A Magyar Honvédség szállítási képességeinek elemzése villamosítatlan vasútvonalakon

doi: 10.32567/hm.2024.3.4

Absztrakt

A Magyar Honvédség saját célú vasúti pályái mind villamosítatlanok. Emiatt a dízelvontatás alkalmazása elkerülhetetlen, miközben a nemzetközi trend a vasútvonalak villamosítása annak környezetbarát volta miatt. Ugyanakkor különleges jogrendi helyzetben fel kell készülni a villamos vontatás zavarára is megfelelő mennyiségű és képességű dízelmozdony fenntartásával. Cikkünkben megvizsgáljuk a hálózat átbocsátóképességének növekedését, ha a villamosított vonalak mellett a villamosítatlanokat is figyelembe vesszük. Továbbá meghatározzuk a Magyar Honvédség (MH) maximális szállítási kapacitását, és javaslatot teszünk a kapacitás növelésének módjaira.

Kulcsszavak:

vasúthálózat gráfelmélet átbocsátóképesség kapacitás Magyar Honvédség villamosítás

Hogyan kell idézni

Ardai, I. T., & Tóth, B. (2025). A Magyar Honvédség szállítási képességeinek elemzése villamosítatlan vasútvonalakon. Hadmérnök, 19(3), 49–66. https://doi.org/10.32567/hm.2024.3.4

Hivatkozások

/2014. (XI. 14.) Kormányrendelet a vasúti közlekedési hatóság által kiszabható bírság mértékéről és megfizetésének részletes szabályairól. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1400277.kor

CSÁRDI, Gábor – NEPUSZ, Tamás (2006): The Igraph Software Package for Complex Network Research. InterJournal, Complex Systems, 1695. Online: https://igraph.org/

DIJKSTRA, Edsger Wybe (1959): A Note on Two Problems in Connexion with Graphs. Numerische Mathematik, 1, 269–271. Online: https://doi.org/10.1007/BF01386390

Eurostat (2024a): Total Length of Railway Lines. Online: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TTR00003/default/table?lang=en&category=rail.rail_if

Eurostat (2024b): Length of Electrified Railway Lines by Type of Current. Online: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/rail_if_electri/default/table

LÉVAI Zsolt (2022): A BAVS által javasolt új budapesti vasúthálózat helyettesíthetőségének vizsgálata. In HORVÁTH, Gábor – HORVÁTH, Balázs (szerk.): XX. European Transport Congress/XII. International Conference on Transport Sciences. Győr. 342–354.

LÉVAI Zsolt (2023): A fővonali vasúti Tisza-hidak helyettesíthetőségének kérdései. Műszaki Katonai Közlöny, 33(2), 59–74. Online: https://doi.org/10.32562/mkk.2023.2.5

MÁV (2023a): F. 2. sz. Forgalmi Utasítás. MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág Forgalmi Főosztály. Online: https://bit.ly/41b2qCn

MÁV (2023b): F. 1. sz. Jelzési Utasítás. MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág Forgalmi Főosztály. Online: https://bit.ly/3CHygMw

R Core Team (2012). A Language and Environment for Statistical Computing. Vienna: R Foundation for Statistical Computing. Online: http://www.R-project.org/

SOMOGYVÁRI Bence Miklós – TÓTH Bence (2023): A V0 vasútvonal új nyomvonalának hatása a Magyar Honvédség saját célú vasúti pályáinak kapcsolatára. In HORVÁTH Balázs – HORVÁTH Gábor (szerk.): XIII. International Conference on Transport Sciences. Győr. 335–346.

SZÁSZI Gábor (2013a): A vasúti hálózati infrastruktúrával szemben támasztott újszerű védelmi követelmények kutatása, a továbbfejlesztés feltételrendszerének vizsgálata. PhD-disszertáció. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 103–104. Online: https.//doi.org.10.17625/NKE.2014.028

SZÁSZI Gábor (2013b): A vasúti közlekedési alágazat, mint kritikus infrastruktúra. In HORVÁTH Attila (szerk.): Fejezetek a kritikus infrastruktúra védelemből. Budapest: Magyar Hadtudományi Társaság, 167–190. Online: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mhtt.eu/hadtudomany/KIV_tanulmanykotet.pdf

SZÁSZI Gábor (2013c): Long-Span Railway Bridges in the Transport System of Hungary. Hadmérnök, 8(2), 98–107. Online: https://matarka.hu/klikk.php?cikkmutat=2328708&mutat=http://hadmernok.hu/132_09_szaszig.pdf

SZÁSZI Gábor (2014): Nagyfolyami vasúti hidak, mint közlekedési létfontosságú rendszerelemek. In HORVÁTH Attila – BÁNYÁSZ Péter – ORBÓK Ákos (szerk.): Fejezetek a létfontosságú közlekedési rendszerelemek védelmének aktuális kérdéseiről. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 83–99. Online: https://real.mtak.hu/94343/1/Kozlekedj_okosan-_A_kozlekedest_tamogato.pdf

TÓTH Bence (2018): A magyarországi vasúthálózat zavarainak gráfelméleti alapú vizsgálata. In HORVÁTH Balázs – HORVÁTH Gábor – GAÁL B. (szerk.): Közlekedéstudományi Konferencia. Győr 2018. 505–519. Online: http://real.mtak.hu/78843/1/2018b_KTK.pdf

TÓTH Bence (2023): Állomásközök és térközök hatása a vasúthálózat modelljének pontosságára. Hadtudomány, 33(E-szám), 137–156. Online: https://doi.org/10.17047/Hadtud.2023.33.E+137

UIC (2013): Union International des Chemins de fer: Capacity (UIC Code R 406). Paris. Online: https://tamannaei.iut.ac.ir/sites/tamannaei.iut.ac.ir/files/files_course/uic406_2013.pdf

MÁV-Start mozdonyok (2023). Online: http://www.vonatosszeallitas.hu/jarmuvek_mav_mozdonyok.html

VÖRÖS Attila (2014): Valamit rakodnak Táborfalván. Iho.hu, 2014. június 15. Online: https://iho.hu/hirek/valamit-rakodnak-taborfalvan-140614

VPE (2023): Vasútvonalak. Online: http://www.kapella.hu/takt/vonal_lista.php

VPE (2024): Vasúthálózati térkép. Online: https://takt.kapella2.hu/metronom-server/map