A hagyományos légi járművek és a nagy méretű drónok integrált működése ellenőrzött repülőterekről

doi: 10.32560/rk.2023.2.14

Absztrakt

Kétségtelen, hogy a repülést kiszolgáló legbonyolultabb földi infrastruktúrák az ellenőrzött repülőterek, amelyek irányítói körzeteit és közelkörzeti irányítói körzeteit csak kivételes esetekben használhatják drónok. Igen szigorú szabályozással, valamint időben és térben történő elkülönítés mellett lehetségesek csak azok a műveletek, amelyeket a fenti területeken és azok felett hajthatnak végre a pilóta nélküli légi járművek.1 Az napjainkban már világosan látható, hogy a dróntechnológiában rejlő potenciál néhány éven belül kiköveteli a nagy méretű, pilóta nélküli légijármű-rendszerek2 számára a légi forgalmi irányító szolgálatok tevékenységével biztosított, ellenőrzött repülőterek használatát. A szerzők hazai forrásból finanszírozott KFI-pályázat részeként kutatják, hogy milyen eljárások szükségesek a hagyományos légi járművek és a nagy méretű drónok ellenőrzött repülőterekről történő biztonságos és hatékony működéséhez.

Kulcsszavak:

ellenőrzött repülőtér pilóta nélküli légi jármű UAV UAS drón

Hogyan kell idézni

[1]
M. Palik és B. Szabó, „A hagyományos légi járművek és a nagy méretű drónok integrált működése ellenőrzött repülőterekről”, RepTudKoz, köt. 35, sz. 2, o. 125–132, jún. 2024.

Hivatkozások

Andrew V. Shelley, „Drone Registration will not prevent another Gatwick,” 2019. Online: https://doi.org/10.2139/ssrn.3378277

IATA: The Cargo Facility of the Future, March 2019. Elérhető: https://www.iata.org/contentassets/7bb83c115fcd45a884f590ef1ba4b2a0/stb-cargo-white-paper-cargo-facility-future.pdf

Patrick S. Ciccarone: RQ-4 Global Hawk makes first flight out of Misawa, June 12, 2014. Online: https://www.misawa.af.mil/News/Article-Display/Article/773461/rq-4-global-hawk-makes-first-flight-out-of-misawa/

INVIRCAT: Current State of the Art and regulatory basis, D2.1, 01 February 2021. Online: https://www.invircat.eu/_files/ugd/743e39_47e850964ae54f33a9ce118b7a5ffa14.pdf?index=true

INVIRCAT: Strategies on IFR RPAS Operations in the TMA: Alternatives, Requirements and Effects. Online: https://www.invircat.eu/_files/ugd/7cab8a_40579dd7ba9b419496f1712e7f8a3d1d.pdf

INVIRCAT: Final Operational and Technical Requirements Definition. Online: https://www.invircat.eu/_files/ugd/7cab8a_251e478279bb4f07b26f299008635e2b.pdf

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, „Unmanned Aircraft Systems (UAS) at Airports: A Primer,” Washington, DC, Amerikai Egyesült Államok: The National Academies Press, 2015. Online: https://doi.org/10.17226/21907

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, „Current Landscape of Un-manned Aircraft Systems at Airports,” Washington, DC, Amerikai Egyesült Államok: The National Academies Press, 2019. Online: https://doi.org/10.17226/25659

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, „Airports and Unmanned Aircraft Systems, Volume 1: Managing and Engaging Stakeholders on UAS in the Vicinity of Airports,” Washington, DC, Amerikai Egyesült Államok: The National Academies Press, 2020. Online: https://doi.org/10.17226/25599

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, „Airports and Unmanned Aircraft Systems, Volume 2: Incorporating UAS into Airport Infrastructure— Planning Guidebook,” Washington, DC, Amerikai Egyesült Államok: The National Academies Press, 2020. Online:: https://doi.org/10.17226/25606

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, „Airports and Unmanned Aircraft Systems, Volume 3: Potential Use of UAS by Airport Operators,” Washington, DC, Amerikai Egyesült Államok: The National Academies Press, 2020. Online: https://doi.org/10.17226/25607

Vas T., Palik M., Nagy G., „Pilóta nélküli légijárművek repülőterekről történő alkalmazása,” Honvédségi Szemle, 144. évf. 1. sz. pp. 73–82. 2016. Online: https://kiadvany.magyarhonvedseg.hu/index.php/honvszemle/article/view/716/707

Vas T., Fekete Cs. Z., „UAV az ellenőrzött repülőtér forgalmában, avagy egy szimuláció tapasztalatai,” Repüléstudományi Közlemények, 25. évf. 2. sz. pp. 371–383. 2013. Online: https://www.repulestudomany.hu/kulonszamok/2013_cikkek/2013-2-28-Vas_Timea-Fekete_Csaba.pdf

Gajdács L., Palik M., Dudás Z., „Drónok és hagyományos légi járművek közös légtérben történő alkalmazásának repülésbiztonsági kockázatai,” Repüléstudományi Közlemények, 33. évf. 1. sz. pp. 157–170. 2021. Online: https://doi.org/10.32560/rk.2021.1.12

Vas T., „A pilóta nélküli légi jármű-rendszerek integrálása a repülőtér forgalmába,” Repüléstu-dományi Közlemények, 34. évf. 3. sz. pp. 145–166 2022. Online: https://doi.org/10.32560/rk.2022.3.10

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.