IT Education Curriculum in Hungary and Serbia

doi: 10.32567/hm.2024.4.10

Abstract

IT has an important role in education, as acquiring user-level IT knowledge is becoming more important nowadays. Several studies deal with the IT education curriculum of Hungary and Serbia. As more and more users are using various smart devices these days, it is becoming more important that they have the right knowledge in this area and that they can use it with the right amount of care to protect their personal data. It is expected that more smart devices will be present in the future and smart device users generally do not know how to use their smart devices safely, many users do not even have basic knowledge. Therefore, it is important for users to be aware of the dangers of using smart devices. This study examines whether information security awareness can be found in the IT education curriculum of Hungary and Serbia, and whether there is a difference between the IT curriculum and password usage habits in the two countries.

Keywords:

IT education information security awareness password usage

How to Cite

Mandić, D., & Kiss, G. (2025). IT Education Curriculum in Hungary and Serbia. Military Engineer, 19(4), 143–152. https://doi.org/10.32567/hm.2024.4.10

References

BAK GERDA – KELEMEN-ERDŐS ANIKÓ (2022): Információbiztonság-tudatosság az Y generáció szemszögéből, kvalitatív megközelítés alapján. Hadmérnök, 17(3), 81–95. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2022.3.6

BUSA ATTILA JÓZSEF (2023): A digitális információbiztonság alapja: A megfelelő kibertudatosság. Hírvillám, Konferenciakiadvány, 25–43. Online: https://comconf.hu/kiadvany/Nemzetk%C3%B6zi%20Katonai%20Inform%C3%A1ci%C3%B3biztons%C3%A1gi%20Konferencia_2023.pdf

Eduline (2020): Informatika helyett jön a digitális kultúra óra - a diákok már ötödikben robotokat programozhatnak. Eduline, 2020. július 16. Online: https://eduline.hu/kozoktatas/20200716_digitalis_kultura_ora

FARKAS CSABA – LÉNÁRD ANDRÁS – SIEGLER GÁBOR (2020): Útmutató a digitális kultúra tantárgy tanításhoz a 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv és kerettantervek alapján. NAT. Online: https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-digitalis-kultura-tantargy-tanitasahoz.pdf

HORVÁTH REGINA (2019): Az okoseszközök világának kockázatai a GDPR tükrében, avagy mennyire vagyunk biztonságban? Acta Universitatis Szegediensis: Forum: Publicationes Discipulorum Iurisprudentiae, (2), 131–160. Online: https://acta.bibl.u-szeged.hu/70864/1/forum_discipulorum_2019_131-160.pdf

ILIĆ, SILVIA (2020) Upotreba informacionih tehnologija u nastavi – stavovi i mišljenja nastavnika i učenika. Doktorska disertacija. Univerzitet u Novom Sadu Prirodno-Matematički Fakultet. Online: https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/68509/Disertacija.pdf

Informatika postaje obavezan predmet od prvog razreda osnovnih škola u Srbiji. Online: https://startit.rs/informatika-postaje-obavezan-predmet-od-prvog-razreda-osnovnih-skola-u-srbiji/ (Letöltve:2024.09.29)

Информатика и рачунарство обавезан предмет за ученике петог разреда. Online: https://prosveta.gov.rs/vesti/informatika-i-racunarstvo-obavezan-predmet-za-ucenike-petog-razreda/

Годишнји програм информатика и рачунарство – 5. разред. [Online]. Elérhető: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20V%20razred.pdf

Годишнји програм информатика и рачунарство – 6. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VI%20razred.pdf

Информатика и Рачунарство – 7. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VII%20razred.pdf

Годишнји програм информатика и рачунарство – 8. разред. Online: https://osstanojemiljkovic.nasaskola.rs/files/Vladimir%20Kne%C5%BEevi%C4%87/Plan%20Informatika%20i%20Ra%C4%8Dunarstvo%20-%20Kne%C5%BEevi%C4%87%20Vladimir%20VIII%20razred.pdf

KERTI ANDRÁS – KOLLER MARCO (2021): Az okoseszközök applikációi által gyűjtött metaadatokkal való visszaélések kockázati szemléletmód általi, felhasználói szintű lehetséges visszaszorítása. Hadmérnök,16(4), 145–156. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2021.4.11

KŐRÖSNÉ MIKIS MÁRTA (2009): Az Informatika helyzete és fejlesztési feladatai. Oktatási Hivatal. Online: https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/informatika-helyzete

MANDIĆ Dorottya (2023): Az okoseszközök veszélyei. Biztonságtudományi Szemle, 5(3), 37–45. Online: https://biztonsagtudomanyi.szemle.uni-obuda.hu/index.php/ho me/article/view/369/289

MANDIĆ Dorottya – KISS Gábor (2023): Az okoseszközök és vírusvédelem használata Magyarországon és Szerbiában. In KISS Gábor (szerk.): 30th Anniversary Conference of the Safety and Security Enineering Education: A biztonságtechnikai mérnök képzés 30 évi jubileumi konferenciája. Budapest: Óbudai Egyetem, 64–75.

MANDIĆ, DOROTTYA – KISS, GÁBOR – RAJNAI, ZOLTÁN (2024): Password Usage among Users of Smart Devices in Hungary and Serbia. In SZAKÁL, Anikó (szerk.): SACI 2024: 18th IEEE International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics: Proceedings. New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 309–313. Online: https://doi.org/10.1109/SACI60582.2024.10619863

MATOVIĆ, MARIJANA (2021): Programi digitalnih kompetencija u Republici Srbiji. Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu. Online: https://www.osce.org/files/f/documents/d/7/495181.pdf

Jogi források

- 2012/2015. (XII. 29.) Korm. határozat az internetről és a digitális fejlesztésekről szóló nemzeti konzultáció eredményei alapján a Kormány által végrehajtandó Digitális Jólét Programjáról

- Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Online: https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html