„Hogy mindkét birodalomfél érdekeinek méltó képviselői lehessenek”
Magyarnyelv-oktatás az Osztrák–Magyar Monarchia Cs. és Kir. Konzuli Akadémiáján
Absztrakt
A dualista Osztrák–Magyar Monarchia időszakában a magyar államnyelv státusza rendeződött. Ugyanakkor a magyar állam szempontjából egzisztenciális kérdést jelentett, hogy a magyar nyelvet és államjogot a közösügyi szervek, főként a közös külügyminisztérium, a diplomáciai és konzuli szolgálat is ismerje. A magyar mint idegen nyelv oktatása érdekében a Cs. és Királyi Konzuli Akadémián magyar oktatók nyertek alkalmazást, a tantervben pedig kötelező magyar nyelvű tárgyak is megjelentek. Ebben a tanulmányban a magyar jelenlétet és befolyást, illetve a magyar nyelv oktatásával kapcsolatos szervezési, oktatási és módszertani tanulságokat mutatom be.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
Antal Tamás 2016: Szilágyi Dezső és műve. Szeged: Iusperitus Kiadó.
Barna Attila 2015: Az állam elleni bűncselekmények szabályozása a 19. századi Magyarországon, különös tekintettel a bűntettekről és vétségekről szóló 1878. évi 5. törvényzikk előzményeire és megalkotására. Győr: Universitas Győr Nonprofit Kft.
Csernus-Lukács Szilveszter 2020: A nemzetiségi és nyelvi kérdés szabályozása Magyarországon és Erdélyben az Októberi Diplomától a nemzetiségi törvényig. In: Nagy Noémi (szerk.): Nemzetiségi-nyelvi szuverenitás a hosszú 19. században. Budapest: Gondolat Kiadó. 66–98. Online: https://majt.elte.hu/dstore/document/3156/MAJT-jogtorteneti-ertekezesek-46.pdf
Fazekas István 2004: Magyar levéltárosok Bécsben 1841–1918. In: Sipos András (szerk.): Magyar levéltáros életpályák a XIX–XX. században. Budapest: Budapest Főváros Levéltára. 59–86. Online: https://library.hungaricana.hu/hu/view/BFLV_bflk_2004_
eletpalyak/?pg=60&layout=s
Gazsó Dániel 2016: A magyar diaszpóra fejlődéstörténete. Kisebbségi Szemle 1/1: 9–35. Online: https://www.epa.hu/03700/03751/00001/pdf/kisebbsegi_szemle_2016_01_009-035.pdf
Goluchowski, Agenor 1904: Die K. und K. Konsular-Akademie von 1754 bis 1904: Festschrift zur Feier des hundertfünfzigjährigen Bestandes der Akademie und der Eröffnung ihres neuen Gebäudes. [A K. és K. Konzuli Akadémia 1754-től 1904-ig: Emlékkönyv az Akadémia 150 éves fennállásának és új épületének megnyitásának alkalmából] Wien: Verlag des K. u. K. Ministeriums des Kaiserlichen und Königlichen Hauses und des Äussern.
