The Development of Civil Aviation and Airports, the Aspects of the Construction and Modernisation of Modern Airports

doi: 10.32560/rk.2022.1.6

Abstract

Even though today’s modern aircrafts are safe to fly, well equipped and well infrastructured airports are needed to ensure smooth take-offs and landings. The construction  and operation of airports and their facilities is costly due to  technical advances in aviation, the depreciation of airports,  the changing regulatory environment and constant  changes in operational and security procedures and methods, etc. In this article, the author explores and organises the major periods in the development of civil  aviation and airports, their features, the requirements for  the construction and modernisation of airports and the  basic legal requirements for the establishment and operation of modern civil airports.

Keywords:

aviation airport establishment modernisation legislations

How to Cite

[1]
I. L. Szabó, “The Development of Civil Aviation and Airports, the Aspects of the Construction and Modernisation of Modern Airports”, RepTudKoz, vol. 34, no. 1, pp. 91–109, Nov. 2022.

References

[1] „A repüléstörténet mérföldkövei,” Computerworld, 2018. december 7. Online: https://computerworld.hu/tech/a-repulestortenet-merfoldkovei-256772.html

[2] Háy Gy., szerk., „A repülés megszállottai,” Budapest, Typotex Kiadó, 2009.

[3] Háy Gy., „Amit a repülésről tudni kell,” Budapest, Typotex Kiadó, 2005.

[4]Kovács Dániel, „Tíz híres léghajó,” Honvédelem, 2015. október 3. Online: https://honvedelem.hu/hatter/haditechnika/tiz-hires-leghajo.html

[5] Háy Gy., „Formabontó repülőgépek,” Budapest, Typotex Kiadó, 2014.

[6] Hadtörténeti Intézet és Múzeum, „A császári és királyi Légjárócsapatok története,” Online: https://bit.ly/3xYZ2Lg

[7] „A törekvés nem nyugszik – Az Ark Royal története 01,” Hét Tenger blog, Online: https://htenger.blog.hu/2021/01/25/a_torekves_nem_nyugszik_az_ark_royal_tortenete

[8] Háy Gy., „Formabontó repülőgépek,” Typotex Kiadó, 2014.

[9] Moys P., „Légi forgalmi irányításunk története (I.) (1920–1945),” in A MALÉV Repülés-és Üzemtörténeti Kör 1983. évi konferencia kiadványában megjelent tanulmány bővített kiadása. 2003. január 14. Online: https://www.hungarocontrol.hu/download/81c2a8af5cc857a6b156789bb04fd059.pdf

[10] „Az első repülőgép megérkezése Croydon repülőtérre 1929. július 29-én,”Online: https://i.pinimg.com/originals/bd/f2/c9/bdf2c94c54f2d03f5f6256e4ae221bf9.jpg

[11] Németh A., „Repülőrejtély – amit a Teheránnál szerencsétlenül járt ukrán gépről tudni lehet,” HVG, 2020. január 10. Online: https://hvg.hu/vilag/20200110_iran_ukrajna_kanada_legibaleset_teheran_raketatamadas

[12] Tomory Lajos Múzeum, „A repülőtér rövid története,” Online: https://www.tomorylajos-muzeum.hu/helytortenet/a-hazai-legiforgalom-tortenete/a-repuloter-rovid-tortenete

[13] Újszász 45, „Mátyásföldi repülőtér,” Online: http://ujszasz45.hu/repules/matyasfoldi-repuloter

[14] „Budapest repülőterei. Rákosmező,” AeroNews, Online: https://www.aeronews.hu/index.php/aerohistory/repueloter/181-budapest-repueloterei

[15] Budaörsi Repülőtér, A Budaörsi Repülőtér története. Online: https://www.budaorsirepuloter.hu/repuloterunk-tortenete

[16] „A380,” Repülni Jó, é. n. Online: http://gepmadarak.repulnijo.hu/airbus/tipusok/a-380

[17] „Pápa (Párduc),” Légifotó, é. n. Online: https://www.legifoto.com/magyar/oldalak/papa_parduc_repulotere/

[18] „Civil és katonai gépek fogadására alkalmas repülőtér lesz a pápai bázisból,” Honvédelem, 2012. október 26. Online: https://honvedelem.hu/hirek/hazai-hirek/civil-es-katonai-gepek-fogadasara-alkalmas-repuloter-lesz-a-papai-bazisbol.html

[19] Grécs Gy., „Egy katonai repülőtér vegyes hasznosításának kérdései,” Hadtudományi Szemle, 4. sz. pp. 53–70. 2018. Online: http://real.mtak.hu/124934/1/HSZ_2018_146_4_Grecs_Gyorgy.pdf

[20] Szabó S., Tóth R., „Repülőterek kialakítása, létesítményeinek kritikus elemei, védelmük lehetséges műszaki megoldásai,” Repüléstudományi Közlemények, 25. évf. 2. sz. pp. 89–113. 2013. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2013_cikkek/2013-2-07-Szabo_Sandor-Toth_Rudolf.pdf

[21] Mudra I., „Repülőterek és repülőtéri berendezések” Jegyzet. Budapest, Repülésoktatási és dokumentációs osztály, 2007.

[22] Szabó L. I., „A forgó- és merevszárnyas repülőgépek és az általuk használt repülőterek zajterhelése, a csökkentés lehetséges megoldásai, módszerei,” Katonai Logisztika, 27. évf. 4. sz. pp. 114–146. 2019. Online: https://doi.org/10.30583/2019/4/114

[23] Herczegh K., Légikikötők. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 1982. Online: https://www.antikvarium.hu/konyv/dr-herczegh-karoly-legikikotok-28803

[24] Szabó L. I., „Megújuló energiaforrások alkalmazásának lehetőségei és korlátai a repülőterek üzemeltetése során,” Katonai Logisztika, 27. évf. 3. sz. pp. 63–102. 2019. Online: http://epa.oszk.hu/02700/02735/00089/pdf/EPA02735_katonai_logisztika_2019-03_063-102.pdf

[25] Márványi Péter, „Repülés, 2013. A repülőtér – 2. rész,” IHO, 2013. december 29. Online: https://iho.hu/hirek/repules-2013-br-a-repuloter-2-resz-131228

[26] Szabó László István, „A magyarországi volt szovjet katonai repülőterek természetre gyakorolt hatásai és jelenlegi állapotuk,” Hadmérnök, 15. évf. 2. sz. pp. 55–78. 2020. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2020.2.5

[27] Palotás L., Mérnöki kézikönyv 4. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 1990.

[28] Mudra I., „Repülőterek. Repülőterek felületei, rendszerei, berendezései és felszerelései.” Jegyzet. Budapest, Légi forgalmi és Repülőtéri Igazgatóság Repülésoktatási Központ, 1996.

[29] 176/1997. (X. 11.) Korm. rendelet a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700176.kor

[30] 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700026.GKM

[31] 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0800027.KVV

[32] 49/1999. (XII. 29.) KHVM rendelet a motoros légijárművek zajkibocsátásának korlátozásáról. Elérhető: https://uj.njt.hu/jogszabaly/1999-49-20-6B

[33] 159/2010. (V. 6.) Korm. rendelet a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000159.kor

[34] 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelet a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól. Online: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700018.khv

Downloads

Download data is not yet available.