Informatikai oktatási tananyag Magyarországon és Szerbiában

doi: 10.32567/hm.2024.4.10

Absztrakt

Az informatikának fontos szerepe van az oktatásban, hiszen a felhasználói szintű informatikai ismeretek megszerzése egyre fontosabbá válik napjainkban. Több tanulmány is foglalkozik Magyarország és Szerbia informatikai oktatási tananyagával. Mivel napjainkban egyre több felhasználó használ különféle okoseszközöket, ezért egyre fontosabbá válik, hogy a felhasználók megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek ezen a téren is, illetve megfelelő körültekintéssel használhassák ezeket a személyes adataik védelmében. Várhatóan a jövőben még több okoseszköz lesz jelen, és a felhasználók közül sokan nem tudják, hogyan kell biztonságosan használni az okoseszközeiket, és sokan még csak alapvető ismeretekkel sem rendelkeznek. Ezért fontos, hogy a felhasználók tudatában legyenek annak, hogy ezek  használata milyen veszélyeket rejthet. Jelen tanulmány azt vizsgálja, hogy Magyarország és Szerbia informatikai oktatási tananyagában megtalálható-e az információbiztonsági tudatosság fejlesztése, és hogy a két ország informatikai tananyaga, valamint jelszóhasználati szokásai között van-e különbség.

Kulcsszavak:

informatika oktatás információbiztonság tudatosság jelszóhasználat

Hogyan kell idézni

Mandić, D., & Kiss, G. (2025). Informatikai oktatási tananyag Magyarországon és Szerbiában. Hadmérnök, 19(4), 143–152. https://doi.org/10.32567/hm.2024.4.10

Hivatkozások

BAK GERDA – KELEMEN-ERDŐS ANIKÓ (2022): Információbiztonság-tudatosság az Y generáció szemszögéből, kvalitatív megközelítés alapján. Hadmérnök, 17(3), 81–95. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2022.3.6

BUSA ATTILA JÓZSEF (2023): A digitális információbiztonság alapja: A megfelelő kibertudatosság. Hírvillám, Konferenciakiadvány, 25–43. Online: https://comconf.hu/kiadvany/Nemzetk%C3%B6zi%20Katonai%20Inform%C3%A1ci%C3%B3biztons%C3%A1gi%20Konferencia_2023.pdf

Eduline (2020): Informatika helyett jön a digitális kultúra óra - a diákok már ötödikben robotokat programozhatnak. Eduline, 2020. július 16. Online: https://eduline.hu/kozoktatas/20200716_digitalis_kultura_ora

FARKAS CSABA – LÉNÁRD ANDRÁS – SIEGLER GÁBOR (2020): Útmutató a digitális kultúra tantárgy tanításhoz a 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv és kerettantervek alapján. NAT. Online: https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-digitalis-kultura-tantargy-tanitasahoz.pdf

HORVÁTH REGINA (2019): Az okoseszközök világának kockázatai a GDPR tükrében, avagy mennyire vagyunk biztonságban? Acta Universitatis Szegediensis: Forum: Publicationes Discipulorum Iurisprudentiae, (2), 131–160. Online: https://acta.bibl.u-szeged.hu/70864/1/forum_discipulorum_2019_131-160.pdf

ILIĆ, SILVIA (2020) Upotreba informacionih tehnologija u nastavi – stavovi i mišljenja nastavnika i učenika. Doktorska disertacija. Univerzitet u Novom Sadu Prirodno-Matematički Fakultet. Online: https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/68509/Disertacija.pdf

Informatika postaje obavezan predmet od prvog razreda osnovnih škola u Srbiji. Online: https://startit.rs/informatika-postaje-obavezan-predmet-od-prvog-razreda-osnovnih-skola-u-srbiji/ (Letöltve:2024.09.29)

Информатика и рачунарство обавезан предмет за ученике петог разреда. Online: https://prosveta.gov.rs/vesti/informatika-i-racunarstvo-obavezan-predmet-za-ucenike-petog-razreda/

Годишнји програм информатика и рачунарство – 5. разред. [Online]. Elérhető: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20V%20razred.pdf

Годишнји програм информатика и рачунарство – 6. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VI%20razred.pdf

Информатика и Рачунарство – 7. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VII%20razred.pdf

Годишнји програм информатика и рачунарство – 8. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VIII%20razred.pdf

KERTI ANDRÁS – KOLLER MARCO (2021): Az okoseszközök applikációi által gyűjtött metaadatokkal való visszaélések kockázati szemléletmód általi, felhasználói szintű lehetséges visszaszorítása. Hadmérnök,16(4), 145–156. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2021.4.11

KŐRÖSNÉ MIKIS MÁRTA (2009): Az Informatika helyzete és fejlesztési feladatai. Oktatási Hivatal. Online: https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/informatika-helyzete

MANDIĆ Dorottya (2023): Az okoseszközök veszélyei. Biztonságtudományi Szemle, 5(3), 37–45. Online: https://biztonsagtudomanyi.szemle.uni-obuda.hu/index.php/ho me/article/view/369/289

MANDIĆ Dorottya – KISS Gábor (2023): Az okoseszközök és vírusvédelem használata Magyarországon és Szerbiában. In KISS Gábor (szerk.): 30th Anniversary Conference of the Safety and Security Enineering Education: A biztonságtechnikai mérnök képzés 30 évi jubileumi konferenciája. Budapest: Óbudai Egyetem, 64–75.

MANDIĆ, DOROTTYA – KISS, GÁBOR – RAJNAI, ZOLTÁN (2024): Password Usage among Users of Smart Devices in Hungary and Serbia. In SZAKÁL, Anikó (szerk.): SACI 2024: 18th IEEE International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics: Proceedings. New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 309–313. Online: https://doi.org/10.1109/SACI60582.2024.10619863

MATOVIĆ, MARIJANA (2021): Programi digitalnih kompetencija u Republici Srbiji. Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu. Online: https://www.osce.org/files/f/documents/d/7/495181.pdf

Jogi források

- 2012/2015. (XII. 29.) Korm. határozat az internetről és a digitális fejlesztésekről szóló nemzeti konzultáció eredményei alapján a Kormány által végrehajtandó Digitális Jólét Programjáról

- Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Online: https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html