Heil Kristóf 2020: „Embernek születtünk, polgárnak neveltetünk”: Nógrád vármegye észrevételei a közoktatás és a magyar nyelv ügyében (1831–32). In: Nagy Noémi (szerk.): Nemzetiségi-nyelvi szuverenitás a hosszú 19. században. Budapest: Gondolat Kiadó. 99–117. Online: https://majt.elte.hu/dstore/document/3156/MAJT-jogtorteneti-ertekezesek-46.pdf
Nádor Orsolya 2000: A magyar nyelv státusváltozásai a honfoglalástól a XIX. század közepéig. In: Hungarológiai Évkönyv 1/1: 54–72. Online: https://epa.oszk.hu/02200/02287/00001/pdf/Hungarologiai_Evkonyv_01_054-071.pdf
Nádor Orsolya 2017: A magyar nyelv külföldi megismertetése, vonzereje. In: Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.): A magyar nyelv jelene és jövője. Budapest: Gondolat Kiadó. 465–483. Online: https://real.mtak.hu/77879/1/Tolcsvai_Magyarnyelv_465_Nador.pdf
Nagy Dóra 2024: Hogyan tanultak a XVIII–XIX. századi német polgárok magyarul? Magyar–német kétnyelvűség a történelmi Magyarországon. Édes Anyanyelvünk 26/1: 21–23. Online: https://anyanyelvapolo.hu/wp-content/uploads/ea_XLVI-2024-1.pdf#page=23
Nagy Noémi 2020: Magyar nyelvi szuverenitási törekvések a neoabszolutizmus előtt – a magyar államnyelv bevezetésének története. In: Megyeri-Pálffy Zoltán (szerk.): Szuverenitáskutatás. Jogtörténeti Értekezések. 43. Budapest: Gondolat Kiadó. 141–158. Online: https://majt.elte.hu/dstore/document/2858/MAJT-jogtorteneti-ertekezesek-43.pdf
Pfusterschmid–Hardtenstein, Heinrich 1989: Von der Orientalischen Akademie zur K. u. K. Konsularakademie. Eine Maria-Theresianische Institution und ihre Bedeutung für den Auswärtigen Dienst der Österreichisch–Ungarischen Monarchie. [Az Orientalische Akademie-tól a K. u. K. Konsularakademie-ig. Egy Mária Terézia-kori intézmény és jelentősége az Osztrák–Magyar Monarchia külügye számára] In: Wandruszka, Adam – Urbanitsch, Peter (Hg.): Die Habsburgermonarchie 1848–1918. Band VI/1. Die Habsburgermonarchie im System der Internationalen Beziehungen [A Habsburg-monarchia a nemzetközi kapcsolatok rendszerében]. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. 122–195.
Pfusterschmid–Hardtenstein, Heinrich 2004: Die Orientalische- und spätere Konsularakademie 1848–1918. Eine frühe Fachhochschule im Zeitalter der Industrialisierung [Az Orientalische- és késői Konsularakademie 1848–1918. Egy korai szakfőiskola az iparosodás korában]. In: Rathkolb, Oliver (Hg.): 250 Jahre. Von der Orientalischen zur Diplomatischen Akademie in Wien [250 év. Az orientálistól a diplomáciai akadémiáig Bécsben]. Innsbruck–Wien–München–Bozen: Studien Verlag. 77–103.
Rigó Balázs 2017: Alkotmányos változások az 1860-as évek második felében. Acta Universitatis Szegediensis: Forum: Publicationem Doctorandorum Juridicorum 7. 193–222. Online: https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/85580
Szabó Mátyás 2022: Die juristische Bildung an der k.u.k. Konsularakademie [A jogi képzés a k. és k. Konzulakadémián]. Pravnehistorické Studie 53/1: 53–76. Online: https://doi.org/10.14712/2464689X.2022.4
Szabó Mátyás 2024: „A m. kir. oktatásügyi miniszter Ő Excellenciája a magyar kormány legforróbb elismerését küldi”. Magyar oktatók tevékenysége a Cs. és Kir. Konzuli Akadémián. Lymbus 22: 11–40. Online: https://lymbus.abtk.hu/images/lymbus_2024_konyv_
01_09_bi.pdf
Szili Katalin 2019: A magyar mint idegen nyelv oktatása, mint alkalmazott hungarológiai diszciplína. THL2: A Magyar Nyelv és Kultúra Tanításának Szakfolyóirata 15/1–2: 84–95. Online: https://epa.oszk.hu/01400/01467/00017/pdf/EPA01467_thl2_2019_01-02_084-095.pdf
Tefner Zoltán 2018: Nyelvtanítás a bécsi Keleti Akadémián. Riga: GlobeEdit.
Wlassics Gyula 1911: Az 1867:XII. t.-cz. jogi természete. Budapest: Franklin-Társulat.