Type Specification Issues of Drones Being Used at Airport Operations
Copyright (c) 2024 Simon Sándor, Vas Tímea, Dudás Zoltán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The increasing use of Unmanned Aircraft Systems (UAS) has also raised the possibility of the use of so-called work drones at airports to support „in-house” operations. These drone applications can be used primarily for weather forecasting at airports and their surroundings, inspection of the manoeuvring area, airport security, airside transport and other purposes. To perform these tasks, drones are equipped with various sensors that can be used to obtain a wide range of data such as temperature, air pressure, humidity, atmospheric characteristics, imagery etc. From a technical point of view, UAS can be either remotely piloted (RPAS) or fully autonomous systems, and can be characterised by different levels of risk in an airport environment from a safety point of view. In this article, we will explore the potential of these sub-applications, taking into account and in line with the current EU standards for drones.
Keywords:
How to Cite
References
A Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete (2019. március 12.) a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról.
A Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról.
A Bizottság (EU) 2022/425 végrehajtási rendelete (2022. március 14.) az (EU) 2019/947 végrehajtási rendeletnek a „Nyílt” kategóriába tartozó egyes pilóta nélküli légijármű-rendszerek használatára vonatkozó átmeneti időpontoknak, valamint a látótávolságon belül vagy azon kívül végzett műveletekre vonatkozó standard forgatókönyvek alkalmazása kezdőnapjának elhalasztása tekintetében történő módosításáról.
Az Európai Parlament és a Tanács 2014/35/EU irányelve (2014. február 26.) a meghatározott feszültséghatáron belüli használatra tervezett elektromos berendezések forgalmazására vonatkozó tagállami jogszabályok harmonizációjáról.
Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/1139. rendelete (2018. július 4.) a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről.
Az Európai Parlament és a Tanács 768/2008/EK határozata a termékek forgalomba hozatalának közös keretrendszeréről, valamint a 93/465/EGK tanácsi határozat hatályon kívül helyezéséről.
Aviation Troubleshooting: Future of Deicing Technology and Effective Training for Flight in Icing Conditions. Online: https://aviationtroubleshooting.blogspot.com/2011/01/future-of-deicing-technology-and.html
Bottyán Zsolt et al., „Rutinszerű légköri vertikális profilmérések végrehajtására alkalmas drón mérőhálózat kialakítása,” Közlekedés és Mobilitás, 1. évf. 1. sz. 1. p. 2022. Online: https://doi.org/10.55348/KM.16
Enrico Petritoli, Fabio Leccese, Lorenzo Ciani, „Reliability and Maintenance Analysis of Unmanned Aerial Vehicles”. DOI: 10.3390/s18093171. Online: https://doi.org/10.3390/s18093171
ICAO Annex 2 to the Convention on International Civil Aviation. Rules of the Air 2005.
ICAO Doc 4.4.4.4. Procedures for Air Navigation Services, Air Traffic Management.
Rob Huculak, „NIAR UAS Drop TestingReport Support of UAH Part 107,” Waiver Case Study 2016. Online: https://assureuas.org/wp-content/uploads/2021/06/A14-Final-Report.pdf
Reece Clothier, Rodney A. Walker, „The Safety Risk Management of Unmanned Aircraft Systems”. Online: https://doi.org/10.1007/978-90-481-9707-1_39
Ruth Schmidt et al., „Key Competences and Training of Civil Drone Pilots,” 27th ITS World Congress, Hamburg, Germany, 11–15 October 2021.
Stanislaw Drozdowski, Harry Hutchinson, „Probably see and probably avoid,” 2010. Online: https://skybrary.aero/sites/default/files/bookshelf/1243.pdf