„Látni és láthatóvá válni” megoldások drónokhoz

doi: 10.32567/hm.2023.4.1

Absztrakt

A légi közlekedés közvetlen és közvetett résztvevőire napjainkban egyre nagyobb feladat hárul. Egyrészt évről évre növekvő tendenciát mutat a kereskedelmi és teherszállító légi járművek járatainak száma, másrészt pedig egyre gyakoribb a pilóta nélküli légi járművek
jelenléte, amely komoly kihívást jelent a légi forgalmi irányítás és a légijármű-vezetők számára egyaránt. Ahhoz, hogy ez a kétféle módon „vezethető” légi jármű biztonságosan közlekedhessen egy adott légtér szegmensében, tudnunk kell egyrészt, ki és mivel repül,
továbbá, hogy mi a haladási iránya, magassága stb. Ehhez nyújtanak segítséget az olyan rendszerek, mint például: FLARM2; ADS-B3; OGN4; Remote ID.5 Az említett technológiai alkalmazások legfőbb célja, hogy az érintett légi jármű láthatóvá váljon a légi közlekedésben a többi résztvevő számára, beleértve a légi forgalmi irányító szolgálatokat és a hatóságokat is.

Kulcsszavak:

FLARM ADS-B OGN Remote ID

Hogyan kell idézni

Gajdács, L. (2024). „Látni és láthatóvá válni” megoldások drónokhoz. Hadmérnök, 18(4), 5–17. https://doi.org/10.32567/hm.2023.4.1

Hivatkozások

About OGN [é. n.]. Online: http://wiki.glidernet.org/about#system-arch-current

An Introduction into ADS-B [é. n.]. Online: https://www.flightradar24.com/blog/ads-b/

Atom UAV Manual (2021). 2021. szeptember 30. Online: https://fcc.report/FCC-ID/2AXJM-FLATMUAVW/5495644.pdf

ATOM UAV – Flarm for Drones [é. n.]. Online: https://droniq.de/en/produkte/atom-uav-flarm-fuer-drohnen/

ATOM UAV. The Detect & Avoid Solution for Drones [é. n.]. Online: https://www.flarm.com/products/uav/atom-uav-flarm-for-drones/

Compliance with FAA Remote ID Regulations (2022). Online: https://lp.elsight.com/compliance-with-faa-remote-id-regulations

EASA Announces Winners of First GA Safety Award (2020). Online: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/news/easa-announces-winners-first-ga-safety-award

FLARM module Aurora [é. n.]. Online: https://www.airclip.de/FLARM-module-Aurora

GAJDÁCS László (2022): Pilóta nélküli légijármű érzékelésének lehetséges megoldásai, Hadmérnök, 17(4), 17–28. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2022.4.2

GROSS, Ben (2023): EASA Remote ID Requirements: Compliance for Drone Operators. Online: https://www.elsight.com/blog/primer-on-easa-remote-id-regulations/

Introduction to ADS-B [é. n.a]. Online: https://ads-b.aviation.govt.nz/introduction/#how-does-ads-b-work

Introduction to ADS-B [é. n.b]. Online: https://www.trig-avionics.com/knowledge-bank/ads-b/introduction-to-ads-b/

MAKKAY Imre (2019): Másodlagos információforrások a légtérben. Repüléstudományi Közlemények, 31(1). Online: https://doi.org/10.32560/rk.2019.1.9

Open Glider Network [é. n.]. Online: http://wiki.glidernet.org/

Operating Manual FLARM Collosion Avoidance System (2016). Version 242. 2016. december 8.

Remote Identification of Drones [é. n.]. Online: https://www.faa.gov/uas/getting_started/remote_id

Remote ID [é. n.]. Online: https://ardupilot.org/copter/docs/common-remoteid.html

Tecnology Editor, Sense and Avoid Technology [é. n.]. Online: https://www.unmannedsystemstechnology.com/expo/sense-avoid-systems/

WANG, Boya – TRESOLDI, Giorgio [é. n.]: On the Security of the FLARM Collision Warning System. Online: https://wangboya.org/assets/pdf/Flarm_ASIACCS_camera_ready.pdf

What is an ADS-B System? (2022). Online: https://www.embention.com/news/what-is-an-ads-b-system/

What is Remote ID [é. n.]. Online: https://drone-remote-id.com/