“Tényleg nem a méret számít?”, avagy hogyan bünteti a kis méret a helikopter “turboshaft” hajtóműveket

  • Varga Béla
  • Békési László

Absztrakt

A címben szereplő kifejezésre a válasz egyértelmű. Igenis a méret számít. A gázturbinás hajtóművek hatásfokát és fajlagos hasznos munkáját vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy a helikopter „turboshaft” hajtóművek említett mutatói jelentősen alatta maradnak az egyéb gázturbináknál megszokott értékeknél, ami napjainkban maximális teljesítménynél (felszálló üzemmódon) 40% feletti, illetve 400 kJ/kg feletti. Ugyanakkor a helikopter hajtóművek esetében a 30% körüli termikus hatásfok már jónak számít, míg a fajlagos hasznos munka értéke 200-250 kJ/kg. Ez a negatív hatás a kompresszoraik kis méretével, ennek megfelelően főleg a hátsó fokozatok kis lapáthosszával (a relatív lapátrés növekedésével), illetve az áramlás alacsony Reynolds számával magyarázható. A cikk a kompresszor méret, illetve ezzel összefüggésben a fenti teljesítmény-jellemzők lehetséges változását vizsgálja.

Kulcsszavak:

helikopter „turboshaft” hajtóművek kis méretű kompresszorok Reynolds szám

Hogyan kell idézni

[1]
B. Varga és L. Békési, „“Tényleg nem a méret számít?”, avagy hogyan bünteti a kis méret a helikopter “turboshaft” hajtóműveket”, RepTudKoz, köt. 26, sz. 2, o. 81–93, aug. 2014.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.