Informatikai oktatási tananyag Magyarországon és Szerbiában
Copyright (c) 2025 Mandić Dorottya, Kiss Gábor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Absztrakt
Az informatikának fontos szerepe van az oktatásban, hiszen a felhasználói szintű informatikai ismeretek megszerzése egyre fontosabbá válik napjainkban. Több tanulmány is foglalkozik Magyarország és Szerbia informatikai oktatási tananyagával. Mivel napjainkban egyre több felhasználó használ különféle okoseszközöket, ezért egyre fontosabbá válik, hogy a felhasználók megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek ezen a téren is, illetve megfelelő körültekintéssel használhassák ezeket a személyes adataik védelmében. Várhatóan a jövőben még több okoseszköz lesz jelen, és a felhasználók közül sokan nem tudják, hogyan kell biztonságosan használni az okoseszközeiket, és sokan még csak alapvető ismeretekkel sem rendelkeznek. Ezért fontos, hogy a felhasználók tudatában legyenek annak, hogy ezek használata milyen veszélyeket rejthet. Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy Magyarország és Szerbia informatikai oktatási tananyagában megtalálható-e az információbiztonsági tudatosság fejlesztése, és hogy a két ország informatikai tananyaga, valamint jelszóhasználati szokásai között van-e különbség.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
BAK GERDA – KELEMEN-ERDŐS ANIKÓ (2022): Információbiztonság-tudatosság az Y generáció szemszögéből, kvalitatív megközelítés alapján. Hadmérnök, 17(3), 81–95. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2022.3.6
BUSA ATTILA JÓZSEF (2023): A digitális információbiztonság alapja: A megfelelő kibertudatosság. Hírvillám, Konferenciakiadvány, 25–43. Online: https://comconf.hu/kiadvany/Nemzetk%C3%B6zi%20Katonai%20Inform%C3%A1ci%C3%B3biztons%C3%A1gi%20Konferencia_2023.pdf
Eduline (2020): Informatika helyett jön a digitális kultúra óra - a diákok már ötödikben robotokat programozhatnak. Eduline, 2020. július 16. Online: https://eduline.hu/kozoktatas/20200716_digitalis_kultura_ora
FARKAS CSABA – LÉNÁRD ANDRÁS – SIEGLER GÁBOR (2020): Útmutató a digitális kultúra tantárgy tanításhoz a 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv és kerettantervek alapján. NAT. Online: https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-digitalis-kultura-tantargy-tanitasahoz.pdf
HORVÁTH REGINA (2019): Az okoseszközök világának kockázatai a GDPR tükrében, avagy mennyire vagyunk biztonságban? Acta Universitatis Szegediensis: Forum: Publicationes Discipulorum Iurisprudentiae, (2), 131–160. Online: https://acta.bibl.u-szeged.hu/70864/1/forum_discipulorum_2019_131-160.pdf
ILIĆ, SILVIA (2020) Upotreba informacionih tehnologija u nastavi – stavovi i mišljenja nastavnika i učenika. Doktorska disertacija. Univerzitet u Novom Sadu Prirodno-Matematički Fakultet. Online: https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/68509/Disertacija.pdf
Informatika postaje obavezan predmet od prvog razreda osnovnih škola u Srbiji. Online: https://startit.rs/informatika-postaje-obavezan-predmet-od-prvog-razreda-osnovnih-skola-u-srbiji/ (Letöltve:2024.09.29)
Информатика и рачунарство обавезан предмет за ученике петог разреда. Online: https://prosveta.gov.rs/vesti/informatika-i-racunarstvo-obavezan-predmet-za-ucenike-petog-razreda/
Годишнји програм информатика и рачунарство – 5. разред. [Online]. Elérhető: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20V%20razred.pdf
Годишнји програм информатика и рачунарство – 6. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VI%20razred.pdf
Информатика и Рачунарство – 7. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VII%20razred.pdf
Годишнји програм информатика и рачунарство – 8. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VIII%20razred.pdf
KERTI ANDRÁS – KOLLER MARCO (2021): Az okoseszközök applikációi által gyűjtött metaadatokkal való visszaélések kockázati szemléletmód általi, felhasználói szintű lehetséges visszaszorítása. Hadmérnök,16(4), 145–156. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2021.4.11
KŐRÖSNÉ MIKIS MÁRTA (2009): Az Informatika helyzete és fejlesztési feladatai. Oktatási Hivatal. Online: https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/informatika-helyzete
MANDIĆ Dorottya (2023): Az okoseszközök veszélyei. Biztonságtudományi Szemle, 5(3), 37–45. Online: https://biztonsagtudomanyi.szemle.uni-obuda.hu/index.php/ho me/article/view/369/289
MANDIĆ Dorottya – KISS Gábor (2023): Az okoseszközök és vírusvédelem használata Magyarországon és Szerbiában. In KISS Gábor (szerk.): 30th Anniversary Conference of the Safety and Security Enineering Education: A biztonságtechnikai mérnök képzés 30 évi jubileumi konferenciája. Budapest: Óbudai Egyetem, 64–75.
MANDIĆ, DOROTTYA – KISS, GÁBOR – RAJNAI, ZOLTÁN (2024): Password Usage among Users of Smart Devices in Hungary and Serbia. In SZAKÁL, Anikó (szerk.): SACI 2024: 18th IEEE International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics: Proceedings. New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 309–313. Online: https://doi.org/10.1109/SACI60582.2024.10619863
MATOVIĆ, MARIJANA (2021): Programi digitalnih kompetencija u Republici Srbiji. Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu. Online: https://www.osce.org/files/f/documents/d/7/495181.pdf
Jogi források
- 2012/2015. (XII. 29.) Korm. határozat az internetről és a digitális fejlesztésekről szóló nemzeti konzultáció eredményei alapján a Kormány által végrehajtandó Digitális Jólét Programjáról
- Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Online: https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html