“Words Stuck in our Throats” – Anglo–Saxon Constraints in Organisational Communication Research and Education
Abstract
The aim of this paper is to provide an overview of the phenomenon of mixed Hungarian – English language use in the field of public relations (PR). The focus of the study is on the professional and linguistic expectations of university lecturers, with a special emphasis on the challenges of language matching in the teaching and research of organisational communication. As a starting point, the PR Industry Report 2021 will be used as the last comprehensive, publicly available national document to provide a credible picture of current language use trends in the profession and language practices aimed at the public. The study shows that communicating in a scientifically demanding yet linguistically nuanced way poses serious dilemmas for both educators and practitioners of scientific communication. While full linguistic compliance is often impossible, the mechanical adoption of terminology and the complete absence of translation are not satisfactory solutions. By exploring the linguistic and methodological aspects of this dichotomy, the study aims to contribute to the awareness of scientific language use in the context of linguistic alienation and adaptation.
Keywords:
How to Cite
References
Szakirodalom
Aczél Petra – Veszelszki Ágnes 2018: Egy új tudománykommunikációs modell szükségességéről. A SCIXCOM-modell. Jel-Kép 2018/4: 4–18. Online: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2018.4.5
András Ferenc 2010: A kommunikációs tér filozófiája. Doktori értekezés. Pécs: PTE BTK Filozófia Doktori Iskola. Online: https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/8021/andras-ferenc-phd-2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bárczi Géza – Országh László (szerk.) 1959–1962: Szaktudomány. In: Bárczi Géza – Országh László (szerk.) 1959–1962: A magyar nyelv értelmező szótára. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet. Online: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/sz-4A3C0/szaktudomany-4A7F6/
Benkő Loránd 1967: A magyar nyelv történeti-etimológiai szótára I–IV. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Bozcaga, Tugba – Cansunar, Asli 2023: The Education Backlash. How Assimilative Primary School Education Affects Insurgency in Areas of Ethnic Conflict. Helsinki: WIDER Working Paper 2023/50 UNU-WIDER. Online: https://doi.org/10.35188/UNU-WIDER/2023/358-1
Demeter Márton 2024: Önálló tudomány-e a kommunikáció- és médiakutatás? In: Medias Res 2024/1: 22–41. Online: https://doi.org/10.59851/imr.13.1.2
Elekfi László 1988: A szaknyelvi szókincs nemzetközi rétegéről. In: Kiss Jenő – Szűts László (szerk.) 1988: A magyar nyelv rétegződése. I. köt. Budapest: Akadémiai Kiadó. 275–283.
Fairclough, Norman 1999: Global Capitalism and Critical Awareness of Language. Language Awareness 8(2): 71–83. Online: https://doi.org/10.1080/09658419908667119
Fóris Ágota 2014: A szaknyelvek terminológiai szempontú megközelítése. In: Veszelszki Ágnes – Lengyel Klára (szerk.): Tudomány, technolektus, terminológia – a tudományok, szakmák nyelve. Budapest: Éghajlat Könyvkiadó. 27–36.
Graham, Loren – Lepenies, Wolf – Wingart, Peter 1983: Functions and uses of disciplinary histories. Dordrecht–Boston–Lancester: D. Reidel Publishing Company. Online: https://doi.org/10.1007/978-94-009-7035-9
Hyland, Ken 2012: Disciplinary Identities: Individuality and Community in Academic Discourse. Oxford University Press. Online: https://doi.org/10.1017/9781009406512
Hyland, Ken 2015: Genre, Discipline and Identity. Journal of English for Academic Purposes Vol. 19: 32–43. Online: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2015.02.005
Keményé Horváth Zsuzsanna – Kovács Marcell (szerk.) 2024: Népszámlálási atlasz, 2022. Budapest: Központi Statisztikai Hivatal. Online: https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/nepszamlalasi_atlasz_2022.pdf
Kukoda Bernadette 1996: A public relations elméletéről, M&M 1996/3: 44–50.
