The Transportation Capabilities of the Hungarian Army using Unelectrified Railway Lines

doi: 10.32567/hm.2024.3.4

Abstract

The railway sidings owned by the Hungarian Army are not electrified. This makes the use of diesel engines unavoidable while the international trend is to electrify as many lines as possible due to its environment friendly nature. However, in the case of an emergency situation one must be prepared for the disruption of the power supply by maintaining enough diesel locomotives. In this paper, the increase in the capacity of the railway network of Hungary is determined if not only the electrified but also the unelectrified lines are taken into account. Furthermore, the maximal transportation capacity of the Hungarian Army is determined suggestions are made to improve it.

Keywords:

railway network graph theory flow capacity Hungarian Army electrification

How to Cite

Ardai, I. T., & Tóth, B. (2025). The Transportation Capabilities of the Hungarian Army using Unelectrified Railway Lines . Military Engineer, 19(3), 49–66. https://doi.org/10.32567/hm.2024.3.4

References

/2014. (XI. 14.) Kormányrendelet a vasúti közlekedési hatóság által kiszabható bírság mértékéről és megfizetésének részletes szabályairól. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1400277.kor

CSÁRDI, Gábor – NEPUSZ, Tamás (2006): The Igraph Software Package for Complex Network Research. InterJournal, Complex Systems, 1695. Online: https://igraph.org/

DIJKSTRA, Edsger Wybe (1959): A Note on Two Problems in Connexion with Graphs. Numerische Mathematik, 1, 269–271. Online: https://doi.org/10.1007/BF01386390

Eurostat (2024a): Total Length of Railway Lines. Online: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TTR00003/default/table?lang=en&category=rail.rail_if

Eurostat (2024b): Length of Electrified Railway Lines by Type of Current. Online: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/rail_if_electri/default/table

LÉVAI Zsolt (2022): A BAVS által javasolt új budapesti vasúthálózat helyettesíthetőségének vizsgálata. In HORVÁTH, Gábor – HORVÁTH, Balázs (szerk.): XX. European Transport Congress/XII. International Conference on Transport Sciences. Győr. 342–354.

LÉVAI Zsolt (2023): A fővonali vasúti Tisza-hidak helyettesíthetőségének kérdései. Műszaki Katonai Közlöny, 33(2), 59–74. Online: https://doi.org/10.32562/mkk.2023.2.5

MÁV (2023a): F. 2. sz. Forgalmi Utasítás. MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág Forgalmi Főosztály. Online: https://bit.ly/41b2qCn

MÁV (2023b): F. 1. sz. Jelzési Utasítás. MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág Forgalmi Főosztály. Online: https://bit.ly/3CHygMw

R Core Team (2012). A Language and Environment for Statistical Computing. Vienna: R Foundation for Statistical Computing. Online: http://www.R-project.org/

SOMOGYVÁRI Bence Miklós – TÓTH Bence (2023): A V0 vasútvonal új nyomvonalának hatása a Magyar Honvédség saját célú vasúti pályáinak kapcsolatára. In HORVÁTH Balázs – HORVÁTH Gábor (szerk.): XIII. International Conference on Transport Sciences. Győr. 335–346.

SZÁSZI Gábor (2013a): A vasúti hálózati infrastruktúrával szemben támasztott újszerű védelmi követelmények kutatása, a továbbfejlesztés feltételrendszerének vizsgálata. PhD-disszertáció. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 103–104. Online: https.//doi.org.10.17625/NKE.2014.028

SZÁSZI Gábor (2013b): A vasúti közlekedési alágazat, mint kritikus infrastruktúra. In HORVÁTH Attila (szerk.): Fejezetek a kritikus infrastruktúra védelemből. Budapest: Magyar Hadtudományi Társaság, 167–190. Online: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mhtt.eu/hadtudomany/KIV_tanulmanykotet.pdf

SZÁSZI Gábor (2013c): Long-Span Railway Bridges in the Transport System of Hungary. Hadmérnök, 8(2), 98–107. Online: https://matarka.hu/klikk.php?cikkmutat=2328708&mutat=http://hadmernok.hu/132_09_szaszig.pdf

SZÁSZI Gábor (2014): Nagyfolyami vasúti hidak, mint közlekedési létfontosságú rendszerelemek. In HORVÁTH Attila – BÁNYÁSZ Péter – ORBÓK Ákos (szerk.): Fejezetek a létfontosságú közlekedési rendszerelemek védelmének aktuális kérdéseiről. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 83–99. Online: https://real.mtak.hu/94343/1/Kozlekedj_okosan-_A_kozlekedest_tamogato.pdf

TÓTH Bence (2018): A magyarországi vasúthálózat zavarainak gráfelméleti alapú vizsgálata. In HORVÁTH Balázs – HORVÁTH Gábor – GAÁL B. (szerk.): Közlekedéstudományi Konferencia. Győr 2018. 505–519. Online: http://real.mtak.hu/78843/1/2018b_KTK.pdf

TÓTH Bence (2023): Állomásközök és térközök hatása a vasúthálózat modelljének pontosságára. Hadtudomány, 33(E-szám), 137–156. Online: https://doi.org/10.17047/Hadtud.2023.33.E+137

UIC (2013): Union International des Chemins de fer: Capacity (UIC Code R 406). Paris. Online: https://tamannaei.iut.ac.ir/sites/tamannaei.iut.ac.ir/files/files_course/uic406_2013.pdf

MÁV-Start mozdonyok (2023). Online: http://www.vonatosszeallitas.hu/jarmuvek_mav_mozdonyok.html

VÖRÖS Attila (2014): Valamit rakodnak Táborfalván. Iho.hu, 2014. június 15. Online: https://iho.hu/hirek/valamit-rakodnak-taborfalvan-140614

VPE (2023): Vasútvonalak. Online: http://www.kapella.hu/takt/vonal_lista.php

VPE (2024): Vasúthálózati térkép. Online: https://takt.kapella2.hu/metronom-server/map