Légtérkapacitás-számítás elméleti modellek alapján

  • Számel Bence Domonkos
  • Szabó Géza

Absztrakt

A légiközlekedés biztonsága részben az alkalmazott műszaki rendszerek biztonságán, részben az alkalmazott szabály-rendszer megfelelőségén és alkalmazhatóságán, de jelentős részben a légiközlekedés szervezésében, lebonyolításában részt vevő szakemberek helyes viselkedésén (szakértelem, szakképzettség, adott szituációban való cselekvőképesség stb.) múlik. A humán tényező szerepe, az emberi hibák modellezése és kiküszöbölési lehetőségeinek feltárása fontos kutatási irány. Cikkünkben a légiforgalmi irányítás (ATC) optimális munkaterhelésén alapuló légtérkapacitás-számításra mutatunk be két módszert, a neurális hálón alapuló megközelítést és a geometriai megközelítést. Módszereink korábban már bevezetett módszerek adaptálásai a magyar légtérben való alkalmazás céljára. Bemutatjuk a számunkra optimális paraméterkészlet meghatározási módját és ennek validálását is, valamint elemezzük az általános alkalmazhatóság kérdéseit.

Kulcsszavak:

légiközlekedés biztonsága légiforgalmi irányítás ATC légtérkapacitás-számítás

Hogyan kell idézni

[1]
B. D. Számel és G. Szabó, „ Légtérkapacitás-számítás elméleti modellek alapján”, RepTudKoz, köt. 26, sz. 2, o. 296–318, aug. 2014.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.