Morita, Naoko 2000: Discourse Socialization through Oral Classroom Activities in a TESL Graduate Program. TESOL Quarterly 34/2: 279–310. Online: https://doi.org/10.2307/3587953
Myers, Greg 2003. Discourse Studies of Scientific Popularization: Questioning the Boundaries. Discourse Studies 5/2: 265–279. Online: https://doi.org/10.1177/1461445603005002006
Myers, Robert H. – Verheggen, Claudine 2016: Donald Davidson’s Triangulation Argument. A Philosophical Inquiry. Routledge. Online: https://doi.org/10.4324/9781315885117
Németh Márta (1993): A public relations nemzetközi értelmezései; a külföldi tapasztalatok hazai alkalmazásának lehetőségei és nehézségei. Kandidátusi értekezés. Budapest.
Pooley, Jefferson 2008: The new history of mass communication research. In: Park, David – Pooley, Jefferson (ed): The History of Media and Communication Research: Contested Memories. New York: Peter Lang.
Pooley, Jefferson 2017: Wilbur Schramm and the “Four Founders” History Of U.S. Communication Research. Communications, Media, Design 4/2: 5–18.
Sallot, Lienne M. – Cameron, Glen – Weaver-Lariscy, Ruth A. 1998: PR Educators and Practitioners Identify Professional Standards. Journalism and Mass Communication Educator 53/2: 19–30. Online: https://doi.org/10.1177/107769589805300
Simons, Peter – Park, David W. 2016: The International History of Communication Study. Routledge.
Swales, John M. 1990: Genre Analysis. English in academic and research settings. Cambridge–New York: Cambridge University Press.
Tattay Levente 2010: A merchandising, a szellemi alkotások jogának interdiszciplináris területe. Magyar Jog 2010/2: 84–93.
Verheggen, Claudine 2007: Triangulating with Davidson. The Philosophical Quarterly 57/226: 96–103. Online: https://doi.org/10.1111/j.1467-9213.2007.471.x
Források
Bognár Gergely 2021: „PR” VAGY „pr”? PR Herald. Online: https://prherald.hu/pr-vagy-pr/
Display. Médiapédia 2025b, Budapest: Neo Interactive Kft., 2025. Online: http://mediapedia.hu/display
Fenntarthatósági kommunikációs stratégiák, Oktatóinkról (Szőke Ágnes). Budapesti Corvinus Egyetem. Online: https://www.uni-corvinus.hu/post/landing-page/executive-kepzesek-a-corvinuson/fenntarthatosagi-kommunikacios-strategiak-executive-kepzes/
Laczkó Krisztina – Mártonfi Attila 2004: Helyesírás. Budapest: Osiris Kiadó.
Merchandising. Médiapédia 2025a. Budapest: Neo Interactive Kft., 2025. Online: http://mediapedia.hu/merchandising
Merchandising. Wikipédia. A szabad enciklopédia. Online: https://hu.wikipedia.org/wiki/Merchandising
Polcszerviz. Médiapédia. Budapest: Neo Inetractive Kft., 2025. Online: http://mediapedia.hu/polcszerviz
PR Trendriport 2021. Magyar Public Relations Szövetség. Budapest, 2021. október 26. Online: https://www.prtrendriport.hu/pr-trendriport/#letoltes
Magyar Nyelvi Szolgáltató Iroda 2011: pr- és sajtóosztály. Online: https://e-nyelv.hu/2011-09-16/pr-es-sajtoosztaly/
Magyar Nyelvi Szolgáltató Iroda 2016: PR ~ pr. Online: https://e-nyelv.hu/2016-02-12/pr-pr/
Tótfalusi István 2001: píár. In: Tótfalusi István (szerk.) 2001: A magyar nyelv etimológiai szótára. Budapest: Arcanum Adatbázis.
Wobbler. Médiapédia 2025c: Budapest: Neo Interactive Kft. Online: http://mediapedia.hu/wobbler