Katonai helikopterek múltja, jelene és jövője

  • Varga Béla
doi: 10.32560/rk.2020.3.2

Absztrakt

A tervezők képzeletét a merevszárnyú repülőgépek  fejlődésével párhuzamosan a forgószárnyas repülés  lehetősége is megmozgatta. Bár négy évvel a Wright fivérek repülése után, 1907-ben felemelkedett az első helikopter is,  még hosszú időnek kellett eltelnie az első gyakorlatban is használható helikopterek megszületéséig. Ennek fő oka az  volt, hogy a helikopterrepülésre jellemző aszimmetrikus  áramlási viszonyok, a forgószárny vezérlésének bonyolultsága és a reakciónyomaték kiegyensúlyozásának  nehézségei sokáig megoldhatatlan feladatot jelentettek a  tervezőknek. Az 1930-as években azonban az autogirókkal  szerzett tervezési és repülési tapasztalatokkal egyre közelebb kerültek a helikopterrepülés gyakorlati  problémáinak megoldásához. Az 1940-es években ezzel  megkezdődhetett a repülés forgószárnyas korszaka, amit  szélsebesen követett nagyszámú megjelenésük és széles  körben való alkalmazásuk mind a polgári, mind a katonai  repülés területén. Ebben a cikkben ezt a folyamatot  szeretném bemutatni. A téma nagysága miatt természetesen csak egy-egy szelet bemutatására, a jelentősebb mérföldkövekre kitérve. 

Kulcsszavak:

helikopter légi szállítási feladat tüzérségi megfigyelés sebesültek mentése kutató-mentő feladatok

Hogyan kell idézni

[1]
B. Varga, „Katonai helikopterek múltja, jelene és jövője”, RepTudKoz, köt. 32, sz. 3, o. 21–37, máj. 2021.