The Importance of “Populated Area” and the Connected Terminologies in the Use of Unmanned Aircraft Vehicles
Copyright (c) 2022 Sándor Zsolt, Pusztai Máté
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Users of the unmanned aircraft systems envisage significant problems by the implementation of the EU regulations effective from the beginning of 2019 in Hungary. The Hungarian rules complement the EU regulation (947/2019) and they limit the use of unmanned aircraft vehicles over populated areas. The Hungarian Aviation Law obligate the users to apply for segregated airspace if the UAS operation affects a populated area, but the definition of populated area is completely missing from the regulations, moreover, there is no indication for the differences between sparsely of densely populated areas.
Keywords:
How to Cite
References
[1] 2020. évi CLXXIX. törvény a pilóta nélküli légijárművek üzemelésével összefüggő egyes törvények módosításáról
[2] A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény
[3] https://www.parlament.hu/irom41/13666/13666ind03.pdf
[4] 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól
[5] 1995. évi LVII. törvény a vízgazdálkodásról
[6] 43/2010. (IV. 23.) FVM rendelet a növényvédelmi tevékenységről
[7] 44/2005. (V. 6.) FVM-GKM-KvVM együttes rendelet a mező- és erdőgazdasági légi munkavégzésről
[8] 321/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet a területszervezési eljárásról
[9] A Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról.
[10] EASA, ED DECISION 2022/002/R, 2022. február 9. Online: https://www.easa.europa.eu/document-library/agency-decisions/ed-decision-2022002r
[11] A Bizottság 965/2012/EU Rendelete (2012. október 5.) a légi járművek üzemben tartásához kapcsolódó műszaki követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő rögzítéséről. Online: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A32012R0965
[12] EASA, Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems. 2021. szeptember. Online: https://www.easa.europa.eu/downloads/110913/en
[13] Federal Office for Civil Aviation, Online: https://www.bazl.admin.ch/bazl/en/home/drohnen/drohnen/wichtigsten-regeln/bewilligungen/standardverfahren/ch-sts.html
[14] Luftfahrt-Bundesamt, Leitfaden zur Dimensionierung und Visualsierung von Flight Geography, Contingency Volumen und Ground Risk Buffer. 2022. április 25. Online: https://www.lba.de/SharedDocs/Downloads/DE/B/B5_UAS/Leitfaden_FG_CV_GRB_LUC.html;jsessionid=F23B56B285B8EACCE5016719B6E3C0B2.live11294?nn=2996768
[15] Luftfahrt-Bundesamt, Vortrag – Antrag in der speziellen Kategorie. 2021. november 2. Online: https://www.lba.de/SharedDocs/Downloads/DE/B/B5_UAS/Vortrag_Antrag_sepzielle_Kategorie.html?nn=2996768
[16] European Commission, About the GHSL. Online: https://ghsl.jrc.ec.europa.eu/about.php
[17] European Commission, Testing the Degree of Urbanisation at the Global Level. Hungary – Country Summary. Online: https://ghsl.jrc.ec.europa.eu/documents/cfs01/V3/CFS_Hungary.pdf
[18] Federal Aviation Administration, Unmanned Aircraft Systems Beyond Visual Line of Sight Aviation Rulemaking Committee. Final Report. 2022. március 10. Online: https://www.faa.gov/regulations_policies/rulemaking/committees/documents/media/UAS_BVLOS_ARC_FINAL_REPORT_03102022.pdf
[19] Magyar Közút, A 2021. évi országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás eredményei. 2022. Online: https://internet.kozut.hu/kozerdeku-adatok/orszagos-kozuti-adatbank/forgalomszamlalas/
[20] Pusztai M., „Földrajzi övezezetek és No drone zónák,” Professional Drone Consulting, 2022. április 1. Online: https://droneconsulting.blog.hu/2022/04/01/foldrajzi_ovezezetek_es_no_drone_zonak