Tízéves a teljes hatáskörű digitális elektronikus hajtómű-szabályozó rendszerek fejlesztése a BME VRHT-n
Copyright (c) 2021 Beneda Károly Tamás, Faltin Zsolt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
A gázturbinás hajtóművek napjainkban már szinte kizárólagosan digitális elektronikus szabályozó rendszerrel (Full Authority Digital Electronic Control, FADEC) rendelkeznek, jobb pontosságuk, kisebb méretük, tömegük és karbantartásigényük miatt. A BME VRHT jogelődjén 2009-ben indult meg a TKT-1 gázturbinás sugárhajtómű megalkotását és üzembe állítását követően a szabályozórendszer tervezése. A cikk bemutatja a fejlesztés főbb állomásait a kiinduló, valamint további típusokon (Deutz T216, PD-60R), a különféle alkalmazott szabályozási törvényszerűségeket (fordulatszám, hajtómű nyomás- és teljesítményviszony). Továbbá bemutatjuk azokat az algoritmusokat is (PID, lineáris kvadratikus és csúszómód-szabályozások), amelyeket FADEC-rendszereinkben kidolgoztunk.
Munkánk egyik legnagyobb eredménye, hogy a gázturbinás sugárhajtómű próbapadján ezeket
az algoritmusokat valós körülmények között is le tudjuk ellenőrizni.