Fordulatszám érzékelő rendszer fejlesztése kísérleti sugárhajtóműhöz

  • Beneda Károly
  • Kisszölgyémi István
  • Faltin Zsolt

Absztrakt

Korunk repülőgépeinek nagy része gázturbinás sugárhajtóművel rendelkezik, melyeket már szinte kivétel nélkül elektronikus módon szabályoznak, s az ipar más területeitől eltérően egy-két nagyságrenddel nagyobb üzemi fordulatszámok jellemzőek rájuk. A Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszéken található TKT-1-es kísérleti sugárhajtómű rendelkezik digitális szabályozással (hajtómű nyomásviszony, EPR; hajtómű teljesítményviszony, TPR szerint), azonban még a fordulatszámmérés, valamint az arra épülő szabályozás ez idáig nem valósult meg, részint a fentebb említett sajátosság miatt. Jelen cikk célja bemutatni egy fordulatszám mérését megvalósító mérőrendszer kivitelezését, a szenzor mechanikai elhelyezését biztosító konzol megtervezésétől kezdve a tesztáramkörök megépítésén át az üzem közben történő ellenőrzésig. Cél volt egy olyan rendszer megalkotása, mely a jelenlegi moduláris teljes hatáskörű, digitális elektronikus szabályozórendszerbe (FADEC) egyszerűen beilleszthető.

Kulcsszavak:

gázturbina FADEC szabályozás mikrokontroller TKT-1 sugárhajtómű fordulatszám

Hogyan kell idézni

[1]
K. Beneda, I. Kisszölgyémi, és Z. Faltin, „ Fordulatszám érzékelő rendszer fejlesztése kísérleti sugárhajtóműhöz”, RepTudKoz, köt. 29, sz. 1, o. 149–174, ápr. 2017.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.