határozat a nemzetbiztonsági védelem alá eső szervek és létesítmények köréről